18 Haziran 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

18 Haziran 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Butler doldu Kasaları Teoriye göre, cesi prodüktivite seviyesine Ulaşması Avrupanın ihtiyaç duyduğu dolarları kendisinin kazanmasına yardım ede- cek ve dolar yardımı ile dolar malla- rının farklılaştırılmasına nihayet ve- rilecekti Avrupanın harp ön- oO zamanlar bu Avrupanın hem uzun vadeli, kısa vadeli taahhütlerini karakterıze ediyordu. Bu farklılaştırma Avrupa dahili ticarette ithal kotalarının kal— dırılması programında tatbik edildi. akat ayni kotaların Avrupanın do- lar bölgesinden ithal ettiği mallarda kaldırılması mecburiyeti yoktu. Yani Amerika Birleşik Devletlerinin him- metı ıle Avrupalılar kendi aralarında farklılaştırma m de ticaret yapmıya gayret ettiler. Farklılaştırma Avrupa Birliği e- melleri İçin de kullanıldı. Altı Batı Avrupalı Devlet tarafından 1952 de kurulan Avrupa )mür ve Çelik Bir- iğinde de tatbik edildi. Bu da, Ame- rika Birleşik Devletleri tarafından müeyyidelendirilmeyip ayni zamanda teşvik de edildi. Avrupa ticareti ile alakalı olarak saik, Avrupanın kalkınmasını temin etmekti. Bu gaye uğrunda doktrin- den ve tahditlere tabi olmıyan tica- ret şartlarından geçici bir vazgeçme zaruri görülüyordu. Kömür ve Çelik Birliğinde saik, birliğin gayesine u- laşmasıydı Birlik, kömür ve çelik için gümrük birliğidir. Söylediğimiz politikanın tatbikinde âdeta Amerika Birleşik Devletlerinden ve Genel Gümrük ve Ticaret Anlaşmasının (GATT) diğer AKİS, 18 HAZİRAN 1955 üyelerinden hususi bir lisans almıştı. Böylelikle onun farklılaştırması tec- viz edilmiş ve bir mânada adil tica- ret şartlarına at umumi kaideden ortodoksca uzaklaşılmıştı. İngilizler bu zamanın artık geldi- ğine inanıyorlar. Batı Almanya Eko- nomi Bakanı Dr. Ludvig Erhard da İngiliz Maliye Bakam Butler'in fik- rine ıştırak ediyor. Onların inançları- na göre, yarım düzine Avrupalı mil- let büyük bir güçlüğe ve hiç bir teh- likeye uğramaksızm paralarını ser- bestçe transfer edilebilir hale getire- bilirler ve bunu yapmak için daha fazla beklemeleri lüzumsuzdur nun yapılması, farklılaştırılma- ların kaldırılmasını icap ettirecektir. İngiltere dolar ithallerinin yarısında farklılaştırmayı ka ırmış vaziyette- dir. Batı Almanya Belçika ve Hollan- da kendilerininkini kaldırdılar. İsvic- rede de hiç yoktur. Fransa ise, aleyh- icaret muvazenesi |7 parasından korkusu yüzünden la mallarına karşı farklılaştırmalarından hiç bi- rini kaldıramamıştır Netice ıtıbarıyle dıyebılırız ki, ln— gilizler konvertibilite gilizlerin gayretlerinin sebebi tekrar bir dünya dövizi haline getir- mek ve Londrayı dünya döviz piyasa- İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Erhard Parası — sağlam sının merkezi yapmaktır. Amerikanın ancı kendi mallarına konan fark- lılaşmaların kalkması, bütün dünya- nın kazancı ise ticaretin genişlemesi olacaktır.