3 Mart 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

3 Mart 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

ASKERLİK Milli Savunma Bakanlığı Çıkış - kapıları Ordu İstifalar Başbakan Adnan Menderes itiraz ediyordu. Subayları yakından il- gilendiren bu konunun ele alınması ükümeti müşkül durumda bıraka- bilirdi. Başbakan "Subayların mecbu ri hizmet sürelerini on beş yıldan on yıla Ma indirdik ve usun zaman- dan beri bu esasa göre harekat edi- yoruz. Şimdi hizmet sürelerini tek- rar eski haddine yükseltmek istiyor- sunuz. Bunun için hangi sebebe, han- gi lüzuma istinat ediyorsunuz? Mecburi hizmet süresinin tekrar arttırılmasını isteyenler, ordudan su- bayların ardı arkası kesilmemecesine istifa etmelerini zararlı görenlerdi. u müddetin tekrar on beş yıla çı- karılması bu istifaları tamamen ön- leyemese bile azaltabilir. Demokrat Parti ıktıdarının Ok yıllarında, subayların on beş yıl gi- bi uzun bir müddetle me cburı hizme- te tabı tutulmaları — ve müddet vıl mamurlara tanınan İs- tifa etme hakkından mahrum bıra- kılmaları subayların bir derdi olarak alâkalı — mercilere — aksettirilmişti. Bunun üzerine, diğer devletlerin or- --larında tatbik edilen usuller de tet kik edilerek bu müddet onbeş yıldan on yıla indirilmişti. Böylelikle subay ların haklı bir isteğini yerine getir- erine inananlar, istifaların mu- vazzaf subay kadrosunda bu noksanlıklar meydana getırebıleceğı- ni düşünememişlerdi. Gerçi Subay- lar arasında ordudan ayrılıp sivil ha yata a arzusunun ne kadar kuvvetlı oldugu, 1930 seçımlerınden önce hazırlanan Seçim — Kanununun bir maddesinin tatbıkatı ile daha çok AKİS, 3 MART 1956 kapanmalıdır önceden kendisini göstermişti. Bu madde, milletvekilliği için adaylıkla- rını koymak — isteyen oyan subayların ordudan istifa etmiş sa- yılacaklarına ir hükmü ihtiva ediyordu. İşte baylar bu hüküm- den milletvekili olmaktan çok, sivil unu tutmuşlardı u Zzur tes- pit edildikten sonra ahis mevzuu maddenin değiştirilmesine — lüz görüldü. İşte mecburi hizmet süresi onbeş yıldan — on yıla indirilince de tıpkı buna benzer bir cereyan orta- ya çıktı. İstifalar biribirini - kovala- maya başladı. Yeni yetişenlerin es- kilerin yerlerini doldurmasına — rağ- men, Ordudaki muvazzaf subay mik- tarı üçte bire kadar azalmıştı. İsti- faların arkasını kesmek için akla gelen çarelerden biri de hizmet sü- resini tekrar — on beş yıla çıkarmak olmu: İstifaların sebebi İ stifaların sebepleri — araştırılacak olursa en mühim amilin. Ordudaki ağır hayat şartlarının yanı başında memlekette yeni yeni beliren iş im- kânlarının personel — ihtiyacı olduğu görülecektir. Memlekette — iktisadi devlet teşekküllerinin ve teşebbüsle- rinin artmasına muvazi olarak çalı- şan ve isten anlayan personele olan talep de fazlalaşmıştı Orduda iş- ten anlaya teknik per- sonel miktarı fazla — idi. Yük- sek ücretler ve daima hasreti çeki- len serbestlik — hizmet müddetlerini tamamlayan subayları bu işlere doğ- Esasen subaylar al- dıkları para ile yapmış oldukları hiz- met arasındaki — nispetsizlikten öte- den bert şıkayetçıydıler Nitekim or duya 2 Ş saman ancak 60 liralık bır seviyeye yükselebilmektedir. Büyük mesuli- yetler deruhte ederek, gayet ağır va- zife şartları altında çalışarak elde e- di len bu ücret, tmın edici olmak- tan uzak için, hizmet müddetini tamamlayan bir subay her şeyden evvel kendisine daha iyi hayat şartları temın edecek olan ye- ni bir iş aram:; runda kalmakta ıdı Bu şartlar bngun için de varit- Hükümetin tedbirleri B uyuk ölçüdeki bu istifaların bir- unun talim terbiyesinde tekrar eski hadde çıkarılmasının ya- de düşünmektedirler. Hizmet sürele- sı da nazarları başka taraflara çevir- zaruri kılmıştı. Bu tedbırlenn başında da şüphesiz, subayl n ha- yat seviyelerini ve refah derecelerını yukseltmek g eliyordu. nma Bakanlıgı Vekili m'i Ergm tayın bedellerinin art- tırılması suretiyle istifaların kısmen durdurulabileceğine inanıyordu. Büt çe müzakereleri sırasında Meclis'te kabul edilen zamlar da bu görüşün bir neticesidir. Ayda yetmiş beş li- ra belki küçümsenemiyecek bir rak- kamdır ama subayları arzu edilen hayat seviyesine ulaştıracak bir mik tar da sayılamaz. Tayın bedellerinin arttırılması gibi geçici tedbirler ye- rine, subayların terfiini temin edecek esaslı tedbirlere bugün daha ç ok ih- tiyaç duyulm dır. AKİ geçen sayılannda da belırttıgı gıbı Askeri Terfi Kanununun bir an önce çıka- rılması yüklendikleri vecibelere kar- gı kendilerine temin edilen imkanlar arasındaki nispetsizliği bertaraf e- derek Subaylarımızı içinde bulunduk- ları endişelerden, kısmen de olsa kur taracaktır. SAYFİYE LOKANTASI İddiasız dekoru, mükemmel servisi ve müzikli akşam ye- mekleriyle muhterem halkımıza hizmete devam etmek- tedir. Tel. 443344 Oriantal Pasaj - Tünel - Beyoğlu - istanbul 27