18 Haziran 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

18 Haziran 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

kili uçakların gürültülerinin azaltıl- ması için de çareler duşunulmektedır Halk devleti bu hususta taz et- mektedir. Hattâ bu şekilde psikolojik bir baskı bütün alet ve motor imal eden fabrikalara yapılmaktadır. Hal- kın bu sessizlik ve sükünet isteği ve teamülü üzerinedir ki sessiz frijider- ler ve sessiz hesap ve yazı makine- leri imaline başlanmıştır. Bir kafi yıl içinde tamamen sessiz otomobillerin de piyasaya çıkacağı muhakkaktır. Apartımanlardaki gürültü Apartmanlarda gürültüyü kesmek için muhtelif insonorisation me- todları vardır. Daha bina inşa edi- lirken gürültüyü katlardan katlara dairelerden dairelere sızdırmıyacak şekilde çareler düşünmek lazımdır. Boya gibi duvarlara sürülecek bir madde ile gürültü izolasyonu olamaz. Memleketimizdeki inşaatta bu nok- taların henüz göz önüne alındığı yok- tur. Üst kattaki kiracıların bütün hayatını dakikası dakikasına tesbit etmek alttakiler - için Şimdi şarkı söylemektedirler. tavla oynuyorlar. Düdüklü çalışıyor. Toplantı var. Takunya ile dolaşıyor- lar. Banyo faaliyete geçti, yattılar, ürültülerin giderilmesi için akustık mütehassıslarının inşaat mü- hendıslerıyle iş birliği yapmaları lâ- zımdır. İnsonorısatıon, her halde pek ucuz bir iş değildir. Bir çok usulleri vardır. Tavanın altına sahte tavan yapmak, duvarlara vertikal ekranlar koymak, arası boş bölmeler yapmak, hafif ve sert maddelerden müteşek- kil (mantarla kursun, kauçukla de- mir, asfaltla fötr) harç, odun talaşı, amyant, reçine tozu, cam pamuğu, bitümlü kağıt gibi mücerrid madde- ler kullanmak bunların başlıcalarıdır. Eski binaların insonorisation'u dört defa daha pahalıya mal olmaktadır. Rirskleri de vardır. Duvarda unutu- lan bir çivi, gürültüyü çeken manye- tik bir ıgne rolunu oynar.' Bununla beraber pistole ile serpilen akustik boyalar ve amyant — pülverizasyonu evvelden (insonore) yapılmamış bi- nalarda büyük faydalar sağlamakta- dır. Güzel bir icad İki Amerikalı Harry Olson Ve Eve- rett May, gürültüyü dindiren (A- vale-bruit) bir aparey bulmuşlardır. Bu ultrasansibi bir mikrofon, bir ampflikatör Ve bir hoparlörden iba- rettir. Bir ses dalgası mikrofona ulaş- tığı zaman hoparlör hava tazyikini arttırır veya azaltır ve ses dalgasını yok eder. Apareyin etrafında bir sü- künet alanı yaratır. Bu alet uyuyan ir kimsenin baş ucuna yerleştirile- cek olursa, onu, bir melek gibi, gürül- tü tehlikelerinden korur, rahat uyu- masını sağlar. Bu aletle, uçaklarda larında konuşabıhrler, motor uğultu- sundan müteessir olmaz! Dr. E. E. AKİS, 18 HAZİRAN 1955