18 Haziran 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

18 Haziran 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

Yeni yazlıklar Açık ve sade hem de harfi harfine takip etmekte, bizden daha çok irade gostermek[e— siniz. Bizim için daima “seçme" im- Parisin en meşhur terzileri bile bazen birbirine zıt bir- kaç model hazırlarlar. Her terzihane- nin kendisine has bir çizgisi vardır ve her kadın, en zengininden en ba- sitine, kadar her kadın, giyindiği el- biseye kendiliğinden, — şahsiyetinden bir şey ilâve eder. Ve iste moda bu sebeple, bize uymak bizi 'memnun etmek için değişir. Dior düz belli, basık göğüslü mo- delleriyle diyar diyar dolaşırken, Marilyn Monroe vari giyinen kadın- lar modaya meydan okuyorlardı ve bir çok büyük terziler de, onları mem- nun etmek yolunu tuttular aten cemiyette iki türlü kadın vardır: modayı takip edenler ve mo- da yaratanlar. Modayı takip edenler, modellerden ziyade moda yaratan şık güzel, sükseli kadınları taklit eder- ler.. Bilhassa erkekler tarafından be- ğenilen kadınların mukallitleri çok- tur.. Meşhur bir artist dünyaya yeni bir saç, bir elbise, bir tip modası a- tarken, mahallenin güzel kızı da, ma- hallesinde bir moda ihtilâli yarata- bilir; ama güzel, ama çirkini.. Taklitçilere gelince gerek beğen- dikleri kadınları kopya ederken, ge- rek bir terzinin modelini tekrar eder- ken daima ufak bir değişiklik yap- maya, elbiseyi kendilerine uydurma- ya, yakıştırmaya uğraşırlar.. Gel gelelim erkeklere Giyinme hususunda, tıpkı ü Üste konulmuş karbon kagıtları gıbı birbirlerine eş- tırler Modaya o derece bağlıdırlar bir düğme eksik, bir düğme fazla yapmaktan bile çekınırler o kadar iyi takip ederler ki moda on- ları takip etmek lüzumunu duymaz ve durduğu yerde sayar! Kısacası, erkekler moda bahsinde koyun gibi birbirlerini takip ederler. Kadınlara gelince, onların gayesi er- keklerin kendilerini takip etmesidir! AKİS, 18 HAZİRAN 1955 KİTA SİBİRYA'DAN (Yazan: Friedrich Wilhelm Rad- loff. Türkçe ye çeviren: Dr. Ahmet T emir. İstanbul 1955 Maarif Basımevi. 258 sayfa, 5 plânş, fiyatı 340 kuruş.) Maarif Vekâleti tarafından yayın- lanmakta olan — Bilim Eserleri Serisinde, Rus Bilim Eserlerine ayrı- lan kıtapların üçüncüsüdür. Eserin başına,, mütercim tarafından, Türk dünyasını türlü yönlerden araştıran yabancı bilginler arasında müstesna bir yer tutan ve muayyen bir dönem için Ön safta gelen Radloffun hayat ve eserlerine ait 70 sayfa tutan bir bölüm ilâve edilmiştir. Kitap Batı Sibirya ve Güney Doğu Ülkeleri hak- kında coğrafi ve istatistik malümat vermektedir. Altay ve Doğu Kırgız Bozkırları, Tatarlar, Ortaasyada yer- leşmiş Türk kabileleri, Kuzey Boz- kırları göçebeleri, Barbara, İrtiş ve Tobol Tatarları kitapta ele alınan ko- nuların başlıcalarıgıdandır. PSİKONEVROZLAR VE SEKSÜEL İFLASLAR (Yazan: Prof. Dr. Rasim Adasal, Ankara 1955, Örnek Matbaası, Fiatı: 12.51.L,.372sayfa.) Prof. Adasal çıkardıgı bu ciltle Ruh Hastalıkları' Tretesini tamamla- mış bulunmaktadır. Eser şu' bahisleri ihtiva etmektedir: Genel Sebepler ve Patojenik Görüşler, Nörodinamizm, Nevrasteniler, Seksüel iflaslar ve te- davileri, Psika eniler, Histeriler, arp Noropsıkıatrısı Psıkosomatık Tababet, Psikoterapiler, Hibernote- rapiler. Memleketimizde müellifin u- zun gayretleri ile tanınmağa başla- nan psikanalize, kitapta ehemmiyetli yer ayrılmış ve bütün olarak psiko- nevrozların teşekkülünde olduğu gibi ayrı ayrı her hastalıkta da analitik ekolün görüşleri belirtilmiştir. Telif ilmi eserlerimiz arasındaki ühim bir boşluğu dolduran ve kısa zaman- da biten birinci - baskısına * ilâvelerle neşredilmiş bulunan' eser, hekimler kadar bütün münevverleri alâkadar etmekte ve edebi bir üslüpla yazılmış bulunmaktadır. e ÇOCUĞUN TAERBİYESİ ÜZ (Yazan : Rıfu cdet Evrimer. İstanbul 1955 Yenılık Basımevı 96 sayfa, fiyat ı :10 kur j Okul - Aıle Birliği tara- fından yayınlanmış olan bu eser- N. imerin, türlü terbiye konularını işliyen yazıları vardır. yi bir öğrencinin vasıfları ve çalışma tarzı, çocukta yalan ve yalancılık, annelerin üzüntüsü, bilgi ne zaman değerlidir, en mükemmel ogr etmen, Hayat ve terbiye, valinin çocuğa kar— şı vazifeleri, hayat için öğrenmek, yeni bir öğretim metodu, aktif metod nedır ne değildir, nasıl tatbik edilir, PLAR çalışma zevki, annelerin günahı, ba- baların gunahı kızlarımızın terbiye- si, anne ve babalara açık mektup, öğrencilerin en çok korktuğu ders, çocuk ve sevgi, okuma Üzerine, öğ- renci kalmak, irade her zaman kur- tarıcıdır, zamandan tasarruf, münev- verlerin vazifesi, okul terbiyesi mese- leleri pratik sonuçlara ve tavsiyelere bağlanmaktadır. Ogretmenlıkte geçen uzun yılların tecrübeleri, n her paragrafında mUâahede edılmektedır ÇİN FINDIKLARI (Yazan : — Kemal Peker. Giresun 195 Gündüz Matbaası. 16 sayfa, fiyatı 25 kuruş.) Ticaret Tanrısı Hermes'in İki yı- lanlı asası fındık dalındandır. Ü bin yıl Önceki Çin kaynaklarına 'göre Tanrının kullarına ihsan eylediği 5 mukaddes gıda maddesinden biri de fındıktır. Bir Fransız kaynağına gö- re fındığa ilk önce Trabzon bölgesi- nin yamaçlarında rastlanmıştır Kö- kü önasyada. daha önce de Ortaas- yadadır. Fındık bızım meyvamızdır. Bu eserde, Cinde bulunan fındık çe- şitlerinden ve orman ziraatındaki e- hemmiyetinden bahsedilmektedir. Ke- mal Peker'in bundan önceki sayıları— mızdan birinde "Fındıknâme" sinden de bahsetmiştik. Pekeri fındığı daha çok seveceğiz. dördüncü, sayfasında bahsedilen ve Cinde bir kapalı çarşıda görüldüğü söylenen "üstü şekerle kanlı fındık bizde de vardır ve adı "fındık şekeri" ir. Ankara'nın en meşhur şekerci- sine, fındık şekerinin — mevcudiyetini biz ogrettık ve ikram ettik. Peker'in Bolu'ya yolu düşerse (reklâm gibi ol— masın) Sekerci Seyit Ali Kesim'e bir uğrasın. O şekerin lezzeti kendi- sine yeni bir kitap daha ilham ede- cektir. GÜL BABA (Kapak Kompozisyonu : — Duygu Sağıroğlu, Önsöz : Rifat Necdet Ev- rimer. İstanbul 1955 Yenilik Basımevi. 143 sayfa, fiyatı 100 kuruş.) Galatasaray yayınlarının ilk kitabi olan bu eserde, Galatasaray Lisesi öğrencilerinin şiir ve hikâyeleri yer almaktadır. 36 şiir, 14 hikâyede ka- biliyetler sezilmektedir. Onların ge- lişmesi için imkân hazırlanmış olma- sı, eserin en çok sevindirici tarafıdır. 'Samanı mızda, yerde kalmış kabili- yetlerin utancını çekecek olan artık baht değildir. Bu utanç ve sorumlu— luk yetiştiricilerin ve etindir. Kitapta yer alan şiirlerden bırının adı Rüzgârlar boğar insanı Hele açılmıyagörsün enginlere Sessizlik ölüm getirir ruha, Yalnız dolaşmıya görsün sokak- arda Bilmez miydiniz dünyanın ne mal duğunu ?