22 Mart 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

22 Mart 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

YURTTA OLUP BİTENLER D.P. 1946 ruhu enç, uzun boylu, yakışıklı ve ah- lâklı Halkçı, biraz ilerisinde o- turan genç, uzun boylu, yakışıklı ve anlaklı Demokrata baktı. Demokrat, olup bitenleri dıkkatle takıp edıyor bazen bıyıkaltından gülüy zihnin- den notlar alıyordu radan bıraz za- ge çıya baktı Halkçı olup bıtenlerı dık— katle takıp ediyor, bazen bıyıkaltın- dan guluyor elindeki kagıda notlar alıyordu. Birara ikisi gözgöze gel— diler. Dayanamayıp bırbırlerıne gü- lümsediler. Bir cuma kadar işleri varken, Bahçelıevlerdekı Kris- unda aradıklarını ikisi de gayet ıyı bılıyorlardı Mani, la- tasarayın veya Fenerbahçenın kurt idarecileri vardır. Transfer mi gelip çattı mı, ikinci küme maç- larının oynandığı sahalara koşup o- yün seyrederler. Bakarlar, hangi o- yuncu kabiliyetlidir, hangısı koftur, kimin şutu kuvvetlidir, kim iyi kale— cidir Halkçı la Demokra t da, o kurt idareciler gibiydi. Demokrat 1946 Demokratıydı ve 1846 da neyse, gene oydu. Yani, metelıksızdı Adı, Adil Unlüydü ve seçimlerden sonra D.P. lıderlerının nihayet akıllanarak An- karada kurdukları müteşebbis il ida- re kurulunun ikinci başkanıydı. Halk çok partili rejim Ha sıydı Inkılaplara Demokrasiye, Hur— riyete inandığı için partiye, parti Muhalefetteyken girmişti. Adı Tur- han Feyzioğluydu ve Ankara millet- vekiliydi. O gün Kristal gazınosun— da ise bir ikinci küme — partisinin P, . ıkıncı sınıf bır toplantısı kongrı Kongreye Anka a mılletvekılıle kara D. P. ikinci başkanı memişti. Mısafırler arasında İsm İnönü ve Ethem Menderes de var— dı. Turhan Feyzioğlu ve Turgut Gö- gel- le İnönünün refakatinde, D. P. nin fiili Genel Sekreteri Basrı Aktaş Genel İdare Kurulu azası Atıf. B derlıoglu Ankara ıl başkan Enver Akoğlu Adil Ünlü ise Ethem Men- deresin refakatındeydııer Hür. P; tarafından yapılan davete İsmet İnö- nü bizzat icabet etmiş, Adnan Men- deres o gün İstanbul Üniversitesine gideceğinden yerine vekaleten Et- hem Menderesi gönderm Hakikat ve.. u suretle geçen haftanın sonun- da aslında memleketin siyasi ha- yatında zerrece ehemmiyeti olmayan bir toplantı iki devi sebep- lerle kendisine karşı gösterdikleri a- lâka dolayısiyle siyasi — aktüalitenin ön safında yer aldı. Alâka bu haf- Tanı_n ta ortasına kadar devam et' İsmet İnönünün ve Ethem Men- deresın birbirlerine — tatlı tatlı gü- lumseyerek çektirdikleri - fotoğraflar "Bahar havası avdet etti" başlık- 4 ları altında gazetelerde neşredıldı ve gönüllere hakikaten inşirah verdi. İtiraf etmek gerekir ki, iki taraf da kongreye gönderecekleri ekibi iyi seçmişti. Adnan enderesin gelme- mesi bir talihsizlikti. Aksilik olmuş- tu. Son, derece mühim olan "profe- sörlerin daveti" kongreyle aynı güne isabet etmişti. Yoksa D. P. Genel Başkam bizzat gelecekti ve o Za- man İsmet İnönüyle gülümseyerek Ethem Menderesin değil, Adnan Men- deresin resmi çıkaca Maamafih hükümet azası olarak mesela Namık Gedikin değil, Ethem — Menderesin; D. P. Genel Idare Kurulu azası ola- rak meselâ Emin Kalafatın degıl A— tıf Benderlıoglunun D.P Ankar teşkilâtı adına meselâ Orhan Eren— le Selâmi Birgenin değil, Enver Ak- oğlu ile Adil ÜUnlünün gönderilme- si hususi itinanın mahsulüydü. Ad- nan Menderes otekılerın degıl bun- başmakaleler yazdılar, nin plıgının -ve seçimlerde- ki tutumunun Hür. P. kongresinde de pazara çıktığını bildirdiler. Pa- zartesi günü — Havadis fütursuzca, ür, P. lilerin hiç bir seçım şıkayetı yükseltmediklerini, hükümetin bas- kısından bahsetmedıklerını kaydedi- yor. Hu . bir muhalefet partisi ol- duğu gore eğer İktidar baskı yap- mış buluns ydı Hür. P. lilerin de o mevzuda CH P. lilere katılacağını belirtiyor em ki onlar şıkayet— çi değildir, demek suçlu C dir dıyor ve C l—l P. nin yalnız lktıdar de- ğil, Hür. P. yi de baskı yapmak su- retıyle oyuna getırdıgını kaydedıyor— du! Bunu ispat için de, C.H.P. nin Hür. P. yi aldattıgına dair kongre— de söylenilen sözleri şahit gösteri- yordu. Buna mukabil Ulus, şimdi de Hür. yi aldattıgına dair kongre- ne gecen D. P. nin taktiğini acıkla- yer ayırdılar CH A. Ünlü T. Feyzioğlu T. Göle B. Aktaş Bir kazana daldırılan kepçeler ların kongrede kendisini temsil et- mesini bilhassa arzulamış, o mealde direktif Vermişti. Ayni şekılde İsmet İnönü yanına Kasım Güleki değil, Turhan Feyzioğlunu almıştı. Toplantının devamı — müddetince ve toplantıdan sonra başta Zafer, iki tarafın neşriyat organları alâka u- yandırıcı yazıldr yazdılar hususta Zafer herkesi geçt organı Hür. P ye karsı bir sevgı gos— teriyordu. Canım, şu Hür. P. nihayet . P. demek degıl mıydı7 Bu hafta— nın başında Zafer şöyle yazdı: den itizal ederek teşekkül etmış 've liderleri arasında 1946-1950 müca- delesine katılmış insanlar — bulunan Hür. P...." Lisan, elbette ki bit takım yerlerı yırtarak gün ışığına kavuşan enin olarak tavsif edilen h kkında vaktiyle kullanılan lısandan hayli farklıydı. Üstelik bu haftanın başlarında İstanbulda Havadis, An- karada Zafer, Hürriyetçi delegelerın CALP. aleyhındekı sözlerine büyük Fakat bu. yan ve memleketin bugüne kadar gördüğü en fena lider zümresi olarak D. P. lider zümresini' zikreden delege- lerin sözlerini büyük başlıklarla ve- riyordu. . ve hayal İ ki devin bu tutumu karşısında Hür. P. yı ele geçiren ve nerede, rını tutamayan hassas Fevzi Lütfi Karaosmanoglunu kendi politikasına âlet eden junta ellerını memnuni- yetle uğuşturdu. mensupları, hadıseye teşhis koymuşlardı y- dukları teşhis mutad veçhile yan- lıştı. Juhtanın kanaatince D. P. raki- bı H. P. nin başına çorap öÖrecek- C. H. P. yi kapatacaktı Bunu,ya- parken de Hür. güvenecekti! Öyle ya, Hür. P. de parti değil miy- di? C. H. P. kapatılırken. Hür. P. mevcudiyetinin — is- Demokrasinin patı olarak gösterilecek. böylece C. H. P. memleketin siyasi haya- AKİS, 22 MART 1958