22 Mart 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

22 Mart 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

Felix Gaillard "Bir sıçrarsın çekirge..." Kolombiya Bunun da adı seçim Sekız yıllık bir hasretten — sonra Kolombıya halkı, dünyanın en ga- seçime sankı bir muleşekkılmış neticesi evvelden belli 0o- lan seçime biraz tat getirdiği muhak- kaktı. Dünya kurulalı beri, koltukların evvelden paylaşıldığı bö le bir seçi- me her halde ilk defa rastlanıyordu. Böyle tatlı bir işbirliği, bizini işbir- likçilerin bile havsalalarına — sığdıra- mıyacağı bir şeydi. Ama Kolombiya- nın iki büyük partisini gene de mazur mek 1lazımdı. Zira bu — işbirliği şekü, 100 bin hayata çarpışmalardan — sonra, emrettiği tek yoldu aklıselimin Fransa Polis kazan kaldırınca ransanın ihtilâllere sahne olmuş emektar Milli Meclisi, geçen haf- AKİS, 22 MART 1958 ta nümayişçilerin muhasarası altın- daydı. Milli Meclisin tecrübeli mu- hafızları bütün, kapıları kapamışlar, emir dayakları dayamışlardı. Asi Öfke- li nümayişçiler, bağırıp çağırarak iç- lerini boşaltmaya -çalışıyorlardı. Ta- riht Paris şehri için — bunlar olağan şeylerdi. Öfkeli nümayişçiler, hürri- yetler diyarının tuzu biberiydi. Zaten bu işlerde pişen Fransız polisi, ölçü- yü kaçıran numayışçılerı hizaya ge- tirmesini çok iyi — biliyordu Yalnız Millt Meclisi kuşatan numayışçılerı dağıtmak için en ufak bir gayret gö- zükmüyordu. Zira sefer kazan kaldıranlar bizzat polıslerdı. Polis- ler Paristeki Cezayirli tethişçilerin faaliyetlerinin artması dolayısıyla, bir tehlike primi ihdasını istiyorlar- dı. İçişleri Bakanı Bourges Mau- noury, polislere karşı bir an için, mü- him hadiselerde kullanılan -Gesta- ponun C. R şündü. Ama iki p biriyle 'çarpıştırmak çirkin Zaten Milli Mecliste hükümete kız- gıin bir sürü milletvekili vardı. Sağı- cısı, solcusu, Hristiyanı, Lâiki ayrı ayrı sebeplerden dolayı da olsa mem- nun değildi. Muhasara, karşısında milletvekilleri sıralarından “"istifa tifal" sesleri yükselmişti. İçişleri Ba- kanı istifaya hazırdı. Ama Başbakan Gaillard, bu krıtık anda, kabinesinde gedikler açılmasını istemiyordu. Bir gün evvel, anayasanın tadili için ya- pılan müzakerelerde, itimat oyu is- temeye mecbur kalmıştı. Kabinenin mukadderatı bu hafta ortasında tâyin edilecekti. Hükümet — havayı düzelt- mek için Paris Valisini değiştirmekle DÜNYADA OLUP BİTENLER Parisin başına, Cezayirde de- n Maurice zaten dört yetindi. mir pençesiyle şöhret yapa Papan getirildi. Polisler saat sonra muhasaradan — vazgeçmiş- lerdi. Ama kabinenin akıbeti pek parlak görünmüyordu. Gaillard'ın da- yandığı hükümetin m değildi. isyanının — bir bastırıldığını söy- Cezayir harbi git- Sakiet bombar- harbim millet- lerarası bir mesele haline — getirme- si mümkündü rbe devam etmek için yeni skerlere — ihtiyaç, vardı. Halbuki mahalli seçimler arifesin- de, kimse asker, toplamaya ve as- kerlık müddetini ay anlamamazlıktan geliyorlardı. lard'ın çoğunluğunun bir de sulhçü kanadı vardı. Onlar da Cezayir harbi- nin bitirilmesini istiyorlardı. Parti li- deri Guy Mollet'nin manevraları olma sa sosyalistler çoktan hükümeti terke- 'deceklerdi. Cumhuriyetçi sosyalistler de bu kargaşalığa ve kararsızlığa son vermek için, iktidarın bir an evvel, milli kahraman De Gaulle'e devredil- mesini istiyorlardı. Ama Milli Meclis- te Fransanın kurtarıcısı De Gaulle'- ün taraftarları pek azdı. Normal ola- rak düşmesi lâzım gelen Gaillard hü- kümetini de ancak De Gaulle'ün iş başına gelmesi ihtimalinden duyulan korku kurtaracaktı. Daha müstakil bir siyaset takip etmesi beklenen De- Gaulle'ün Fransanın başına geçmesi fikri, Amerikalıları bile korkutuyor- du General De Gaulle Korkusu dağları bekliyor