22 Mart 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

22 Mart 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

ATÇILIK İzmir Tekzip ve at nalı! t yarışlarına hele bahsimüşterek- lere merak saran İzmirlilerden bir kısmı bu haftanın başında -sal günü akşamı da, Yemişçarşısındaki dar 45'inci. sokağın köşesine kad gitmeden yapamadılar. Bu sokakta İzmirin tek yarışçılık mecmuası AT- LETin idarehanesi vardı ve meraklı- lar bu haftanın Atletinin çıkmasını bekliyorlardı. Mecmuada haftanın ya- rış progra ırn koşacak atların duru. ve celer hakkındaki tah- mınlerı okuyacaklardı Diğer sütun- larda da yarışçılık hakkındakı teknik yazılarla, bir evvelki haftanın koşula- rının tahlillerim, — atlar okeyler ve idareciler hakkındakı tenkıtlerı bula- Üç yaşlı Arap tayı: Starterin kurbanı oldu caklardı. Bütün bunlar yarışlarla a- lakadar olan kimseler için son derece cazip mevzulardı. Meraklılar mecmuanın çıkmasını beklerken bile boş durmuyorlar, bir hafta evvelki koşular hakkında gö- rüş teatisinde bulunuyorlardı. İlk hafta yarışlarının heyecan verici sür- prizleri konuşul n tek mevzu idi. Am- ma da çok sürpriz olmuştu. Bahisler bir tek liraya karşı 21 lira. 54 lira ve hatta 109 lira vermişti.. Ama 45. so- kağın başında toplanan meraklılar a- rasında bu fırsattan istifade etmesini bilen "talihli"yi aramak boşunaydı. Hepsinin ağzı bu işten yanmıştı. İlk haftayı hep zararla açmışlardı, gene de kimse ümidini kırmaya yanaşamı- yordu. Elbette bir gün, kazanma sı- 24 rası kendilerine de gelecektı' İşte bu ümitle ikinci nı programını neşredecek mecmuanın çıkışı bekle- niyordu. Nihayet mecmua çıktı ve merak- lılar yeni bir sürprizle burun buru- na geldiler. Atletin bırıncı sayfası tekziplerle doldurulm Ve tek- ziplerin hepsi urkıyedekı yarışların idaresi ile vazifelendirilen Jokey Ku- lübü tarafından gönderilmişti. Anla— şılan, armasındaki at nalının uğurlu tesiri ile mütemadiyen para kazanan bu teşekkülün idarecileri, bu baş dön dürücü işleri arasında bir keşifte bu— lunmaktan da geri — kalmamışlardı. Rahat kaçırıcı tenkitler karşısında meşhur Kanununun maruf 19 maddesının hımayekar hükmü, onla- ra savcının da himmetiyle sutunların Kalamışlı davetsiz misafiri olmak hakkim ba- gışlıyordu. Eh bu haktan faydalanma nın ne zararı vardı? Hattâ yerleşilen sütunların sayısı ne kadar artarsa, yeni tenkitlere ayrılacak yer de o ka- dar azalmaz mıydı? Yarış Mecmuası, İzmir Pisti için, "Bu pist yarış koşu- lacak halde değildir" demişti. Bahsi müştereklerin idare tarzım beğenme- mişti, yarışların kumar haline geti- rilmesinin önüne geçilmesini istiyor- du. Jokey Kulübünün tekziplerinde ne denilirse denilsin, halk yarış yeri- nin ne çim, ne de kum olmadığını, atların çamurlara nasıl batıp çıktığı- nı gözleriyle görmüştü. Kumar bah- sine gelince, o bambaşka bir dertti ve herkes yarışlarda — kaybettiği para- dan bahsediyordu, Sürprizler I Iakikaten İzmir yarışlarının ilk aftasında sürprizler — sürprizleri kovalamış ve oyuna katılanlar gişele- re yatırdıkları paralara bir daha ka- vuşmak imkânını bulamamışlardı. Sürprizler daha ilk yarışta başla- dolayı idman kı mış, arızasından an kıva- mı ıyı olmadıgı şayıası yayılan Ye- tim adındak grubu arap kısrağı, i €C halkın hayretten açılmış gözleri &- nünde favorileri arkasında bırakarak birinci oluveı'm şti. Ganyan bir lira- ya kar 7.70 lıra verıyordu Üçün- cü koşuda beklenildiğinden daha par- lak bir yarış çıkaran Babaki birinci oluyordu Ganyanl liraya karşı 25.45 lir: Dördüncü 'koşuda — meraklıların gozlerı fal taşı gibi açıldı. Ama iş iş- eçmiş, paralar çoktan cepten uçmuştu Zira bu koşudakı sürpriz, aslında hazırlanmış bir neticeydi ve bunu bilenler yarış sonunda marifet- lerinden dolayı pek müftehir görü- nüyorlardı. rış nizamlarına gö- re normal sayılabılırdı Halkın para- sını "safiyetle" kaybetmesinin önüne geçilmeliydi. Bu yarışa üç yıldan beri kazanç hstesının başında gıden Feh- mi Simsaroğlu Ahırının üç atı kay dolunmuştu Bunlardan ikisi ve Asalet- bir çok büyük klâsiğin ga lbi, pistin en şöhretli iki atı idi. Ü- çuncusü ise ahırın fazla kuvvet gös- terememiş sönük atı Aksu idi. Hatta antrenörünün bu atı koşuya niçin kaydettırdıgını düşünenler bıle vardı. ırın idarecileri böyle düşün- müyor olmalılar ki, yarış sabahı iki büyük atı koşudan çektiler. Simsâr- oğlu Ahırı üç at kaydettirdiği yarı— şa sadece bir atıyla katılacaktı. de şansı enaz zannedilen atıyla. B durum karş ında bahsımuştereklere katılan 'saflar, oyunlarım Simsar- oğlunun "zayı fla n" şansına değil, yarışın favorısı halıne gelıveren Top- ağlamayı tercih ettiler. Yarış ldu ve Aksu tarafından kazanıl- dı! Simsaroğlu Ahırının idarecileri böylece yaman bir "kumar" oynamış oluyorlardı. Zira Asalet veya Bikini ile katılsalardı rahatça kazanacakları bir koşuyu böylece Aslanagzı"na a- tıyorlardı. Bu riske girmenin sebebi de Aksu kazandığı takdirde bahsi müşterekte elde edilecek yüksek men- faatlerden başka ne olabilirdi ki? A- ma halkın parası göz göre göre ba- tıyordu. Eh. bunu da varsın başkaları düşünsünlerdi. Sürpriz zinciri beşıncı koşuda da kopmadı Şe no Kalamışlı Ve Mirenşâhın Öönünde yarışı kazan Bu neticenin amil de hayatında ılk defa koşan tayları nasıl koşuya baş- latacağını — bilmeyen — starter idi. Start o kadar kötü olmuştu ki geride kalan Kalamışlının. çok onden kaçan ya karşı tam 109 lira 90 kuruş ve- vince boğuyordu. AKİS , 22 MART 1958