16 Mart 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

16 Mart 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

çası çizmek yerinde olur. Baba, anne, dayı, teyze, hala ve akrabanın resim- leri de bu arada hatırlanmalıdır. Bü- tün bu resimler duvara çocuğun bo- yu hesaplanarak asılmalıdır. Çocuk başını yukarlara kaldırmadan ve boy- nu ağrımadan bunları görebilmelidir. Bu resimlerin yıkanabilir olması sa- yam tercihtir. Hatta duvarların bile plastık maddelerle kaplanması müm- kündü u bir para 'meselesidir. O- danın doşemesı de plâstik maddelerle, kauçukla veya linoleumla kaplanabı— lir. Karyolanın önüne yıkanabılır bir halı koymak kabildir Möble ocuğun möblesi şüphesiz kendisi gibi küçük olacaktır. Bunları a- lırken insan kendini değil, çocuğu dü- şünmelidir. Çocuğun keyfi, arzuları ve sağlığı estetiğe feda edilmemeli- dir. Bir çok aileler çocuklarının oda- sı için şık, zarif, nazik möbleler se- çerler. Ondan sonra da çocuğun bun- lara zarar vermemesi için uğraşır du- rurlar. Çocuğun möblesi sağlam, da- yanıklı, tercihan beyaz renkte, ucuz cinsten olmalıdır. Yıkanması, silinme- si, temizlenmesi için de boyalı demir- den veya boyalı ağaçtan olanları seç- melidir. Kaplama, cilâlı eşya hem ço- cukların hoşuna gitmez, hem de mu- hafazaları güçtür. Kirlendikçe boyan- maları, temizlenmeleri, yıkanmala- Yi kolay olsun, kirlendikleri belli, ol- sun diye bu malzemenin beyaz olan- larım tercih etmelidir. Mavi, pembe, açık yeşil olanları da kullanılabilir, Bu malzemenin de plâstik maddeler— den yapılanları vardır. Möblenin kö- şeleri, sivri yerleri, girinti, çıkıntıla— rı, çivileri, camları -bulunmamalıdır. ocuğun yaralanmaması için bu şart- tır. Odada çocuğun oyuncaklarını ko- Dondurma yiyen çocuklar Sağlık — kaideleri unutulmamalı AKİS, 16 MART 1957 TIB Tabakla oynayan çocuklar Kırılabilen eşya tehlikelidir yabilmesi için bir de sandık veya do- bulundurulmalıdır. Oynadıktan sonra oyuncaklarını kaldıran, tertip- leyen ve yerleştiren çocuk, bu alış- kanlığı ve intizamı ömrünün sonuna kadar muhafaza e Evde çocuk birden fazla ise her- birinin rahatlığını ayrı ayrı düşünme- lidir. Yataklar, çekmeceler, iskemle- ler, etajerler, dolaplar, oyuncaklar herbiri için ayrı ayrı olmalı, kavga etmelerine meydan verılmemelıdır Odada daha buyuk çocuklar için ya- zı masası, kitap rafları gibi eşyaları da duşunmelıdır Perdeler, yatak ö tüleri, döşeme yüzleri için de basma ile plastık kumaşlar arasında bir ter- cih yapmak zarureti yardır. Her iki- sinin de çocukların hoşuna gidecek renkleri ve desenleri bulunabilir. Toz tutan ağır kumaşlardan kaçınmalıdır. Bu maddelerin de yıkanabilenlerini üstün tutmak yerinde olur. Bu dan plâstik kumaşlar ayrı bir değer taşırlar. Bunları sabunlu su ile silmek, yıkamak, Süratle temizlemek kabil- dir. kolay eskimezler, bozulmazlar. Bu kumaşlardan yapılmış perdeleri ve döşeme yüzlerini yerlerinden sök- meden silmek ve temizlemek de müm- ündür Çocuk odalarının — ışıklandırılması için tavana ve erişemiyecekleri yer- lere asılan gloplar kullanmak kâfi- dir. Büyüdükleri ve kıtap okumağa, okul vazıfelerını yapma başladık- ları zaman, ukları iskemlenin Sol yânından ve gerisinden ışık vere- cek şekilde bir büro lâmbasına ihti- yaç vardır. Odanın ışıklanması me- selesi biraz da çocuğun gozlerının durumuna bağlıdır. Bunun' için de çocuğun ara,sıra bir göz mütehassı- sına muayene ettirilmesi yerinide o- lur. Bazı tedbirler çocuğun odasında kazaya sebeb olabilecek eşya bulundurulmama- lıdır. Cam malzeme tehlikelidir. Pen- cerelere parmaklık koymalıdır. Hatta pencereleri kilitli yapmak, yalnız yu- karıda havalandırmağa mahsüs va sistas tertibatı bulundurmak da dü- şünülebilir. Resimleri duvara tesbiti- çin çivi, pünez gibi şeyler kullanma- malıdır. Yapıştırmak kâfidir. Yerin den kopacak bir pünez çok zaman yalın ayak dolaşmağı seven çocuklar- da tehlikeli olabilir.. Çocuğun bu gibi maddeleri yutması da mümkündür Yine oyuncaklar arasında zıp zip,bil- yâ gibi şeyler bulunmamalıdır. En dikkat edilecek noktalardan biri de çocuk odalarındaki elektrik prizleri dir. Her çocukta bilinmeyen şeylere karşı aşırı bir merak ve öğrenme, kurcalama arzusu vardır. Onun için bu prizlerin onların yetişemiyeceği, erişemiyeceği yüksekliklere yerleşti- rilmesi uygundur. Çocuğun odasında bu emniyet tertibatı alındıktan son- ra hem onun saglıgı tehlikelerden ko- runmuş olur, hem de anne ev içinde ki günlük ışlermı gönül ferahlığı ile başarır. Dr. E. E. Seçilmiş Şiirler Dergisi Aylık Sanat Dergisi İkinci sayısı çıktı 595 Ankara