22 Ekim 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

22 Ekim 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

mış olan tekâmül kurcundan diploma almıştı. Ali Barçın adı bir an içersinde İstanbul'da herkes tarafından öğrenildi Çünkü, gazeteler ve maçı seyredenler o- nu tam manasıyla reklâm etmekte idiler. Ama bu reklâm menfi taraftandı. Ve doğ- rusu bir insanın şahsı 'bugüne kadar bu kadar ağır ithamlara hedef teşkil etme- mişti. Vakıa ithamı yapanlar peşinen söy- leyelim ki yerden göğe kadar haklı idi- ler. Hakem idare ettiği maçta zayıf ekip manzarası göstereni Kasımpaşayı göz göre göre Beşiktaş'a mağlup ettiriyordu. Lâ- civert * Beyazlılar o gün tahminler hilâ- fina çok canlı bir oyun çıkarmışlardı. Ve maçın normal bitiminde 2 - 2 beraber durumdaydılar. Fakat hakem inkıtaları oynatmak bahanesile vakti uzattı ve son saniyede ayuta giden bir sütü penaltı ile tecziye etti. Şimdiye kadar denilebilirdi ki böyle sudan bir sebeple penaltı veren bir hakem görülmemişti. Bu hâdise gay- ri ihtiyari bir maçından sonra: «Bana bu hakemin —selâhiyetini — verin dünyayı idare ederim.» diyen Devlet a- damını hatırlattı. Evet hakem bu derece vasi selâhiyetlere sahip bir insandı. Ver- diği kararlarda sadece — vicdanına karsı mes'uldü. Başka biç bir sorumluluğu yok- tu. Bunu bile bile kötüye kullanmasını, spor anlayışı ile izah etmek imkânsızdı. Cumartesi günkü maçı katleden Ali Bar- çın için fazla birşey söylemek yersizdir. O yukarda da izah ettiğimiz gibi lâyık olduğu cevabı tribünleri dolduran spor- kursunda diploma verenlerin bu hâdise- den sonra ne düşündükleridir. Bu ayni za manda onların zihniyetini göstermek ba- kımından da büyük bir ehemmiyet taşı- maktadır. Ayni gün Şeref Stadında Be- yoğruspor güzel bir oyundan sonra kuv- vetli rakibi — Beykoz 2-1 yenmiştir. Çarşamba günü Mıthalpaşa stadında kar- İstanbulspor maçı Sarı takımın canlı bir oyundan sonra tahminler hilâfına 1-0 İstanbulspor'un kinine kapanmıştır. Sizin gibi Türkiyede binerce insan her hafta AKİS'i bir baştan öte- kine "okuyor Malınızı satmak, firmanızı tanıt- mak, isminizi duyurmak için siz da AKİS'e ilan veriniz. Müracaat: — AKİS ilân Servisi P. K. 582 - Ankara 34 ATÇILIK Yarışlar Jokey Ekrem Pazar ü, mevsimin, en büy ko- suların dan biri olan Ziraat Bankası yarışı koşuluyordu. Startla beraber müt- hiş bir sür'atle ileri fırlayan Bülent, ra- kıplerınden ayrılmakta güçlük çekmemiş- Eliyeşil'e ait atlar, Gusun ve Cihangir, Bulentı yakalayabilmek için gayret sar- fedıyorlardı İlk bin metre tam bir da- piyon jokeylerin akında zevkli ve müca- deleli bir yarış çıkarıyorlardı. Düz yolda mücadele daha da hızlandı. Cihangir ve Gusun, Bülenti mağlup etmişlerdi. Nere- deyse potoya varacaklardı. İşte tam bu sırada mor - filizi forma giymiş bir jo- keyin altındaki doru ıbir kısrak âdeta bir ok gibi Jleri fırladı ve rakiplerini bir an içinde arkasında bırakarak koşuyu kazan- dı. Bu at Fehmi Simsaroğlu'nun Asalet'i idi. Üzerindeki jokey henüz 21 yaşında olmasına rağmen ilki senedir «Şampiyon Jokey» Ünvanını muhafaza etmeye mu- vaflak olan Ekrem/ Kurt idi (Ekrem Kurt, Asalet'i koşu içinde o şekilde idare etmişti ki, at koşunun so- nurda kudretinin azamisini — sarfederek kendisinden; çok daha kuvvetli rakipleri geçmeye muvaffak oldu. Yarışçılık dilin- de «point de vitesse» diye adlandırılan, hücum noktasını tespitten ibaret olan bu tabiye, bu defa gayet iyi tatbik edilmişti. Gene ayna ahıra, 1955 Gazi Koşusunu da ayni tabiye ile kazandıran Jokey Ekrem, bu pazar iyi bir jokeyin ne demek oldu- ğunu yarış meraklılarına bir daha gös- terdi. Centılmen koşuları pazar programında Sadi Eliyeşil Centilmen Koşusu da vardı. centilmenin iştirak ettiği bu koşuyu Temel'in Dorunasiıp isimli safk: - rap atına binen en kıdemli centılmen, kıymetli atçı Özdemir Atman rakipleri- ne büyük üstünlük göstererek kazanma- ya muvaffak oldu Centilmen yarışlarının, himizde bir türlü yenilem bir talihi vardır. Prog . Kupası Üç D. atçılık tari- meyen — makü ram komiteleri, bu n rağbetsizliği Prog rama Centilmen koyar yük ahır sahiplerinin hepsi ortaya kıymetli kupalar ko- yarak bu koşulara çok sayıda amatör jo- keyin katılmasını sağlamaya çalışır. Bü- tün bunlara rağmen Centilmen Koşula; rına üç dört amatör biniciden başka ka- tılan olmaz. Avrupa'da Centilmen koşuları, sosye- te dedikodularının bir kolunu teşkil e- decek kadar çok alaka çeker. Meşhur Ali Han, hemen hemen bütün amatör yarış- larına (katılan bir centilmendir. — Albay Townsend, Prenses Margaret ile olan aşk hikâyesi kadar — değilse bile — centilmen koşularında da epey şöhret kazanmıştır. Açıklığın faydası B ahsimüştereklere katılan — herkesin hakh olarak bilmek — istediği, fakat bir türlü öğrenemediği bir şey vardır; Oynadıkları bilet kazandıgı lira getirecektir. leyen Jokey mevzudaki çalışmalarından h çıkmamıştır.Totalizatörün bulunmamasın dan dolayı bilhassa sürprizli neticelerden sonra, bahsimüştereklerin (tahminlerin altında para vermesi, bahsımuşterekçıler arasında tereddütler yaratmakta, bir t kım mesnetsiz dedikodulara yol açmakta— dır. Jokey Klübü, muhakkak ki tertip ve idaresini deruhte ettiği bahsimüşterekleri sağlam bir usulle murakabe ediyor ve aksaklıklar meydana gelerek, halkın rağ- betinin azalmasına meydan vermiyordur. Yarış yapılan bütün komşu memle- leketlerde bulunan totalizatör veya ben- zeri bir aletin, bahsimüşterekçileri tat- min için, memleketimize de getirilmesi artık bir zaruret olmuştur. Zira yarışlarla ilgilenen on binlerce kişi bir yarış gü- nünde 300 - 350 bin lira gibi büyük ye- künlara varan miktarda bahsimüşterek bi leti satın alıyorlar. Milyonların döndüğü -böyle bir işte, halkın itimadını temin ve takviye edecek usulleri bulup tatbik et- mek yaraş idaresinin vazifesidir. Yarış idareciliği simitçilik veya — yo- ğurtçuluk gibi babadan görme, kulaktan dolma usullerle'yürütülebilecek bir mev- zu değildir. Cari kanun ve nizamname- lerin komiserler heyeti tarafından vukuf- la tatbiki yanında, hipodrom idareleri- eliren yeni ihtiyaçların giderilmesi için yeni usuller tatbik etmesi bir Zzaru- rettir. Bu sebeple totalizatör — getirilmesi döviz darlığı gecikecekse veya mümkün olmayacaksa, totalizatör gelene kadar halkın yarış başlamazdan önce han- gi kombinezona ne kadar bilet oynandı- ğını Ööğrenmesini sağlayacak tedbirler bu- lunmalıdır. Meselâ bahsimüşterek gişele- ri yarışların başlamasına onbeş — dakika kala kapandığına göre, gişe memurları tarafından muhasebeye gönderılen bordroları ve şehirler arası oyu müfredatı yarış başlamazdan önce yen bir yere asılarak hakın tetkikine arzedilebilir.. Bu suretle yarıştan sonra da isteyenler kazanan kombinezona kadar oynandığını, umumi satış yekünu- nun ne olduğunu tetkik ve tahkike im- kân bulmuş olur. Ve bu suretle de yarasa iştirak eden- lerin herhangi bir şüphe ve tereddü- düne mahal bırakımıyacak olan bu usu- lün bir- an edilmesi, Jokey Kulübünün tabii vazifeleri meyanında- fayda vardır. Bunu ıklıktta daima temin etmek te sanıklığı kadar güç de- ğildir. AKİS, 22 EKİM 1955