3 Mart 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

3 Mart 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

ra ilk defa tanınan oy hakkının ze- vahiri kurtarmakla beraber esasa bir değişiklik getiremediği ve yapılan tadilâtın da başardı bir seçim siste- mi kurmaya yetmediği anlaşılmak- tadır. Gerçekten muhalefet, oyların çoğunu toplamakla beraber Meclis çoğunluğunu kazanamamıştır. Gerçi b Yunan basınının da kaydettiği ibi, bir asır içinde yapılan seçimler ıçınde iktidarı yerinden oynatmayan ender seçimlerden biridir. Ancak bu sefer de muhalefetın aldığı oyların iktidarın aldıklarından — daha fazla bilecek bir durumda olan Karaman- lis'in halkın güvenine de sahip oldu- ğu söylenemez. Bunun içindir ki Ka- ramanlıs ın başarısı pek güven veri- i sayılam Sovyet Rusya Yeni gelişmelere doğ Son günlerde, Sovyet Rusya da dik- kate değer bazı gelişmeler oluyor- Rusya, bir yandan, bütün gücüyle yeni bir sulh taarruzuna hazırlan- maktadır. AKİS, sayısında, Mikoyan'ın Stalını vatan haini ilan eden nutkunu okuyucularına bildir- miş ve Sovyet Rusyanın bu nutukla milletlerarası alanda elde etmek is- tediği sonuçlara işaret etmişti. O günden bu yana cereyan eden bazı yeni gelişmeler, diğer yandan, Rus- yada iç politika alanında da önemli değişiklikler beklemek gerektiğini göstermektedir. Rusya'dan gelen haberlere inan- mak gerekirse, dünyanın en kudretli Devleti olmak iddiasında bulunan bu ülkede yeni bir devrin açılmak üze- re olduğunu söylemek yanlış olmıya- caktır. Gerçekte, Rusyanın yenı bır devrin eşiğinde bulundu gu u gös ren belirtiler, geçen hafta içinde da— ğılmış bulun: Komünist — Partisi XX. Kongresınden çok & once başlamış- . Stalin'in olumunden sonra tek in- sana dayanan bir diktatörlüğün ku- rulamaması, kollek if idare adı veri- len Ur sistemin geliştirilmek isten- mesi, nihayet otokritik müessesesin- den her fırsatta faydalanılması Sta- lin devrinin arkada bırakıldığım g s- teren çok önemli belirtilerdi. yandan dış politika alanında nemli adımlar atılmak - isteniyordu. yap mış, sonra sulh içinde beraber yaşa- ma prensibine sarılınmıştı. — Ancak, Stalinin ölümünden sonra eskisinden çok farklı yeni bir devrin açılacağı- nı gösteren en onemlı belirti, İÇ poli- tikayı ilgilendirdiği kadar Sovyet dış politikasına yeni bir veçhe verebile- cek doktriner bir değişiklik olmuş- tur. Bu, Rus idarecilerinin geri kal- mış memleketlere iktisadi yapmak teklifleridir. Bılındığı gibi komünizmde — ana fikir sınıflar kavgası fikridir. Komü- nist doktrınlere göre, tarih zmcırle— ir sınıflar kavgasından başka bir şey değildir. Sınıflar arasındaki AKİS, 3 MART 1956 yardım Mareşal Bulganin Yeni metodun bir vasıtası son mücadele bur_ıuvalar ile proleter- ler arasında cereyan edecek ve pro- leterlerin zaferı sonunda komünist re- jim kurulacaktır. Bu her cemiyetin kaçınılmaz sonucudur. Ancak, bu so- a bir an fince ulaşabılmek İçin sı- nıllar arasındaki rekabet ve ayrılık- ları — kuvvetle ndırmelı, proleterlerı buı]uvalara karşı ik — etmelidir. Stalin komünist doktrınlerın üzerin- de ısrarla durdukları bu sınıflar ay- rılıgı ve bunların teşvik edılmesı fik- çok em yordu. Halbuki yenı Rus ıdarecılerı ıktısaden geri kalmış memleketlere yardım yapma- yı teklif etmekle komünist doktrın— lerin tarihi determinizm esasım kö- künden yıkmışlardır. Gerçekten, iktisaden geri kalmış memleketlere yardım komünistlerin bindiği dalı kendı ellerıyle kesmele- rinden başka bir şey omü- nizmin özlediği sınıtlar kavgası ve proleter hakimiyet ancak koyu sefa- letin hüküm sürdüğü diyarlarda pat- lak verebilecek olaylardır. Rusya, se- faletin hüküm sürdüğü diyarları bu sefaletten kurtarmak için beslemeyi kabul ettiği gün gerçekten Stalin son verme arzusunu gos- termiş demektir. Rusya'nın geri kalmış memleketler halkını bes- lemeyi kabul ettiği gun dunya hege- monyasını kurmal! en de vaz- geçeceğini zannetmek de safdillikten başka bir şey değildir, Aslında, son verilen Stalin devrinin gayeleri de- ğil, metodlarıdır. Sınıflar mücadelesini körüklem nin kendisini bütün dünya devletle- riyle düşman yapmaktan başka bir işe yaramayacağını anlayan Sovyet Rusya, artık kütleleri degıl idarecile- ri avlama peşindedir. Örnek olarak DÜNYADA OLUP BİTENLER Çin gösterilebilir. Stalin devrinde bir kütle münasebeti olarak gösterilmek istenen Çin-Rus münasebetleri, şimdi doğrudan dog uya Mao Te Sunk - Politbüro . münasebetleridir. Rusya aynı sakılde Batılı ıdarecılerle de iyi münasebet kurmak istemektedir. Es- kiden Sovyet radyosundan Amerikan İngiliz veya Frans rilen dostluk mesa_ıları, ganin ile Batılı idareciler arasında degış tokuş edilmektedir. İdarenin değil, bir kollektivitede bu- lund gunu iddia eden Sovyetlerin dış münasebetlerde Bulganin'in aracılı ğını kabul etmeleri, Stal devrmın nisbeten az ve iyi tanınmış ima- sının ismini kullanmak ıstedıklermı de açıkça göstermekte Gerçekten, Stalin devnnın adam- ları la yeni metodları kullanmak çlugu ugün, Sovyet Rusyada bü- tun açıklığıyla ortaya çıkmış bulun- maktadır. AKİS, bu bakımdan, Sta- Tin'in terekesinden arta kalan Dışiş- leri Bakam Molotof'un fazla ömürlü olmadığı kanaatindedir. sonlarına doğru, durup dururken, o0- tokritik sevdasına kapılarak, aylar- ca evvel yazdığı bir makalenin gü- nahım çıkarmaya kalkışan Molotof azil sebebinin altına imzayı daha zamanlar koymuştu. Sırası geldıgın- de bu vesıkadan faydalanılacağına şuphe yoktu! gunler içinde Rusya'dan alı- liğin Rus iç politika alanında da ye- ni gelişmelere yol açacağını gösteri- yordu. Rus idarecileri, Stalin devri- nin ekonomik problemleı'ım başka görüş zaviyelerinden incelemeye ha- zırlanmaktadırlar. Tarihi — determi- nizm esasını bir hamlede feda eden yeni idarecilerin, komünist doktrinle- al anlaşılıyor. Başta Malenkof olmak ü- zere Stalin devrinin gözde politika- cılarının büyük bir kısmı şimdiden günah çıkarmaya başlamışlardır. Mi- koyan'a gelince, geçen kongrede S ta- lini göklere çıkaran Mikoyan yolda- şım bu kongrede onu vatan haini ilan etmekle gorevlendırılmesı, onu bütün dünya önünde rmaya mec- zabına uğrayan bazı politikacıların tahliye edilmesi de gün meselesi ol- muştur. Bunlar arasında Stalin tara- findan "“halk düşmanı" ilan edilen Stanislav — Kossior ve Vladimir Ov- seenko gıbı polıtıkacılar Voznessens- SovyetRusyanı mini taşıyan ve komünizm prensıple— riyle kabili telif görülmediği içi Sta- Undevrinde toplattırılan kitapşim- di okullarda incelenmeye başlamış- tır. Bütün belirtiler Rusya'da yeni bir devrin açıldığını göstermek hususun- da birleşiyorlar. Ancak bu devrin is- mini koymak için vakit henüz erken- dir. 17