24 Eylül 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

24 Eylül 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

KİTAPLAR HASANGİLLER (Tarık Dursun, K. nın iki hikâyesi. Seçilmiş Hikâyeler Dergısı yayını. Bâsıl- dığı yer Son Havadis Matbaası. 130 say- fa, 100 kuruş.) Garip isimli bir müellif, ilk kitabı- nı neşretmiş bulunuyor. Muharririn adı şudur: Tarık Dursun K. Bu K ne ifa- de eder? Meçhul Kitabın adı ise «Ha- sangiller». «Hasangiller» Güngör Kabakçıoğlu'- nun güzelce bir kapağı ile Seçilmiş Hi- kâyeler Dergisi yayını olarak çıktı. Kitapta iki hikâye var. Birini, Evle- re Şenlik'i, daha önce Seçilmiş' Hikâyeler Dergisinin bir özel sayısı olarak oku- muştuk. Öbürü, kitaba adını veren <'Ha- sangiller». «Hasangiller« de ne var? Nedir onu böyle sevdiren? Önce şimdilik çok birşey yok. Evet, gerçi şimdilik çok bir şey yok ama, en onemlı en gerekli şeyler var. arık Dursun K., — birbiriyle — ba- ğıntıları pek zayıf görünen sekiz - on hi- kâyeyle bir ailenin, Hasangiller'in yaşa- masını vermeye çalışıyor. Biraz yetersiz de olsa bu çabası aşağı yukarı boşa git- emiş. Bir aileyi, bi çevreyi bıraz cı- böyle olmasını, bu kadar kalmasını istemiş. Yoksa rahatça söyleyişinden kuv- veti seziliyor. Çok şey yok. Gerçekten yok. İnsanla- rının çoğu, bütün canlılıklarına karşılık eksıklı ınsanlar memiş. Hemen hemen hiçbir beşeri ça- bası yok. Hikâyeye kendinden hiçbir şey katmamış. Sadece vakayla yetinmiş. Ek- siklik midir bilinmez. Bununla beraber hikâye, belli belirsiz, İzzet Amca'nın kardeşinden ayrılmasına, karniyle bağlı- lığına pek ustaca dayandırılmış. Kitabı daha çok, yahut yalnız başına "bu incecik çizgi kurtarıyor. Nerdeyse insancı yapıyor. Kitabın hiç kuşkusuz en ılgı verici (kah- ramanı İzzet Amca'nın kar Gerçi sa- natçının sezgısı anlayışı herkesınkınden i ğer bu biraz daha durulup, biraz daha işlensey- di güzel bir roman okumuş olurduk. r vaka anlat- insanın durup Görünüşte kitabın maktan başka kaygısı yok, durduk yerde, gayesiz yazılmış — diyeceği geliyor. uruıp durduk yerde bir- şey yazmaya çabalamak, bir biçim kur- ir gaye değil mi? Hele,sonunda böylesi güzel, alaka VeTİCİ diğimiz bir çevreyi, bir aileyi yaşatmaya kalkışmak da bir gaye olamaz mı? Önemli şeylerden biri biçim, öbürü Tarık Dursun. K., hikâyesini, bağım- sız, bbinle ilgileri pek sudan görünen parçalar halinde geliştirmiş. Hep ni de parç ala- rı çok ustaca konuşmalarla yine birbirine AKİS, 24 EYLÜL 1955 bağlayıvermiş. Hikâyenin' umumi akışına uymayan, yabancı kalan parçalar da yok değil. - Berber dükkânının açılışı hikâ- Ama bunların bile çev- büyütmekte hikâyeyi daha bir alımlı kılmakta Hikâyede görünüşte öyle ir hemen var ki, onu yesi falan gibi - reyi tanıtmakta, daha bir güzel, büyük paylan var. öyle bir aldırmazlık, şöylece yazılıvermiş 'havası büsbütün sevimli yapıyor. Son günlerde çoğu hikayecilerimizde, daha çok gençlerinde, buna dü zenden kurtulma gayretleri, mantık ba- ğıntısına önem vermemek gitgide moda olmaya başladı. Boylesı, daha güçlü, daha yen za daha uygun duşüyor.. daha imkânlı, çağımı- Hasangiller bu- Tarık Dursun K. Görüp yazabilenlerden nun başka bir türlü güzel örneği. Evlere Şenlik daha bir acemice. Ya- hut daha bir çelimsiz. Pek bir gençlik macerası olduğundan .mıdır bilmem? Ger- çi o da zevkle, ilgi ile okunuyor ama onda Hasangiller'deki ustalık, dirilik pek yok. ALÂİDDİN CAMİSİ azan: İlköğretim müfettişi Mu- hiddin Aslanbay. Eskişehir 1955 Ticaret Matbaası. Kapak Eskişehir— deki Alâiddin Camısı,, ıkıncı kısımda mi- naresi ve 'kitabesi, üçüncü kısımda da Eskişehir tarihi ile 1lgılı araştırmalar ve kaynaklar bulunmaktadır. Cami ve Es- kışehır tarıhı 1le ılgılı fotoğraflarla vesi- rnekler taba alınm . Sipariş adresı. Eskışehır Maarıf Müdürlüğünde İlköğretim Müfettişi Muhittin Aslanbay. DANTEL (Aylık pul koleksiyon dergisi. 14. sa- yı. Sahibi ve yazı işleri müdürü: Orhan Sargın, Muhabere adresi: Postane yanı No. 10-1 Mecidiyeköyü, İstanbul.) Posta pulu meraklılarının birçok Av- rupa memleketlerinde nüfusun yüz- de onunu bulduğu söylenir. Amerikada bu merak bayii ileridir. Hattâ Roose- welt'in bir sözü nakledilir: «Bir kişiyi pula alıştırmak tirmektir»... Bizde d ve pulculuk hakkında bilgi dünya pulculuk hareketlerinden okuyu- cularını haberdar etmek gayesiyle Dan- tel adlı bir dergi yayınlanmaktadır. İlk olarak 1839-1840 yıllarında A- vusturya'da ve İngiltere'de kullanılan ve memleketimizde de 93 yıllık bir geçmişi bulunanı posta pullarını tanıtan, pul ve pulculuk hakkında her türlü bilgileri veren Dantel'in fiyatı 50 kuruştur. Abo- nelere yüzde 10, öğrencilere yüzde 35 in- dirme * yapılmaktadır. BİR CİNAYET (Yazan: Georges Bernanos. Çeviren: Ziya İshan. İstanbul, Ağustos 1955 Ekin Basımevi, 224 sayfa, fiyatı 2 lira). ç ağdaş Fransız edebiyatının ünlü ro- mancılarından birini, Türk ok ölüm meseleleriyle çok nir. Nitekim bu romanında da bit cina- yet etrafında, bir din adamının durumu- usta kalemiyle canlandırmaktadır. ma, cinayet olmakla beraber, eser ba- şarılı bir psikolojik romandır. Bu katolik yazar hakkında, Türk okuyuculara bir fikir verecektir. TAHLİYE DÂVALARI (6570 sayılı kanunun şerf ve izahı) (Hazırlayanlar: Avukat Dr. Salih Türkmen - Avukat Sadi Kazancı - Tem- yiz Mahkemesi 5., 6 ukuk Dairesi Raportörleri: Selâmi Yüksel - Saim Ün sev- Bülent Erten. Ankara 1955 Yıldız Matbaası. 246 sayfa, fiyatı 7,5 lira.) Haziran — 1965 tarihinde yayınlanmış 0- lan 70 sayılı seon Kira Kanunu - sa kira; larak - çok sayıda vatandaşı ılgılendırmektedır Kiramız ne a irer, artacak mı? Arta- caksa, ne zaman ve ne kadar? Haksız ki- ra istenirse nereye başvuracağız? Kiracı- lar ne zaman çıkarılabilir? Kiralanan yerler başkalarına devredilebilir. mi? Ki- ran yanına kimleri alabilir? Kira suçları olarak ve salahiyetle cevaplandırmakta- dır. (Metinler »cin en emin kaynaklardan faydalanılmış, yeni Kira Kanununun bü- tün maddeleri en ince teferrüata kadar olan Temyiz Mahkemesi kararları da ki- tapta yer almıştır. Eserden istifadeyi ko- laylaştırmak Elçin alfabetik indeks de ilâ- e edilmiştir. Eser, başlıca kitabetlerinde satılmaktadır. 13