18 Haziran 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

18 Haziran 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

BEPO reaktörü Made in England nun ıçınden geçırılerek enerjileri be- lirleniyor. İkinci fotoğraf ide çeşitli Izotoplaı'ı bırbı le den ayırmıya yarıyan — "elektro-manyetik ayırıcı" gösteriyor. Bu aletin içinde 400 ton ağırlığında bir elektro-mıknatıs var- dır. Harwell'deki çalışmaları idare e- den tanınmış — İngiliz fizikçisi Sir John Cockroft geçenlerde bir muhabi- in atom enerjisiyle ilgili sorularını cevaplandırdı. Sorular hemen herke- sin zihninden geçen şeylerdir. Cock- roft da bu konudaki sözlerine en faz- la güvenilebilecek bir insandır. u sebeple bu sorulu cevaplı konuşmanın bir kısmını buraya almak istiyoruz. Muhabirin sorulariyle Cockroft'un cevapları şöyle sıralanıyor: Soru: Atomdan enerji elde ede- cek reaktörlerin az gelişmiş memle- ketler için bir değeri olacak mıdlı'? Bu memleketler, sanaide aman atom gücünden faydalanabılırler" Cevap: Az gelişmiş memleketler için atom gücü tıpkı su gücü veya kömür ve petrol gücü kadar değerlı olacaktır. Böyle bir memlekette eğer alışılmış öteki enerji kaynakları bol miktarda bulunuyorsa, atom enerji- si bunlarla rekabet edebilecek hale gelmezden önce, yani önümüzdeki on on beş sene içinde atom gücünden is- tifadeye çalışmak iktisadi olmıya- caktır. Fakat alışılmış enerji kay- naklarının yeter m ktarda olmadığı yerlerde atom 'gücü 1960 civarında iktisadi hale gelebilir. Soru: Atom sanayiinde ortaya çı- kan radyoaktıf artıklardan kurtul- mak güç bir mesele teşkil ediyor mu ? Cevap: Bu, önümüzdeki on sene içinde çözülmesi gereken bir çok tek- nik meseleden biridir, ötekiler gibi Un üzerinde de keşıf bir şekilde Oçalışılıyor. Bir hal çaresi bulunacağı- na şüphe yoktur. Zira artıklar bir a- raya getırılınce zaten çok küçük bir hacim tutuyorla Soru: Ingılterede atomdan elekt- rik elde etmiye derhal başlanacak mıdır ? Cevap: Atom gücüyle işliyen nor- mal büyüklükte elektrik santralleri 2- 3 sene içinde faaliyete bağlıyacak- Soru İngilterede atom gucunun maliyeti kömürünkinden daha aşağı olacak mıdır? Cevap: tom gücünün biraz pahalıya mal olması beklenebilir. Fakat on se- ne geçmeden arada her halde fark kalmıyacaktır. Sora: Ticaret gemilerini atom gü- cüyle hareket ettirmek iktisadi ola- cal mıdı 2 İlk beş sene esnasında a- daha : Bunun önümüzdeki on se- ne ıçınde ıktısadı bir usul haline ge- lebileceğini tahmin etmiyorum AKİS, 18 HAZİRAN 1955