24 Eylül 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

24 Eylül 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DÜNYADA OLUP BİTENLER Mc. Arthur — Şigemitsu Şimdi Washington görüşmeleri Japon hü- kümetinin prestijini iade edeceği yerde hissedilir derecede azaltmıştır. — İktidar herhalde henüz bir katiyet kesbetmemiş bu kararları yakın bir gelecekte, bir da- ha ve ciddiyetle gözden geçirmek ihtiya- cını duyacaktır. Arjantin Kaynayan kazan 1 5 Eylül sabahı saat sekiz buçukta har herleri dinlemek için radyol rını a- çan Arjantinliler Peron " üçün- cü defadır iki bir suikastle karşı karşıya olduğunu öğrendiler. Radyo tafsilât ver- miş, sadı bu suikaste iştirak etmek- işinin Puerto Nu lân edildiğini söylemekle iktifa etmişti. Şu satırların yazıldığı dakikaya ka- dar gelen haberler gösteriyordu ki isyan ve suikast teşebbüsü radyonun söyledi- ğinden' çok da/ha geniş ve şümullüdür. Bu .teşebbüse önayak olanlar askeri kuv- vetlerdir. Ancak, bu sefer, kara kuvvetle- rinin de bava ordusuna yardımcı olduğu Nitekim asilerin harekâtı 2 Eylülde hakkında hükümetçe tevkif mü- zekkeresi kesilen eski. alay kumandanla- İsyan ilk olarak Cordoba eyaletinde başlamıştır. Aradan çok geçmeden, asi kuvvetler bu eyalet ile bütün Güney Ar- jantinde vaziyete hâkim bu]unuyorlardı Bu arada Rio Sahtigo ve Puerto Belgra- no deniz üsleri de asilerin eline geçmişti. İsyancıar tarafından zaptedilen Cordoba radyosu da balkı kendilerine katılmaya davet edivordu. Diğer yandan hükümete sadık- kalan kuvvetler mukavemete de- vam etmekteydiler. haberlerden Peron ve ikti- (hadıseler herkesi şaşkına çevirmiştir. Ar- 18 silâhlar konuşmuyor jantin, ordu ile iktidar arasında bocala- yıp durmaktadır Geçen her günün Pe- ron'un kuvvet ve itibarından bir parça alıp götürdüğüne şüphe yoktur. Fakat kendisini destekleyen işçi sınıfının da Arjantin'de ihmale gelmez bir kuvvete ğu da bir akık ttir. Peron par- tiler ve ordu, ıktıdardan uzaklaştığı za- man da işçiler gayrimemnun sınıfı teş- kıl edeceklerdır Bu bakımdan ne Peron, keri şöller. te j tmde 1stıkrarlı bir Arjantin'in içinde bulunduğu anarşiden kurtulabılmesı ıç her sınıf halk ve her türlü düşüncenin eşit bak ve hür- i sahip olabileceği bir demokrasi kurmaktan başka çâre yoktur. Aksi halde son aylar 1çmde cereyan eden hâdiselerin sonu alına yüzünde artık sayıları azalmaya yüz tutmuş diktatörlerin en tipiği olan Peron memleketine demokrasiyi getirme- ye razı olacak mıdır? 16 Haziran isya- nından sonra vaziyete hakim olan ordu liderlerinin zoruyla Arjantin'de nihayet demokratik bir idare kurmak zamanının geldiğini ilân eden Peron'un, geçen haf- talar içinde oynadığı bir oyunla tekrar diktatörlüğe Aavdet ettiği hatırlardadır (AKİS, sayı: 70). Bu seferki isyan da başarıyla neticelenir ve Peron mevkiini tehlikede görürse - tıpkı 16 Haziran va- kasından sonra yaptığı gibi - bir kere daha demokrasiye avdet etmek zamanı geldiğini ifân etmekten çekinmiyecektir. İsyan bastırılır ve kendisine sadık kalan kuvvetler durulma hakini olursa - bu se- fer de fırsattan istifadeyi unutmayarak - diktatörlüğünün kuvvetlenmiş olduğunu söyliyecektir. eron kendisini zora gelmiş görme- liderlerden sız ve oportünist siyasetten anlaşılmak- tadır. e nihayet salı sabahı yataklarından kalkanlar Başkanı Peron'un ihtilâlcilerin baskısına- dayanamıyarak istifa etmeyi kabul ettiğini öğrendiler. Peron yazdıgı istifa mektubunda iktidarı kadar bağlı olmasını cilerin hareketi fak olmuş, Arjantin'de her yerde ve her şeyde hakimiyet sağlanmıştı. Dikkate şa- yandır ki. Peron gibi bir diktatör sade- ce ve sadece can kaygısı içine -düşmüş, «kendisine dokunulmaması şartı ile is- tifa mektubunu imzalıyacağını ifade et- miştir. Peron, artık Arjantin'de kalamaz, ihtilâlci hükümet istikbalde kendi niyetli bakımından da Peron'un o mem- leketten çıkmasını istemektedir. Kendisine emekli .maaşı vesair bir a bağlanacak ve Arjantin hudutlarının dışında kalma- sı sağlanacaktır. Böylece, dunya tarihinden mukad- der akıbet ile bir diktatör daha silin- mektedir. 24 EYLÜL 1955 AKİS,