21 Temmuz 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

21 Temmuz 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DÜNYADA OLUP BİTENLER A.B.D. Ike başkan adayı Başkan Eisenhower'in geçirdiği son ameliyattan sonra önümüz- deki seçimlerde tekrar adaylığını ko- yup koymıyacağı Amerika'da oldu ğu kadar bütün dünyada da merakla takip edılıyordu Geçen hafta Eiseri- power'in kendisini — ziyarete — gelen Cumhuriyetçi Parti ileri gelenlerine adaylığını koyacağını bildirmesi bu mevzudaki tecessüsü ortadan kaldır- di. Bu kararın Cumhuriyetçileri çok sevindirdiğinde — şüphe yoktur. Zira Eisenhower'in adaylığını — koyması. Cumhuriyetçi Partinin kazanma şan- sının en az yüzde 75 artması demekti. Yapılan sondajlar bu tahmini teyid ediyordu. Ike, Amerikalılar tarafın- dan çok sevılıyordu ve her geçen gün Eisenhower'in prestijim' artırıyordu. Eisenhower'in adaylığını koyacağı- nı bildirmesi Demokratların şevkini kırdı. Şimdiye kadar kalblerinde as- lanlar yatan Demokratlar Ike'nin a- daylıgını koyması karşısında adeta paniğe tutuldular. Fakat bu şaşkın- lık devresi uzun sürmedi; Bir toplantı yapan Demokrat lıderler seçimlerde tutacakları yolu tespit ettiler ve or- taya bir parola attılar. Bu —parola şuydu: "Eiserihower'e vereceğiniz her rey ayni zamanda Nixon'a gidecek- tir". Demokratlar doğrudan doğruya Eisenhower'le uğraşmanın faydadan çok zarar getireceğini anlamışlardı. Cumhurbaşkanının şansına tevcih e- dilen tenkitler halkta bir tepki u- yandırmak şöyle dursun, adeta geri tepen bir silâh oluyordu. 'Halbuki Ni- xon iyi bir hedefti. Amerikan hal efkârı yardımcısın- Cumhurbaşkanı Eisenhower Bahislerin favorisi 18 Harriman Kırık ümitler dan hoşlanmıyordu. Eisenliower ise yardımcısına, tam bir itimat besliyor- du ve onu yanından uzaklaştırmayı aklından bile geçirmiyordu. Demok- ratlar Eisenhower'in bu en zayıf noktasına hücum —etmeyi — faydalı bulmuşlardı. Şimdi bir taraftan Ike- nin sıhhatini öne sürerken diğer ta- raftan da Nixon'un başkan olması ihtimaline halkın dikkatini çekiyor- lardı. Bilindiği gibi Amerika Birleşik Devletleri Anayasasına göre başkan- lık devresi içinde vazifesine devam edemiyen başkanın yerine yenisi se- çilmez, müddetin nihayetine — kadar yardımcısı başkanlık vazifesini ifa e- der. Bu yüzden Demokrat adaylar ken- dilerine münasip birer yardımcı bul- maya da hususi bir itina gösteriyor- lardı. Harriman daha şimdiden yar- dımcısını tayin etmiş gibidir. Bu yardımcı bahtı ters dönen başkan a- dayı Kefauver'dir. Stevenson'un yar- dımcısını Chicago'daki nihai yokla» malar sırasında seçeceği tahmin edil- mektedir. Demokrat Partinin geçen seçimlerdeki başkan —adayı Steven- son'un bu sene de şansı rakiplerinden fazladır. Görünüşe göre emokrat Parti önümüzdeki seçimlerde de Ei- senhower'in . karşısına gene Steven- son'u çıkaracaktır. Fakat bir Harri- man— Kefauver kombinezonunun S'te- venson'u bertaraf edıVermesı de bek- lenmiyecek bir şey deği Amerika şimdiden tam bir secim havasına girmiştir. Mücadele başla- mış, halkın dikkati ve heyecanı şim- diden neticelere' teveccüh etmiştir. İ- ki partiyi tutanlar arasındaki bahis- ler alıp yürümüştür. Yalnız ne var ki Eisenhower taraftarları bire iki ver- medikleri taktirde karşılarında bah- se girişecek kimse bulamamaktadır- lar. Demir Perde Kazanlar kaynıyor B undan iki sene kadar önce Polon yayı ziyaret eden Kruçef bol bol votka içilen bir ziyafetten sonra, mi- safiri bulunduğu memleketın lıderle— rine çatmış ve olonya'nın diğer "halk demokrasilerine nazaran çok kötü vaziyette olduğunu belirtmiş, bunun mesulünün idareciler olduğu- nu söylemişti. Kruçef İslâhat istiyor- du ve bunun için de Polonya Komü- nist partisinin —genel sekreterliğine Ochab'ın getirilmesini teklif ediyordu Büyük patronun fikirlerine uymayı kendilerinin ilk vazifesi sayan Polon- ya komünistleri de Ochab'a Kruçef'in arzu ettiği mevkii vermekte gecik- mediler. Arkasındaki kuvvetli "da- y ü i genel .sekreter hükümete derhal kendi adamlarını soktu. Bunlar arasında bilhassa Ma- kine Sanayii bakam Fidelski. nazarı dikkati celbediyordu. Ochab'ın genel sekreterliği ilk günlerden itibaren i- tirazlara yol açtı. Ochab'ın muhalif- lerinin başında Gomulka vardı. Go- mulka'nın muhalefeti Ochab'ın şah- siyetinden zıyade Polonya'nın iş- lerine — Rusya'nın burnunu — sok- masını hedef tutuyordu. Tabii Go- mulka'nın bu çıkışı cezasız kalmadı. Demir Perde gerisi memleketlerde dili biraz uzayanların başına gelecek- ler malümdu. Gomulka kısa süren bir duruşmadan sonra "bozgunculuk" la suçlandırılarak hapsedildi. Kruçef kuyuya düşecek mi? Kazdığı AKİS, 21 TEMMUZ 1956