16 Mart 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

16 Mart 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

DÜNYADA OLUP BİTENLER A. B. D. Jelın Foster Dulles İstikamet, Orta Doğul!.. Orta Doğu plânı ylardan beri bir türlü Senatodan çıkmayan Eisenhower Planı, İsra- il meselesi halledilir edilmez, Senato- nun tasvibine mazhar oldu. Eisenho- wer Hükümeti, 1 Şubattan evvel ka- bul edilmediği takdırde plânın psiko- lO]lk tesirinin büyük ölçüde zayıflıya- cağını ileri sürmekteydi. Bizzat Ei- senhower, Senatoya elini çabuk tut- ması için ricada bulunmuştu. Hükü- metin acelesine rağmen, Senato hiç is- tifini bozmuyordu. Plâna taraftar ol- duğu halde, elini yavaş tutmakta i- nad edıyordu Senatonun demokrat lideri Lyndon Johnson, gecikmenin sebebini saklamıyordu. 'İsraile müey- yide tatbiki tehdidi tamamiyle önlen- medikçe, Dulles Orta Doğu Plânına sahip olamıyacaktı. Nitekim, ancak İsrail Gazze ve Şerm el Şeyh'i terk ettikten sonradır ki, Plân Senato ta- rafından kabul edildi. Temsilciler Meclisi, Senatonun plânda yaptığı ufak tefek değişikliklere itiraz etme- di. Kırk günlük bir gecikmeden son- ra, Eisenhower Hükümeti, Orta Do- ğuda tam selâhiyetle faaliyete geçe- bilecek hale geldi. Parlamento ikna edilmişti. Eisenhower'in şahsi temsil- cisi Richards, plânı ilgili memleketle- re izah için derhal yola çıktı. Lübnan ve Libyaya uğradıktan sonra Türki- yeye gelecekti. FFakat asıl mesele şimdi Albay Nasırı yola getirmekti. Kral Suud bu işte tamamiyle muva fak olamamıştı. Rusya, Mısırı Ame- AKİS, 16 MART 1957 rikan Plânı aleyhinde vaziyet alma- ya teşvik ediyor, aç Mısır halkına buğday ve yeni Jet tayyareleri gönde- riyordu. Nasır ne şeklide hareket edecekti? Amerikan — Plânının — muvaffakiyeti, Kahireli Diktatörün davranışına bağ- lıydı. Bu sebeble haftanın başında bütün gözler Kahireye çevrilmiş bulu- Israil Manevi taahhüt Geçen hafta sonunda, Gazze Böl- gesinde, — Birleşmiş Mılletlerm Mavi Beyaz bayrağı, aynı renk İs- rail bayrağının yerini aldı. Tüysüz Norveçli askerler İsrail hududunda devriye gezmeye başladılar. Sarışın Finlandiyalılar, Şerm el Şeyh bölge- sinde çöl güneşinin ne olduğunu Öğ- renmekteydiler. İsrailin demir adamı Ben Gurion'- un emri üzerine, İsrail orduları ko- mutam General Moshe Dayan Birleş- miş, Milletler Kuvvetleri komutam Kanadalı General Burns ile buluşmuş Gazze ve Akabe bolgesındekı İsrail askerleri geri çekilmişti Birleşmiş Milletler Kuvvetleri, el- lerinde Nasırın resimlerim taşıyan Gazzeliler tarafından "Muhterem mi- safirler, sulh adamları, hoş geldiniz" sesleriyle karşılandı. SSamira Saba ismindeki esmer güzeli bir kız, Mısır- lıların bir an evvel gelmesini temenni eden bir konuşma yaptı. Bölgenin mülki idaresine Gazzelilerin iştirakini temin etmek kolay olmıyacaktı. Gazzeliler Nasır bizzat emretmezse işbirliği yapmakta — tereddüt ediyor- ardı. . Ben -Gurion'un kararı İsrailde çe- şitli fakat çok sert tepkiler uyandır- mıştı. Herkes düne kadar baştacı et- tikleri Ben-Gurion'a en ağır sıfatlar- la hitap etmekte kendilerini haklı gö- rüyorlardı. Buna rağmen ihtiyar baş- bakan İsrail parlamentosundan güven oyu almaya muvaffak ansa ve İngilte den sonra, ni- hayet İsrail de Bırleşmış Milletler ka- rarlarına boyun egmek zorunda kal- mıştı. Orta Doğunun bu demokrat memleketi istediği sarih — garantileri elde edemeden, işgal altında tuttuğu son toprakları terk etmişti. Fakat İs- railin aylardan beri gösterdiği inat tamamen a da gitmemişti. hiç değilse Batı halk efkarı, memleketin dâvasını anlamış, emni- yet içinde yaşama endişelerinin meş- ru olduğunu teslim etmişti. Mısır, Gazze Bölgesinde yeniden fedai fa- aliyetine — teşebbüs — ederse, Akabe Körfezinde seyrüsefere — engel olur- sa, İsrailin haklarını silâhla koruma- sını, Batı halk efkârı tecavüz saymı- yacaktı. İsraile karşı iktisadi müey- yideler tatbik etmek fikrinde 1srar eden Dulles, Amerikan halk e ve Parlamentosu tarafından maglup edilmişti. İngiltere ve Fransa gibi, Amerikan halkı da İsraili destekli- Dulles ıstedıgı kadar dokuz Arap devletine, Amerikanın İsraile karşı hiçbir taahhute girişmediğini anlat- maya çalışa dursun, Birleşmiş Millet- ler ve Amerika, İsraile karşı sarih garantilerden daha az tesirli olma- General Burns ve General Moshe Dayan Gazze bölgesinde Biri askerlerini çekiyor, diğeri askerlerini getiriyor 13