16 Mart 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

16 Mart 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

luydu. İçerde nefes almak kabil ol- muyordu. Bayılanlar, fenalık geçiren- ler oluyor, hatta binanın bu kadar ka- labalığı çekemiyeceği ve çökme tehli- kesi bulunduğunu hatırlatılıyor fa- kat kimse bir ad olsun yerinden kıpırdamıyordu. Kimse Inonuyu gör- mekten ve onun elini öpmekten vaz- geçmıyord Bu karşılamayı görenler, 1957 yı- ir muhalefet lideri- 1922 yılının 9 Eylülünün Garp Cephesi Kumandam İsmet Pa- şanın karşılandığını zannettıler. Halk kadar heyecani nel Baş- kanına karşı gosterılen sevgı o kadar çandandı. İl kongresi Ertesı sabah, çok erken saatlarda binlerce İzmirli C.H.P. İl kon ngre- sinin yapılacağı Büyük Sınemaya hü- cum etti. Alakanın mihrakı, tabia- tıyla gene İnönüydü. Herkes onu ya- kından görmek arzusu içindeydi. Si- nemanın kapıları açılır açılmaz halk içeri doldu ve sinemanın cidden çok geniş salonunda ne oturacak ne de ayakta duracak tek yer kalmadı. Bu- rağmen sinemanın iki holü ve gi- rış kapısının on dekı yaya kaldı- ş 'kapıları zorla- yan zmırlılerle <<doluy Kongrenın başlangıç saati olan 9. 30'a doğru Bü- yük Sinemaya gelen delegeler ancak yan kapılarda n ve bin güçlükle salo- na alınabildile İzmirin en genış salonlarından biri olan ve 1850 kişilik oturacak yeri bulunan Büyük Sinema flöresan lâm- balarla aydınlatıldığı halde bir hay- li loştu. Gri renkli tavan ve duv: rıyla salonu dolduran kesıf kalabalık bu loşluk hissini büsbütün arttırıyor- du. ün gözler sahneye çevrilmiş- ti. Genış sahnede ilk dikkati çeken arka plândaki dekordu: Her türlü yeşilin kucak kucağa bulunduğu Ur ilkbahar manzarası... Bu manzaranın Açık Telgraf Bay Zuhuri Danışman D.P. müverrihi Bolu ürk okullarında okutulan Ta- rih kitaplarınızda adı geçmi- yen İsmet İnönü partinizin Ge- nel Başkanı tarafından "Tari- hâ kahraman" olarak ilân edil- miştir. Vakit geçirmeden ki- taplarınızın tashihi ile Türk ço- cuklarından — özür dilemenizi bekleriz. önüne davetliler için ayrılmış iskem- leler dizilmişti. Ortada üzeri altıok- lu kırmızı bayraklarla ortulu uzunca bir masa, masanın üzerinde bir rofon vardı Kongre başkanlık dıva- nının çalışma yeri burasıydı. Bu m sanın solu basma ayrılmış, sağ tara- na da gene altıoklu kırmızı bayrak- larla süslü bir kürsü —konulmuştu. Kürsünün üzerinde bir mikrofon ile Atatürk ve İnönünün birer büstü go- ordu. F hazır bulun. ze çarpıyor! akat ların çoğu İnönünün büstünü degıl kendisini — görmeğe geldıklerınden C.H.P. liderinin salona girmesi sabır- sızlıkla bekleniyordu. İnönü, Büyük Sinemaya yoklama- lar yapıldıktan ve başkanlık - divanı seçiminden sonra, İl Başkam Dr. Le- bit Yurdoğlu çalışma Traporunu oku- duğu sırada geldi. Buyuk Sinemanın önündeki kalabalık içeriye giriş çıkı- şı imkânsız hale getirdiğinden İnö- ü, salona sinemanın arka taraftaki kapısından alındı. Arka kapı, bahar manzaralı perdenin hemen arkasına açılıyordu ve salona geçmek için önce perdeyi aralayıp ar manzaralı YURTTA OLUP BİTENLER sahneye girmek icap edıyordu İnö- ahar manzaralı pe rde yanıba- şuıda göründüğü anda en gergin olan hava birden elektrıklendı Varol, yaşa nidaları sinemanın yüksek tava- nında akisler yaratırken bazı gruplar “Dağ başını duman almış” marşını soyluyor ve herkes İnö önüyü gormek için ayağa kalkı rdu Inonunun İyi dinlenmiş okluğ neşesinden, zinde ve dinç hareketlerınden belliydi. Kür- sünün yanına konulan bir koltuğa oturarak kongreyi takıbe hazırlandı- ğı anda gürültülü tezahürat yavaş yavaş hafifliyerek nıhayet kesildi. Gürültüye giden raj; Bu un üzerine Dr Lebit Yurdoşlu tekrar kürsüye gelerek C.H.P. İz- mir İl İdare kurulunun çalışma rapo- runu okumaya devam etti. Hemen her cümlesinin alkışlarla kesilmesin- den anlaşılıyordu ki Dr. Lebit, İzmir- L C.H.P. lılerı No. lu sevgılısıdır Dr. Lebitin kürsü duğu ra- por, bu çeşıt kongrelerde dınleye din- leye usandığımız raporlardan çok farklıydı. Titizlikle hazırlanmış ve bilhassa son günlerde en çok alâka toplayan Basın hürriyeti, Hakim te- minatı, Üniversite muhtariyeti, işçi davası, kalkınma ve imar hareketlerı hakkın İzmirli C.H.P. lilerin gö- rüşleri vuzuhla ifade edilmişti. Rapo- run belki de en mühim kısmı, son de- rece daralan çalışma imkânları kar- şısında bir muhalefet partisinin İz- mir il teşkilâtı olarak nasıl çalışıldı- ğinı açıklay n bölümdü. Denılebılır ki İnönünün İzmire gelişi C.H.P. Izmırlıler için ne derece bahtıyarlık verıcı olduysa, İzmir C.H.P. İl idare urulu için de -bir bakıma - o kadar talıhsızlık teşkıl etti. Zira İnönü (ta- mirde, artık "tarihi" dıyebılecegımız, nutkunu irad et emış bulunsaydı bü- tün basında, ihtimal C.H.P. kongre- sinde okunan raporun akisleri yer ala- caktı. POLİTİKACININ MACERALARI AKİS, 16 MART 1957