25 Şubat 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

25 Şubat 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

yet Rusyaya, Batılılar ile bir karşı- lıklı anlayış havası yaratmaya hiz- met için, kendi istekleriyle gelmiş- lerdi. Böyle bir hava yaratmaya hiz- met, iki ahpap çavuşa göre, en iyi Sovyet Rusyada yapılabilirdi. dıyorlardı Burgess ve Maclean izden geçen resmi dokümanlardan Ingılız ve Amerikan hükümetlerinin karşılıklı bir anlaşma havasının ya- ratılmasını istemediklerini — anlıyor- duk”. Burgess ve Maclean "Böyle bir karşılıklı anlayış havasının barışın korunması için gerekli olduğunu da bilecek durumdaydık, diye devam e- diyorlardı. Elimizdeki — vesikalardan ovyet Rusyanın boyle bir gaye için çalışmakta olduğunu öğren bu- raya gelmekte bır dakika bıle tered- düt etm İki d lomat sözlerini şöyle bitir- mişlerdi: "Sovyet Rusyada geçirdi- ğimiz günler sonunda yaptığımız işin doğru olduğuna inanmış bulunuyo- ruz". Madalyonun ikinci yüzü İki — kayıp diplomatın senelerden sonra yükselen sesi dünya efkarı- nı sanıldığı kadar şaşırtmamıştır. Geçen aylar içinde İngiliz parlamen- tosunda bu konuda yapılan tartış- malardan ve İngiliz halk efkârının gösterdiği hassasiyetten sonra Rus- yanın da bir harekette bulunması e- sasen beklenmekte idi. Sovyet lider- leri olayın İngiliz izzeti nefsini in- dittiğini ve bu yüzden, İngilterede, Sovyet Rusyaya karşı bir kırgınlık meydana geldiğini anlamışlardı. Sov- yet Rusya, — Mareşal Bulganin ile Kruçef'in İngiltereyi ziyaret-etmek üzere oldukları şu günlerde, kayıp diplomatları konuşturarak, iki Dev- let arasında, hiç olmazsa bu konuda- ki gerginliğe bir son yermek istemiş- Guy Cehennemden seda! Burgess AKİS, 28 ŞUBAT 1956 Bununla beraber, Burgess ve Maclean'in yaptığı açıklamalar İn- giltere ile Rusya arasındaki bu ger- ginliği pek kaldıracak mahiyette de değildir. İngiliz makamları bu açık- lamalarda komünist propagandasın- dan başka bir şey görememektedir- ler. Kayıp diplomatlar, açıklamala- rında, bilinen — teraneleri tekrarla- maktan öteye gitmemişlerdir. Fran- sadan nasıl ve hangi yolla Rusyaya geçtikleri, şimdi ne gibi bir görevde bulundukları, ailelerinin durumu ha- lâ meçhuldür. Burgess ve Maclean'in açıklama- ları Amerikada daha başka bir tef- sire uğramıştır. Amerikalılara göre, Ruslar, pek de başarı ile neticelen- diği söylenemeyen Eisenhower ve Eden görüşmelerinden hemen sonra bu iki kayıp diplomatı konuştur- makla Batılıların arasım açmak is- temişlerdir. Amerikan basınına gö- re, bu jest, geçenlerde Batılılara tev di edilen iki Sovyet "barış mektubu" un tamamlayıcısıdır. Moskovadaki siyasi — mahfillerin tefsirleri ise Amerikan tefsirlerinden de farklıdır. Moskovadaki siyasi çevrelere göre, dört buçuk yıla yakın bir zaman geciktirilen bu açıklama, doğrudan doğruya, şu günlerde top- lanmış bulunan Sovyet — Komünist Partisi yirminci genel kongresi ile ilgilidir. Sovyet idarecileri, iki İngi- liz diplomatım konuşturmakla, Kong re üyeleri üzerine tesir yapmak is- temişlerdir. Gerçekten, Sovyet hal- kına şimdiye kadar İki İngiliz diplo- matının kendi memleketlerine sığın- dıklarına dan* hiçbir bilgi verilme- mişti. Burgess ve Maclean'in Rus- yaya gelişleri, ancak kendi açıkla- maları vesilesiyle şimdi Sovyet hal- kına — bildirilmiştir.. Olaydan tam Kongrenin arifesinde haberdar olan Uyelerın memnunluk mu, yoksa hay- ret mi duyacakları pek kestirile- mez. Ancak sulha hizmet için Mos- kova'ya sığınanın aklından şüphe et- mek gerektiği Sovyet Komünist Par tisi üyelerince bile takdir edılebıle- cek bir gerçektir. Söyledikleri ve niyetleri ne olursa olsun, Burgess ve Maclean'in, bile- rek veya bilmeyerek Sovyet emelle- rinden başka birşeye hizmet etme- dikleri, bu açıklamalar için seçilen zamandan bir kere daha anlaşılmak- tadır. İIspanya Diktatör ve karşılaştığı güçlük- ler : Geçen haftalar İçinde, başkenti Madritte büyük hklar çıktı. Falanjist ogrencılerle sözde kralcılar birbirlerine girdi, ya- ralananlar, hatta ölenler oldu, okul- lar kapatıldı, bir kısım profesörler ne- zaret altına alındı.. Şu satırların ya- zıldığı sıralarda da Madrii İspanyol k karışık- t Üniversi- telinin faaliyeti üç ay müddetle tatil edılmış bul unuyor! nüşte Ispanyol yüksek tahsil gençlığını birbirine düşüren bu karı şıklıklar, aslında — yeryüzünün unlu DÜNYADA OLUP BİTENLER Donald Maclean Hürriyeti hazmedemedi diktatörlerinden birinin daha sonuna yaklaşmakta olduğunu gösteriyordu. 1939 dan buyana, 17 yıla yakın bir müddet Ispanyanın alınyazısını kendi kalem ve kılıcıyla çizmeye çalışan Ge- neral Franko'nun bu karışıklıklarla memleket içindeki prestijinin gıttıkçe azaldığını anlamamasına imkân tu Ancak İspanyadan gelen haberler, nun da, karışıklıkların arkasına giz- lenen gerçeklerı araştırmaya çalışa- cağına, kurtuluşu - tıpkı ilim üşma- nı her diktatör gibi - öğretim ve öğ- renim üyelerini susturmakta buldu- ğunu göstermekte Karışıklıkların görünür sebebi as- hnda pek de önemli olmayan bir se- çim mücadelesidir. adrit Üniversi- tesi Hukuk ogrencılerı talebe birliği seçimleri içinde bulunduğumuz ayın ilk haftasında yapılmış ve bu seçim lerde, Hükümetin desteklediği aday- lar bozguna uğramışlardı. Hüküm tin seçimlerin neticesini tanımak is- temeyen bir tavır takınması ve Falan jist talebe birlikleri vasıtasıyla Hu- kuk öğrencileri Üzerine baskı yapma- ğa kalkışması, "Kralcı" etiketi arka- sına sığınanlar kadar aslında öyle ol- maktan uzak İspanyol gençlerını de Falanjistlere karşı harekete geçirmiş- tir. rçekten, geçen haftalar içinde Falanjistlere karşı harekete geçen ler sadece kralcılar değildi. Falanjist talebelerin İspanyol tahtına bir kra gelmesine müsaade etmiyecekleri yo- lundaki sözleri kralcı talebeleri öte- denberi kızdırıyor, onları bir karışık- lık için vesile aramaya sevkediyordu. Ancak kralcıların sayısı İspanya kadar fazla değildi. Eğer kendilerine ge(î'en haftaki karışıklık- lar sırasında İspanyanın halihazırda 13