21 Temmuz 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

21 Temmuz 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Milli Korunma Kanuni fiatlar ekonomisi Mıllı Korunma Kanunu tatbikatı ihtikârla mücadele hududunu a- şarak memlekette yeni bir 'iktisadi rejim kurulması mahiyetini — almış- tır. Fiat mekanizması idarenin ku- mandası altındadır. Hatıra gelebilen bütün mal fiyatları, hizmet ve sanat ücretten, idari makamlar tarafından kâr haddi veya ücret ve fiat tesbiti suretiyle, aşağıya doğru itilmekte- dir. Şimdiye kadar görülmemiş, ge- nişlikte olan bu kanuni fiatlar reji- mi ekonomimizin bütün faaliyet şu- belerini hükmü içine almıştır. Eğer bazı faaliyetler dışarda kalmışsa -gayrimenkul ticareti, zirai istihsal gibi-, pek kısa zamanda bunlar da eş- Pabuç pahalanınca yanın Zzaruretiyle aynı rejim — içine sokulacaklardır. Şimdi Turkıyede "piyasa fiatı" yerine "kanuni fiyatlar" kaim ol- muştur. Azçok devletçi tesirlere ta- bi olmuş bulunsa bile, temeli husu- si teşebbüs ve serbest rekabet olan iktisadi rejimimizde girişilen böyle bir tecrübe büyük dikkatle takibe de- ğer, olağanüstü bir — hâdisedir. İki sistem yanyana yürüyebilir mi? Ka- nuni fiyatlar ekonomisi mi iktisadi bünye ve kuruluşumuzu — değiştire- cek, yoksa iktisadi kuruluşumuz mu kanunı fiyatlar ekonomisini itidale sevkedecektir şimdiden bilinemez. Yem Milli Korunma Kanununun ilk günlerinde ihtikârla — mücadele fikri hâkimdi. Kısa zamanda tatbı- 14 — Tadilâttan kat "fıyat indirimi" ve "hayatı u- cuzlatma" istikametine yönelmiştir. Memleketimizde, ihtikâr da vardı, fiat yüksekliği Bunlar ayrı şey- lerdir. Fahiş fiat, muhtekirin, fiilidir. Fiatların hep beraber ve — devamlı yükselişi ise iktisadi politika ile il- gilidir. Takatimizin üstünde — taah- hütlere giriştiğimiz, döviz — gelirinin ne taahhütlerimize ne cari piyasa ih- tiyaçlarına yetmediği, bu yüzden pi- yasada devamlı darlıklar hasıl oldu- ğu, fiatların arttığı, hayatın pahalı- laştığı yıllardan beri soylenmış, tek- ar edil unlar, ekseriya, er- ken yle kusur sayılmıştı. Şimdi, fıatların yüksekliği ve hayatın pahalılığı kabul edilmekte ve geç ka- lındığı nısbette tedbirler sert ve kat'i olmaktadır. Fiatları indirme ve hayatı UCUZ- sonra vitrinler mallar ucuzladı latma yolunda Milli Korunma Kanu- nu ile 1020 sayılı kararın, kâr hadle- ri ve fiat tesbiti gibi iki esası hare- kete getirilmiştir. Bunlardan muay- yen kâr haddi sistemi elastikiyete sa- hiptir. Tesbit edilmiş fiatlar sistemi hatıra ve hayale gelmedik sür- gayet çapraşık fiat prob- lemlerine ve ekonomik ihtilâtlara müstaittir. Maalesef, fiat tesbiti sa- hasının çok genişletildiği görülmek- tedir. Belediyeler, bir defada, 50-60 madde fiatı tesbit ediyorlar. Fiat silindiri, peynir fiatından leblebi fi- atına, hekim vizitesinden — kundura boyayıcısı ücretine kadar son derece geniş bir sahada çalıştırılmaktadır. Bütün bu fiatların iktisadi şartlara uygun olduğunu, bu fiyatların kendi aralarında şehırden şehire — ahenkli olduğ bu derece geniş bir siste- min cıddı iktisadi teşevvuşlere mey- dan vermeksızın tatbik edilebileceği- ni kabul etmek zararlı bir nikbinlik olur Zaruret olunca hükümetler fi- mekanizmasına el atarlar. Bütün kıyaset mud ale sahasını dar tu- tabilm ve arkasından iktisadi tedbırlerı yetiştirebilmektedir. — Fia mekanizmasını bir nisbet daıresınde tanzım mumkun oldugu gibi, işi geniş tutunca, kırmak da — mümkündür. Geniş olçude ve büyük bir istical i- le fiat tesbiti yerine, daha supl olan kâr hadleri sisteminde bir. müddet kalıp neticeleri müşahade etmek da- ha faydalı olurdu. Gıda maddeleri B u husustaki endişelere, fiat silin- diri şehirden tarlaya doğru ilerle- dikçe yenileri katılacaktır. Halen ti- caret sahası tesviye edilmiş ve sıra gıda maddelerinin ucuzlatılmasına gelmiştir. Bu neticenin elde edilmesi hususunda, mahsullerinin şe- hirde tazyıklı fıyatlarla satılmakta ol- masının köylü müstahsili de malını şehirdeki satıcılara ister istemez daha ucuz satmağa sevkedeceği — esasına dayanılmaktadır. Bu noktada, duru- lamaması; daha ileri gitmek zorunda kalınması muhtemeldir. Nitekim, gı- da maddelerinin evvela perakende fi- yatları tesbit edilmişken, yavaş yavaş toptan fiatlar da tesbit sahasına gir- mektedir. Diğer taraftan, gıda mad- deleri fiyatlarını kanuni baskı ile in- dirmek isteği belirgin şekilde kendisi- ni göstermektedir. Köylü müstahsilin satış fiyatları hangı ölçü içinde indiril- mek isteniyor? Zirai istihsali ve çift- çi hayatını tazyik etmiyecek olçuler nasıl takdir edilecektir? Sıranın zi- rait ve sınai istihsale geldiği şu za- manda, atılacak yeni adımlarla ölçü ve teenni ihtiyacı daha da artmış- tır. Ticaretteki ilk tecrübenin ilk ne- ticeleri gereği kadar Ööğreticidir. Bu idari tedbirler iktisadi tedbir- lerle takviye edilebilecek midir? Ti- caret Bakam ve Başbakan, son be- yanatlarında, tükenen malların yeri- ne yenilerinin getirtileceğini kesin o- larak bildirdiler. Asıl muvaffakiyet amilinin bu — sahada olduğu . şüphe götürmez. Bununla beraber, — ta- ahhütlerimizi, naklarımızı — ve imkân olçulerımızı bılenler bu beyan- ların mesnetleri hakkında da aydın- lanmak ihtiyacındadırlar. Daha bu sözler söylendiği sırada, antibiyotik ımalatçıları iptidai maddelerinin tü- ken yüzünden faalıyetlerının durdugunu bildirmek üzere Anka ya gelmiş bulunuyorlardı. Vakıalar bunlardır. Maamafih, bahsi geçen ba- yanlardaki kesinliğe bakarak, hükü- metin bir bildiği olduğuna ve ya- kında yeni açıklamalarla aydınlana- cağımıza inanmak gerekir. Yeni zaruretler illi Korunma Kanununun muad- del şekli ergeç yeni tâdiller gö- AKİS, 21TEMMUZ 1956