3 Mart 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

3 Mart 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

DÜNYADA OLUP BİTENLER Yunanistan Şüpheli galibiyet S ubatın üçüncü pazarında yapılan Yunan seçimlerinin sonucu, niha- yet geçen haftanın ortalarına doğru kesin olarak alınmış bulunuyor. U- zun zamandan beri Yuuanlllan oldu- ğu kadar ünya efkarını da yakmdan ılgılendırmekte olan seçim kampanyası, bu sonuçlara göre, Ka- ramanlis'in hit güven verici sa- yılamıyacak galibiyeti ile kapanmış- tır. Karamanlis, oyların çoğunluğunu toplıyamadıgı k 00 mılletvekıllığınden 160 kadarını ka- zanmış ve böylece, Milli Radikal Par- tisi, dört sene daha iktidarda kalma- yı garantilemiştir. Muhalefetten daha az oy aldığı halde daha fazla milletvekilliği ka- zanan Milli Radikal Partisi, 1962 ka- sımında yapılan seçimlerde ezici bir çoğunlukla iş başma getırılen Yunan Halk Topluluğu'nun bir devamıdır. 1952 kasımında, başında Mareşal Pa- pagos'un bulunduğu Halk Topluluğu 250 milletvekili ile Mec- lise girmiş ve Yunan siyasi hayatın- da yeni bir safha açmak iddiasıyla çalışmalarına — başlamıştı. — Yunan âmme efkârı, Mareşal Papagos'tan, askeri alanda kazandığı başarıları siyasi alanda da kazanmasını bekli- ordu. Ancak Yunanlıların, oyların Papagos a vermekle Stefanopulos ve ziniz gibi birtakım profesyonel polıtıkacıları iş başına getirmiş ol- ı çok' geçmeden anlaşılmıştır. Mareş al Papagos, siyasi hayattaki tecrübesizliği ve gün geçtikçe artan rahatsızlığı yüzünden işleri kısa bir zaman sonra bu profesyonel politika- cıların eline bırakmaktan başka bir çare görememiş ve Mareşalden yeni ir ruh, yeni bir hamle bekleyen Yu- nan halkı bu sefer de aldatıldığını görerek kötümserliğe kapılmıştı. Son seçimlerde oyların büyük çoğunluğu- nun muhalefete, bilhassa solculara kaymasında bu kötümserliğin büyük payı olmak gerektir. Yunan Halk Topluluğu Mareşal Papagosun ölümünden sonra fazla yaşamamıştır. Topluluk, esasen Pa- pagos hayatta iken de büyük bir kriz geçirmişti. Papagos'un tedavi e- dilmek üzere İsviçreye gittiği gün- lerde kabineden uzaklaştırılan Mer- kezinis, Topluluktan ayrılarak "Te- iperver i kurmuş ve böy- lece Yunan Halk Topluluğu içindeki fikir ayrılıkları, ilk defa, Papagos'un ölümünden sekiz ay önce patlak ver- mişti. Saglıgında bu fikir lıkları- na rağmen - Merkezinis olayı istisna edilecek olursa - polıtıkacıları kendi ismi etrafında toplamaya — muvaffak olan Papagos'un ölümünden sonra, Yunan Halk Topluluğu tamamen da- ğılmıştır Stefan Stefanopulos 'Sos- İr arti" yi kurarak Toplu- di safına almış, diğer bir kısım mil- letvekilleri ise Başbakanlık görevi- nin az tanınmış bir kimse olan Kara- 16 manlis'e verilmesinden hoşlanmaya- rak Topluluk dışında kalmayı tercih etmişlerdi. Stefanopulos'un Yunan Halk Topluluğundan ayrılmasında da Karamanlısm Başbakanlıga getırıl- iş olmasın vardır, Gerçekten Stefanopulos Mareşal a- pagos'un ölümünden sonra bu göre- vin kendısıne verileceğini umuyordu. apagos'un vefatından sonra Yu- nan Halk Topluluğu içinde meydana gelen anlaşmazlıklar, Başbakan Ka- ramanlis'i, Topluluğa bağlı kalanları yeni bir teşekkul içinde birleştirmek yoluna sevketmiştir. İşte geçen haf- talar içinde yapılan seçimlerde 160 kadar milletvekilliği kazanarak ikti- darda kalmayı başara! Radi kal Partisi böylece kurulmuş bir par- S eçim kampanyası sırasında di- ğer partilerin Miltf Radikal Partisi- mpan en hararetli tartışmalarına yol aç- mıştır. Karamanlis, kampanya sıra- sında söylediği muhtelif nutuklarda, muhalefet partilerim — komünistlerle işbirliği yapmakla itham etmişti. Gerçekten, muhalefet koalisyonunun sağ kanat ve merkez partileri - Ve- nezilos'un Liberal Partisi, — Liberal Cumhuriyetçiler Partisi, EPEK Par- tisi - iktidarı devirebilmek için Yu- nan Komünist Partisi ile cephe bir- liği yapacak kadar ileri gitmişlerdi. Bunda oy kazanmak endişesi kadar dünya siyaset konjonktürünün de rol oynadığında şüphe yoktur. Venizelos, bilhassa seçim şansının fazla olduğu Selanik'te söylediği nutuklarda, Yu- nanistan'ın Batılılar arasındaki yeri hakkında endişe uyandırıcı cümleler sarfetmişti. — Yunanistan'ın böyle tarafsız kalması gerektiği yo- Başbakan Karamanlis Mağlup sayılır lundaki beyanlar, bereket versin ki seçimler nihayete erdikten sonra sağ- cı ve merkezci partiler tarafından bir daha tekrarlanmamıştır. An- cak, bu yoldaki beyanların Yuna- ayı ran muhalefetın kazandığı taraftar sayısından kolayca anlaşılabılır Ba- tık müşahitlerin r kısmı, u: amu oyunun bu tepkısını, muhalefet tahrikleri sonunda Kı meselesinde Batılılara duyulan kır- gınlıga yormaktadırlar erçekten, son Yunan seçim kam- panyasının en gözde konusu Kıbns meselesiydi. Başbakan Hükümetin bu meselede müteveffa Papagos'la baş- papaz Makarios arasında tesbit edi- len esaslara uygun olarak hareket et- tiğini söylerken, muhalefet, iktidarın İngilizlerin self—gouveruement tekli- fine yanaşmak hususunda Makarios üzerinde baskı yaptığım ileri sür- mekteydi. Bu sakızlar, kampanya sı- rasında, iktidar ve muhalefet partile- i tarafından bol bol çiğnenmiştir. Halk efkârına hakim olmasını bece- remiyen Yunan politikacıları Batılı- maya çalıştıkları şu günlerde, Kıbrıs meselesini seçim demagojilerinin ha- reket noktası yapmakla hem alkı tahrik etmişler, hem de solcu partıle— re hizmet etmekle kalmışlardır Kıb- rıs konusunun cirit oynattığı bu se- çim kampanyasının sonunda, Yunan- hlar her zamankinden daha fazla Ba- tılı duşmanı olup çıkmışlardır ist Partisinin ka- zandığı başarıyı da başka türlü açık— maya imkân yoktur. Gerçi Y1 hların hayat standardları yiiksek, çalışma şartları sınırsız, vergi sis- temleri âdil değildir. Fakat usun yıl- d ; rübelerini bu iktisadi ve sosyal şart- ların teşviki ile bir kere daha geçir- meye istekli tek Yunanlının buluna- cağı düşünülemez. Kıbrıs konusunda Yunan halk efkarına hakim olamı- yan iktidar ve muhalefet partileri ko- münistlerin ekmeğine yağ rmüş- lerdir. Bilhassa komunıst partisi ile işbirliği yapan muhalefet partileri tarafından yaratılan Batılı aleyhtarı hava, geniş halk kütlelerini, solcu partılerı desteklemeye sevketmıştır stek komünistlere yirmiye mılletvekıllıgı kazandırmıştır Bundan başka otuzdan fazla millet- vekilinin de komünistlerle hareket birliği yapmaya hazır oldukları söy- lenmektedir. on seçimlerin ortaya koydugu gerçeklerden biri de yeni secim ka- unun tatmin edici olmadığıdır. Karamanlis bu seçımler için Mareşal 954 şu batında çimlere daha demokratik bir kava getirmeye çalışmıştı. Simdi kadınla- AKİS 3 MART 1956