21 Temmuz 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

21 Temmuz 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

Windsor'lar Yardan geçemiyenler başladığı zaman o yalnızca bir ve- liahttı. Fakat birdenbire kral olu- verdi. Bu hâdisenin ne kadar va- him neticeler — doğurabileceğini sev- gililer ancak o zaman hissetmişler- di. Bunu olduğu gibi görmek iste- memişler, hattâ kendilerini büyük bir aşkın ümitli, mesut ve biraz kör akışına terketmişlerdi. Hafta sonu tatilini beraber Fort Belvederede geçiriyorlar, Amerikan gazetelerinde çıkan ve günden güne büyüyen dedi- kodulara rağmen binbir hayalle ken- dilerini avutuyorlardı. İşte ilk tehdit, ilk meşum haber Fort'da mesut bir hafta sonu tatili- ne hazırlanırken ortaya çıktı. Krala Buckingiham Palece damgasını ta- şıyan bir mektup gelmişti. Kral bu mektubu okuyunca sapsarı kesildi. Ve onu Wallise uzattı. Mektup Kra- lın hususi sekreteri Alexander Har- dinge'ten geliyordu ve Krala husu- si hayatına dair sormadığı bazı na- sihatlerde bulunuyordu. — Alexand'er Hardinge terbiyesiz bir adam değil- di. Hattâ başkasının işine burnunu sokmaktan hoşlananlardan da sayıl- ş buna başlarken de hatırlattığı gıbı "vazifesini” Mrs. Simpson ile majestenin münasebetleri hakkında İngiliz bası- nı bazı şeyler yazmak tasavvurunda idi ye hiçbir kuvvet basını bunu yap- maktan menedemezdi. Bu artık bir gün değil bir saat meselesi idi ve bu- nun neticeleri cidden feci olacaktı. Çünkü bu taktirde kabine istifa e- decek ve majeste kral Stanley Bal- dvin gibi kuvvetli bir hükümet adamı AKİS, 21 TEMMUZ 1956 bulup onun yerini doldurmak mec- buriyetinde kalacaktı. Yeni kabine- nin ise, m Kamarasının tasvibi- ni kazanması o derece müşkül ola- caktı ki bu, genel seçimlere gidil- mesine yol açacaktı.. Bütün millet majeste kralın şahsı- na gayet bağlı idi. Fakat imparator- luk menfaatlerinin şahsi bir mesele yüzündeni haleldar — edilmesine asla razı olamıyacaktır. Gazeteler susmu- yacak, kabine istifa edecekti. Bir tek çare vardı: Mrs. Simpsonun derhal memleket haricine çıkması. Alexan- der Hardinge mesele basına intikal etmeden ve kaçınılmaz felaket vuku bulmadan, bir karara varmasını ma- Jestelerınden vazifesi icabı rica edi- yordu. Karar saati M rs. Simpson'un ilk kararı derhal İngiltereyi Fakat Kral, onu bu hareketten kat iyetle menetmiş, her ne pahasına o- lursa olsun tahttı' veya tahtsız onun- la evlenecegını söylemişti. Henüz Kralın bütün' ümitleri kırılmamıştı. Baldvın düşmanı ise onun Duff Coo— ibi, Samuel oare, — Winst Churchıll gibi kuvvetli dostları da vardı. Onlarla konuşacak birşeyler yapacaktı. Fakat ne yazık ki en u- fak hareketinde bile kanunun bü- külmez kuvveti, onun elini kolunu baglayıverıyordu adem ki Baldvin Başbakandı, onun — müsaadesini al- madıkça Kral, kabinenin diğer üye- leri ile dogrudan doğruya temas te- min edemez Krallar tamamiyle kudretsizdi B undan sonra olup biten .hâdiseler Wallis Simpsona, bir kralın kud- ret ve nüfuz hudutlarının ne dere- ce dar uğunu göstermişti. Bir kralın şahsi meseleleri Meclis irade- si yanında o derece zayıf ve müda- faasız kalıyordu ki, bir kral, kanun- larla, öyle sıkı sıkı baglanmıştı kı Bütün kaçamak yolları daha çok ön- ceden tutulmuş, en ufak delikler bıle kapatılmıştı. Artık gazeteler yazıyor, halk Mrs. Simpson'un evinin önünü — devamlı bir kordon altına alıyordu. Evde bir perde dahi kımıldatmak imkânsızdı. Halk derhal bağırıp çağırmaya, ha- karete başlıyordu. Bütün bu hâdise- lerde polisin yapabıldıgı yegâne şey Mrs Simpson'un hayatım korumaya çalışmaktı Yoksa ne gazeteler sus- turulabilirdi, ne de toplanan , halk zorla dagitılabılırdı Polisin alabildi- ği başka bir tedbir de fazla muha- fazakâr kimselerin gizli bir projele- rinden majeste kralı — haberdar'et- mek Simpson'un — evine bomba atılması ihtimali vardı. O za- man kral bizzat kendi otomobiline binerek geldi, Wallis''i Fort'a götü- rüp- gizledi. Fakat — hizmetkârların yüzleri dahi sert, kapalı mahzun ve gayrimemnundu Gazeteler tahammülün son hudu- dunu aşıran koca manşetlerle Mrs. Simpson'a karşı bir kampanya açın- ca, kral yapılacak başka şey kalma- o — a terketmek olmuştu. KADIN dığını anlamış ve Wallls'i sadık dost- ları ile beraber, Cannes'deki ahbap. larının yanına yollamışı Zaten üç hafta süren, çetin bir mü- cadele sonunda artık kral için de yapılacak tek şey kalmamıştı a Wallis'den vazgeçm tahttan.. Feragatini bildirdi ve 'memleketi ter- ketti. Kral kanunlara mağlüp ol- muştu, fakat aşk ağlüp . olmadı. Zaten mesele birinden birini seçmek- ti. İngiltere kralı Edward VITI. aşkı vazifeye — tercih etmişti. — Senelerce sonra zayıf bir genç kız, Prenses Margaret aynı yırtıcı mücadeleyi ya- şarken, vazifeyi aşka tercih edecek- ti. Bu iki hâdisenin de İngiliz mille- tine Öğrettiği şey aynı idi: Vazife ve hisler, bazı kanunlarla birbirin- den ayrıldığı zaman onları birleştire- cek kombinezonlara gitmek imkân- sızdı. İnsan ya yardan oluyordu, ya serden. Moda Paris haberleri Ilkbahar ve yaz modellerinin teş- hir edildiği büyült defileler yapıla- çok oldu ve artık Pariste, büyük terzıler Sonbahar hazırlıklarına baş- ladılar. Fakat bu terziler bir yan- dan da, yepyeni yaz modelleri çıka- rıp duruyorlar. : keten on senelerde eski rağbetini kaybe- len keten, yeniden ortaya çıkıver- di. Hem de ne parlak, ne sükseli şe- Yeni bir gözde Yeni bir moda Çıplak ayaklar 23