16 Mart 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

16 Mart 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

Sovyet Rusya Terbiye sanatı ış İşleri Bakanlığı beklenildiği kaçlar parlak geçrilmeyen Şepılof geçen hafta Moskovada toplanan sa natkârlara beklenildiğinden de par- lak bâr nutuk verdi. Mevzu modern sanattı. Yakışıklı sabık bakan mo- dern sanata, kapitalizm ve emperya- lizme yaptığı hücumlardan daha az muvaffâkiyetle —sâldırmâdı. — Pariste neorealizm yaptıklarını iddia eden res- samların sergisini görmüştü. Teşhir edilen yüzlerce tablo "çırkın pis re- sim müsveddeleri" ve "insan hisleri ve fikirleriyle alay eden bir cins pa- tolojik hezeyanın ifadesi" idi. Sana- tın gayesi, milyonlarca çalışan insa- nı estetik bakımdan terbiye etmek ol- malıydı: Sanat onların ruhi ve kültü- rel gelişmelerine hizmet eden bir va- sıta olarak kalmalıydı. Aynı hafta Rus sanatkârlarının İn- cili, aylık "Komünist" mecmuası, ar- tistlerin — hakları ye mesuliyetleri hak— kında partinin bir beyanatını neşre- diyordu. Sanatkârlar komünizme Hiz- met ettikleri müddetçe, hür bir şekil- de eser yaratabilirlerdi. Stalinin göz- den düşmesi, sanatkârlara biraz rahat nefes almak imkânı vermişti. Stalinin yeniden iadei itibar etmesi, anlaşılan sanat sahasında da geriye dönüşü ifa- de ediyordu. Geçen yıl bir hayli hır- palanan Stalinci sanat, şeref mevki- indeki yerini almaya davet ediliyor- du. Stalin sanat sahasında da sadece "Marksizm ve Leninizmi sadık bir şe- kilde — gerçekleştirmeye" — çalışmıştı. Artistler ancak, hürriyetleri partinin ' dilediği tarzda kullanmak şartıyla hür kalabilirlerdi. İlham perisine, tekrar tası tarağı toplayıp komünist memleketlerden hicret etmekten başka yapacak bir iş kalmıyordu... İIngiltere İşçi Partisinin yeni zaferi Geçen hatta Warwiek — Kontluğu- nun Leamington bölgesinde, ara seçimleri yapılıyordu. İstifa eden es- ki Başbakan Sir Anthony Eden'in ye- rine bir milletvekili — seçilecekti. Leamington Muhafazakâr Partinin en kuvvetli kalelerinden biriydi. Mu- hafazakâr etiketini taşımak, seçimi kazanmak için kâfiydi. Muhafazakâr aday bu son seçimi de kazanıyordu. Fakat ancak 2.157 rey farkla, Sir Anthony 1954 seçimlerinde, İşçi A- daydan 13.466 rey fazla elde etmişti. Sir Anthony'nin otuz küsur yıllık ka- lesinde Muhafazakâr Partinin 11 bin rey kaybetmesi büyük bir hezimetti. MacMillan Hükümetinin, İngiliz hal- kıma itimadına sahip olduğunu iddia etmek guç olacaktı. Bu gibi durum- larda yeni seçimlere gitmek İngilte- rede âdet Haline gelmişti. MacMillan bir seçim zaferiyle iş başına gelme- dikçe, hakiki bir başbakan olamıya- caktır. 16 T Çocuk Bakımı Birinci şart er çocuğun ayrı odası - olmalıdır. Bu oda çocuğa mümkün olduğu kadar erken temin edilmelidir. Ço- cuk ne kadar küçük olursa olsun a- nasının, babasının yanında yatmama- lıdır. Çocugu oturma odasının, holün, salonun bir köşesinde yatırmak da doğru değildir. Buralardaki gürültü ve hareket, çocuğun henüz şahid ol- masını arzulamadıgımız bazı hâdise- leronda bir başka şok yaratabilir. Sübkonsiyansına itilip kalabilir. Son- radan bir takım kompleksler doğura- bilir.. Gürültü, konuşmalar, bazan münakaşalar, çocuğun uykusuna ve istirahatına engel olur. Bütün bu mahzurlardan ötürü kabilse her ço- I B ken saatlerinde ışığa ve güneşe kavu- şacaktır. Odanın durumu ve geniş- liği müsaitse içinde bir tuvalet ka- binesi tesisi de faydalıdır. Bu suretle daha pek küçük yaşlardan çocuk defi tabii ihtiyacını kimdi kendine başara- cak, yüzünü, ellerini kendı yıkayacak tuvaletını kendi yapaca Bu su- retle temizlik ve 1ntızama alışkanhk pek erken yaşlardan geliştirilmiş ola- caktır. Renk de ehemmiyetlidir ocuk odalarının rengi üzerinde de dikkatle durmak Jlâzımdır. Bu renkler açık, yumuşak, dinlendirici ve neşe verici olmalıdır. Koyu renk- ler iç açıcı degildir Beyaz, filizi, pembe renkler çocuğa sakin bir mi- zaç, sükün ve huzur verir. Çocuk si- nirli, uykuları rahat değilse, mavi Anne ve Tatlı cuğa ayrı bir oda temin etmek olmaz- sa hepsini ayrı bir odada yatırmak icab eder Çocuğun odası büyük olmalıdır ocuğun odası yeteri kadar bü- yüklükte — olmalıdır. Yukseklıgı 2.5 metreden, yüz ölçüsü'de 8-9 met- re kareden aşağı bulunmamalıdır. Bu odada çocuk sadece yatacak ve uyu- yacak değildir. Oyun oynıyacak, otu- racak, kalkacak, gezecek, koşacak eğlenecektir. O halde bu odanın ge- niş, rahat, serbest olması şarttır. O- danın istikametinin de önemi vardır. Genel olarak Kuzey ve Güney yönler- den sakınmalıdır. Kuzey kısın çok soğuk, Güney yazın fazla sıcak ola- cağından mahzurludur. En iyisi çocu- ğun odası Doğuda bulunmalıdır. Böy- le bir odada çocuk, daha sabahın er- çocuğu dert rengi seçmelidir. Perdeler ye ya- tak takımları biraz daha koyu o- labilir. Tam bir intizamın ve yek- nesaklığın — vereceği iç Sıkıntısın- an ve usançtan çocukları koru- mak için odanın içine onların zev- kine göre bazı materyel de koy- mak lâzımdır. Çocuğun istekleri ve zevki zaten pek erken yaşlarda belli olur. Aile onun nelerden hoşlandığını derhal anlar. Hayvanları seviyorsa duvarlara hayvan resimleri asmak, hayvan resimlerinden müteşekkil bir albüm yapmak mümkündür. Çiçekle- ri seviyorsa birkaç saksı veya bir va- zoya bir buket koymak yahut duvar- lara çiçek resimleri asmak gerekir. Guncşı ayı, yıldızları seviyorsa, oda- n bir duvarına ışık hüzmeleriyle b T güneş resmi yapmak veya ve yıldızlardan müteşekkil bir gok par— AKİS, 16 MART 1957