16 Mart 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

16 Mart 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP BİTENLER İnönünün Millet Yeni devrin ışığında u haftanın başından itibaren, bil- hassa C.H.P. Genel Başkanının İzmirde kürsüden inmesinden bu ya- na, memlekette belki de senelerden berı ilk defa olarak büyük bir huzur hüküm sürüyordu. İktidarla C.H.P. arasındaki yakınlık bu haftanın işi değildi. Ama bu hafta, o yakınlığın üzerinde hâlâ dolaşmakta olan şüphe bulutları hemen tamamiyle sıyrıldı. Bu açıklığın sebebi, .H.P. Gen Başbakanının artık şüphesiz ' tarıhî" diye anılacak olan İzmir nutkunu ta- mamlarken soyledıgı son — cümleler- dı Bu son mleler, yakınlaşma— bund lkı "akim kalmış" yakınlaşmalardan pek başka bir ma- hiyet taşıdığını ispat ediyordu. Hu- zurun sebebi buydu. Demek ki taraf- ar akametin mikrobunu keşfetmiş- lerdi ve o mikroba karşı aşılı görü- nüyorlardı. C.H.P. Genel Başkanı nutkunun sonunda hiç bir husus! he- sabı olmadığı gibi, hiç bir hususi te- ması olmıyacağını da kat'i surette belirtiyordu. 1955 yakınlaşması Siyasi tarimizdeki İktidar-Muhale- fet yakınlaşmasının son ve tat- sız hatırası 1955 senesinde cereyan etmişti. Bu politikanın şampıyonu başına "adli kaza" gelmiş bir C.H leri geleniydi. Seneler senesi en muf— rit — muhalefeti yapmış olan bu zat, fiyatında belki ilk defa olarak ken- line ait.bir malı kaybetmek tehlike- yle karşı karşıya kaldığında 180 derecelik bir dönüş yapmış ve İkti- 4 Yeni bir devir açılıyor masasına koşmuştu. Hata şuradaydı: Politika hususi he- saba dayandığından ve husus! hesap açıklanır cinsten bulunmadığından "memleket işleri" kisvesi altında hu- sus! işler, şahsi temaslar vebaşbaşa gö ruşmelerle halledılmeye çalışılmıştı. Hakikat us! işler halledil- mişti. Ama memleket işleri bilinen safhaya girmişti. Ortada kalan, bir- kaç siyasi ölüden başka birşey olama- mıştı. dar başkanının İnönü ve damadı meselesi 1957 yakınlaşmasının talihsizliğini, bu yakınlaşmanın vuku bulduğu sı- rada taraflardan birinin damadının gazetecilik vazifesi — dolayısıyla hap- sedilmiş olmasıydı; Bu hâdisenin ya— kınlaşma uzerınde hiç tesiri yok mu du? Belki vardı. Ama bu sebebi ha— reketler uzerınde değil, ruhlar üze- "Sokaktaki Adam" partiler arası münasebetlerin düzelmesinden hasıl n faydaları, halk bugünlerde gör- Artık yumurta bulabiliyoruz. Anlaşılan siyasi partilerle beraber, tavuklar da yumurtlanıamak suretıyle İkti- darı devirmek hevesinden vaz- geçtiler. Yalnız bu arada Zafer'in "mağşuş" adamı ne olacak? Zi- ra üstad, yumurtlamak vazife- sini de üzerine almak niyetin- deydi de.. meye başladı. İzmire gelişinde Kordon boyunun görünüşü rinde aramak lâzımdı. İhtimal ki hâ- dise her iki tarafa iç politikadaki hu- zursuzluğun — nerelere — dayandığını müşahhas şekilde — göstermesi bakı- mından alâka çekiciydi. Bunu gör- mek, iki lidere hal çaresi aramak za- ruretini telkin etmiş olabilirdi. Zira hâdiseler sadece damadı hapsedilen zatın adımı değil, hâdisede asıl öte- ki taraf olan zatın adımının müessir olduğu muhakkakta Fakat hâdise, "gizli maksatlı" olarak telakkiye ça- lışıldı. İktidar, Muhalefet liderlerin- den f'ıdyeı necat - yumuşama - kopar- mak için gazeteciyi esir almıştı. Ce- reyan eden işte o muameleydi. CHP. Genel Başkam şahsi endişelerin tesi- ri altındaydı, İktidar lideri fidyei ne- cat peşindeydi. Bu tefsir tarzı, açık veya kapalı şekilde umumi efkâra telkin olunma- ya çalışıldı. Koca bir siyasi partinin -hem de CHP. Genel Başkanını da, gazeteciyi de iyi tanıyanların : teşkıl ettikleri bir siyasi parti - Hür P. nin Meclis Grubu tarafından neşredilen tebliğdeki "şahsi, endişeler" bunu ifa- de ediyordu. C.H.P. çevrelerine yakın Ankara muhabiri Vatan gazetesi de Tercüman gazetesi de Hür P. nin Murat Ali Ülgeni Hasan Kangal da işi "İnönü doğum yapmış olan kızını sevindirmek için damadını hapisten kurtarmak istiyor" diyecek kadar a- çıkladılar. Hatta ve hatta Cumhuri- yette Doğan Nadi "... Mı Dersiniz?" diye sordu. İdeal arkadaşı Bu arada 180 derecelik dönüş kah- ramanınm arkadaşı ve manevra kahramanı Safa Kılıçlıoğlunun ga- zetesi Yeni Sabah çok memnundu; ya- AKİS, 16 MART 1957