24 Eylül 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

24 Eylül 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

Lüks bir otomobil 6/7 — gecesinden bunlardan daha uzun zaman moder iktisadi mânada faydalanamıyacağız. Bu vaziyette yapılacak iş yabancı sermaye i- le elele verip çalışmaktır. Yapılacak iş S imdi yapılacak iş, elbette ki bu za- rarlar arşısında oturup ağlamak degıldır Bılakıs, mılletçe hepimize bü- yük vazifeler düşmektedir. Hükümet a- sayışı temin edebilmek için Örfi ye lüzum görmüş, Büyük Millet Meclisi bunu kabul etmiştir. Fakat Örf! İdare normal bir rejim olmadığından iktisadi ve mali hayat üzerindeki müsbet tesirle- ri asayiş noktasında olduğu kadar büyük olmayacaktır. Meclisin buttu düşünerek, Kasım ayında yeni çalışma devresine baş- ladığında esaslı tedbirler alması ve her şeyden evvel zedelenen emniyet mefhu- munu iade edecek cesaretli kararlardan çekinmemesi lâzımdır. Yapılacak ilk iş budur. Ancak bundan sonradır ki yuka- rıda «kısa vadeli» tavsif edilen za- rarların telâfisi yoluna gidilebilir. U- zun vadeliler ise her şeyden evvel bir Bir, .iki, beş, on ka- uzak tutmayacağını ve radikal tedbirlere baş vuracağını ümid etmek isteriz Almanya Turizmle alâkalı hükümler hyle tam — mânasiyle Mark'a yükseltilmiştir. 1 Eylül tarihinden evvel bu meblâğ 300 Mark idi. Seyahat 26 önce ve şahıs başına Alman parası yerine 1500 Mark degerınde yabancı memleket tediye vasıtası satın almak ve mümkün hale getirilmiştir. Şimdiye kadar şahıs başına ve bütün bir yıla ait olmak şartiyle 1200 Marklık seyahat dövizi elde ediliyor ve dışarıya çıkarılabiliyordu. Bu tediye va- sıtaları arasında mark üzerine yazılacak seyahat çekleri de vardır. Görülüyor ki 1 Eylülden itibaren 1500 Mark tutarın— da tediye vasıtası, arzuya göre, yı hasıran Mark, ya nhasıran döviz, ya- hut da kemeri Mark ve kısmen döviz o- larak Batı Almanya dışına çıkarılabile- Seyahat vesikalarına bundan sonra ancak 1500 aşan meblâğlar için kayıt düşülecektir. Aynı zamanda hatten döndükten sonra kullamlmamış olarak elde bulunan dövizlerin teslimi İKTİSADİ VE MALİ SAHADA kaldırılmıştır. Şimdiye yalnız 300 mecburiyeti de adar Alman ları seyahatlerde kullanabilmek hakkı ta- ş bulunuyordu Yeni rejim pratik bakımdan tam bir seyahat ve giriş çıkış serbestisi vâ- detmektedir. Marklı ir meblâğ ek çok sayıda Alman başınla kâfi gelecektir. Yeni (hükümlerde, görüldüğü gibi üç yenilik meydana ge- tirilmektedir: Dışarıya çıkarılabilecek Al- Marktan 1500 Marka Birlikte getirilen dövizin mecburiyeti- turistine seyahat man parası 3! yükseltilmiştir. seyahat vesıkalarma kavdı nılmamış halde Bonn ve Frankfurt'un (Bank De- de an Ba müsaadeler ki kolaylıkla Alman Markın- dan yabancı paralara bir aknm veya ka- çışa, yahut yabancı memleketlerde Al- man parasının düşmesine sebep olabi- lirler. a dediğimiz gibi, onn ve Frankfurt'taki i kolaylıkları tırırken çok dikkatli ve man parasına karşı olan güvenin bir de- lili olarak ilân edilmekte v fazla olarak fiili konvertiibiteye varış is- tikametinde atılmış yeni bir adım ma- hiyetinde tezahür etmektedirler. ten çıkmış bır memleketın tu- Dü anlatmağ,; e acıklı hali soylemege ıhtıyaç yoktur. Almanya turist celbediyor fazlalık Ticaret muvazenesinde AKİS, 24 EYLÜL 1955