22 Ekim 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

22 Ekim 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

D. P. Genel İdare Kurulu Ön kapıdan girenler Fuad Köprülü 1004 Refik Koraltan 986 Samed Ağaoğlu 967 Sıtkı Yırcalı 985 Tevfik İleri 852 Emin Kalafat 845 fkı S. Burçak 809 Kâmil Gündeş 681 Atıf Benderlioğlu 624 Remzi Birant 69 Osman Ş. Çiçekdağ 556 Arka kapıdan girenler C Ramazanoğlu 408 Mükerrem Sarol 399 Rauf Onursal 391 Adnan Menderes'in talihsiz bir gü- nünde olduğu ilki başka hâdiseden de belli oldu. Konuşmasında iki hususa temas etmişti. Bunlardan biri Fevzi Lüt- fi Karaosmanoğlu'nun Büyük Millet Meclisi Reisliğini istediği ve onu alama- huysuzluk ettiğiydi. — Karaos- manoğlu bunu kat'i bir ifadeyle tekzip etti. Onun bildirdiğine göre kazanıldığı sırada S raber Manisada bulunuyorlardı. alındığı haberi gelince Fevzi Lütfi Ka- raosmanogıu Salet Ağaoğluna kendile- fi ife almayıp partide kalma- ları teklıfınde bulunmuştu. Eğer bu yat- lansa, Samed Ağaoğlu pek âlâ tekzip ede- bilirdi. Etmemişti. İkinci husus Faik Ahmet Barutçuyla olan bir hasbıhale aitti. Adnan Mende- rese göre Faik Ahmet Barutçu'nun da dahil bulunduğu bir heyet Demokrat Partiye Halk Partisi iktidarı tarafından 40 milletvekilliği teklif ermişti. Barutçu gazetelerle bur açıklama yaptı ve bahis mevzuu görüşmeye ait noktalarından bir kısmını neşretti. Bunlardan anlaşılıyor- du ki görüşme C. H. P. nin değil, D. P. nin teklifiyle yapılmıştı. Üstelik Barut- çu'ya göre 40 milletvekilliği bahis mev- zuu edilmemişti. Zaten konuşulan husus partilerin bazı yerlerde namzet göster- memeleri böylece muhalefetin Mecliste asgari bir ver işgal etmesi hususuydu. Yoksa C. H. P. 40 millvekilliği teklif etmemiş ve muhalefetten bununla iktifa etmesini istememişti. Avrupa Konseyinde olanlar Hakıkaten Ankara'da Büyük Kongre- toplanmasının arefesinde Avru- pa'da Strasburg da Avrupa Konseyinin İstisari Meclisi toplanmıştı. Bu Mecliste- ki delegelerimizden biri Feridun Ergin- ihraç olunmakla — Avrupa Konseyindeki AKİS, 22 EKİM 1955 kaldırılması bazı ulunmuş ve bu içtima delegelik sıfatının da çevrelerce uygun devresine Baki Erdemin — gönderilmesi düşünülmüştü. Fakat hadise Konseyde aksülâmel — uyandırmıştı. duyulmuş — ve Avrupa Konseyinin delegeleri Millif Mec- lisler tarafından seçiliyorlardı ve müddet- leri Konseyin bir toplantı devresiydi. Bu devre boyunca milletvekilleri, Avrupanın milletvekili sayılıyorlardı. Bu bakımdan hükümetlerin karışmak hakları Konseyin başkanı Fransız sosyalisti Guy Mollet ile gerek Feridun Ergin, ge- rekse Fatin Rüştü Zorlu arasında toplan- tının arefesinde bir takım mektuplar te- ati edilmişti. Guy Mollet'den Feridun Ergin'e gelen mektupta durum sorulu- yor ve milletvekilinin Strasburga gelmesi isteniliyordu. Hâdise konsey çevrelerinde iyi karşılanmamıştı. Bir milletvekilinin partisinden ihracı onun ne milletvekilliği YURTTA OLUP BİTENLER likbaş, Turan Güneş, Zeyyat Feridun Ergin - partilerinden atılmışlar- dı. Onları heyete seçen D. P. nin Meclis gurubuydu. da dört milletvekilinin guruptaki mümtaz mevkilerinin deliliy- di. Hakikaten gurup, frenklerin tabiriy- le kendi «kreması» nı seçmiş, bizi temsi- le onları yollamıştı. Şimdi onların ve on- ların yanında Demokrat Partinin en gü- zide milletvekillerinin bir kalemde ihra- cının Büyük Kongreyi üzmemesi imkânsız di. Bu kuvvet kaybı, 1 9 4 8 deki ayrılmala- ra benzemiyordu. Türkiye Büyük Millet Meclisinin 19 lar gibi milletvekillerine ihtiyacı vardı. Bunların D. P. gurubun- da bulunmaları ise elbette ki parti i- çin büyük bir kazançtı. Delegelerin bunu bilmemeleri imkânsızdı. Bu husus sabit olduğu içindir ki iş başındakiler çok dik- katli davranmak lüzumunu hissetmişler- Ebuzziya, Büyük kavgadan hemen sonra Demokratik olmayan küfürler sıfatını kaldırırdı, ne de Avrupa Konse- yindeki delegeliğini... İstişari Meclis cel- sesinin arefesinde yapılan bir komisyon toplantısında bazı delegeler Feridun Er- gin'in, eğer Türk Hükümeti tahsisat ver- miyorsa Konse tarafından temin edile- cek tahsisatla gelmesini talep etmişlerdi. Bu mektuplar üzerine Fatin Rüştü Zorlu Urfa milletvekilini çağırmış, fakat Feridun Ergin daveti reddetmişti. Tele- fonda Dış İşleri Bakan Vekiline kendisiy- le görüşecek hiç bir şeyi bulunmadığını bildirmişti. Eğer tahsisatı verilirse gide- cekti, aksi halde Konseyin parayla gitmiyecekti. arşısında ihraç edilen milletvekilinin tahsısatı ödenmiş ve Ferıdun Ergın Stras- burga hareket etmişti. a ka- lan, maruz bırakıldıgımız fena propagan- dadan ibaretti. Zaten Avrupa Konseyindeki heyeti- mizin vaziyeti garip bir hal — alıyordu. Bu heyette yedi Demokrat milletvekili vardı. Şimdi' bunların dördü - Fethi Çe- Plânlı bir kongre Demokrat — Partinin Dördüncü Büyük Kongresini — vasıflandıracak — kelime için kürsüye çıktıkları ortadaydı. çılar toplantıya sokulmamış, davalarını anlatmalarına müsaade edilmemiş, ken- a hakkı verilmemiş, fa- mmayarak yalan isti- fa haberleri uydurulmuştu Ancak plân gene de yürüm öngre umumi heyetinin gidişi tas- lanlar partiden — ihraç olunuverilebilir- lerdi - muhalefetini doğrudan — doğruya 9