22 Mart 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

22 Mart 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

tından silinince Hür. nin Önün- de bir nurlu istikbal" açılacak- tı.- D. P. nin bu muazzam gafı kar- şısında memleketın galeyana gelece- ğini junta kestırıyordu Zaten bunu kestirmemek ç budala olmak lâ- zımdı. C. yı kapatan bir D. nin Türkiyede "müstemleke kuvve— ti" muamelesi gorecegını derhal yeraltı faaliyeti başlaya ağını ve Tre- Jımın süratle dejenere olacağını tah- min için kâhin olmaya lüzum yoktu. Ama C.H.P. kapatıldığına ve İsmet İnönü sıyası hayattan alakond uğuna Ö & €e tabii onun Aydın Yalçının peşıne takılacaktı' Demek ki C.H.P. nin ba- a çorap örülürken Hür. P. pe k â- rolunu oynaya- o toplayacak la celladın yamağı" Sonra parsayı, iydi ? bilirdi değil Karaosmanoğlu E. Menderesi Eski dost düşman olmaz Tabıı bu bir hayaldı ve aslında Hür. P. örülmemiş bir itibar gös- teren D. P nın niyeti bu degıldı D P. nin başında olanlar, Hür P. nta- hin sandığından çok daha realısttıler C. H i . H. İ ilişmesi imkansızsa, D P. nin de —lnonunun tabiriyle "dünyanın başına yıkılma- sı tehlıkesını göze almaksızın"- C. H. nin kılına dokunması hatıra dahı getırılemezdı Başına çorap ö- ülmek ü ulunan, juntanin teş- hisinin tam aksıne bızzat Hür. idi. D. P. bundan bır müddet evvel 1946 ya avdet kararı vermişti ve ta- lihsiz juntanin bilmediği buydu. Maziye dönüş akkaten D. P. nin Genel İdare Kurulu, Bütçe müzakerelerinden sonrakı toplantısında bir mişti. den çıkarılmış tekrar alınabılecektı Nitekim teşkı— lâta bu yolda bir tamim yapıl- 6 dini bulabilirdi. mıştı. Teşkilââ da muhtelif yerler- de ilk adımları atmıştı. Partiden çı- kanlar veya çıkarılanlaren çok Hür. P. de idiler. Hür. P. büyük nisbette durumdan olmayan 1946 Demokratlarından müteşekkildi. Va- ziyet Genel İdare Kurulunda gö- rüşülmüştü. Bazı azalar partinin za- yıflamasını işbaşından 1946 — De- mokratlarının —ayrılmasına — bağla- mışlardı. C. P. bu kadar kuvvetlendiği bır sırada, çinde çatlağa ne lüzum yardı" Ad— nan Menderes de bu görüşe iştirak etmişti. Yalnız, Genel İdare Kurulu bu eski Demokratları yeniden cezbet- mek için lâfın kâfi gelmeyeceği ka- naatindeydi. Partinin ruhu 6 ruhu olmalıydı. O takdirde D. P. ken- Memlekette hüküm sü karşılıyor ren şiddet havası — durdurulabilirdi. Partılerarasında hakiki bir bahar ku- rulabilirdi. Uçurumların kapatılma- ması için bir * sebep yoktu. Böylece D. P. yaralarım tamir ettikten son- ra, C.H.P. ile Demokrası yarışına çıkabilirdi. Zira 1957 ki — hezimetin, Demokrasi nın C. H. P. ye kaptırılması neticesi olduğuna bir çok Genel İdare Kuru- lu azası yürekten kaniydi. Hürriyetçiler döner mi? alnız bir mesele vardı: çiler D. Hürriyet- P ye dönerler miydi?' D. P. de bazı işaretlerin müsbet oldu- ğu neticesine varıldı. Hür P. lider- lerinden bazıları D. P. ye bağlılıkla- rını kaybetmemişlerdi. Bazıları temas arıyorlardı. Mese Güneş defalarca Fatin Ruştu ya telefon etmiş ve kendisinin Av- rupa Konseyi toplantısına katılması için gerekli formalitenin ikmalini is- YURTTA OLUP BİTENLER Hur P. lilerden bir kısmının C. H. P ye geçmesini Önlemek kabil değildi. Ama hiç olmazsa hepsinin oraya akması — durdurulabilirdi. Et- hem Menderesin istişari — kongreye mümessil olarak seçilmesi bu düşün- cenin mahsulüydü. Nitekim Hür. P. Genel Başkanının, eski ideal arkada- şı -Ethem Menderes hâlâ kabinede bulunan ender 1946 Demokratların- dan biriydi- bakanı iki göz iki çeşme ümi- i. Bazı delegeler vasıtasiyle kongrede arzu- lanan hava da yaratılınca transfe- rin şartları yerine getirilmiş — oldu. Yalnız bu transfer umumi bir sulh taarruzu havası içinde yürü tüle bitilir- di. Bu haftanın başında da taarruzun ilk top sesleri duyuldu. D. P. eski, 1946 D. P si haline dönecekti. temişti. Bahar havası akikaten bu haftanın başında bazı Demokratlar İstanbulda muhalif tanınan gazeteleri gezerek partileri- nin tutumunu anlattılar. Bu Demok- ratların arasında meşhur Dr. Sarol da vardı. Dr. Sarola gözden uzak kal- dıgı yıllar yaramıştı. Eski Devlet ba- kanı şimdi hararetli bir İspat hakkı taraftarıydı. Evet Dr. Sarol İspat hakkı istiyordu ve partisini — buna teşvik edecekti! İktidar basınla dost olmalıydı. İtiraf etmek lâzımdı ki Dr. Sarolun yerini alanlar eski Dev- let bakanını fersah fersah geçmiş- lerdi. Hem de. her bakımdan.. Bir çoğunun yanında Dr Sarol, ağzı süt kokan bir sübyandı. Bu bakımdan eaki Devlet. Bakanının temasları sanılacağı kadar fena netice vermem. Dr. dert nıyorı tarı görmek insana inşirah veriyor- du. Bahar havası sadece sözde bıra- kılmadı. Pazar günü bazı C. H. P kongrelerine Demokratlar gidip çiçek verdiler. Pazartesi günü Yozgatlı mevkuflar tahliye olundular. —Ayni gün Başbakan Babiıâlinin dört patro— nuna -F.R. Atay, Nadir Nadi, Ka- racan ve Kılıçlıoğlu -Park Otelde bir yemek verdi ve bu yemek tam beş saat devam etti. Saat 13 de başla— yan yemek 18 de sona erdi. Bu beş saatlik yemekte patron- lar Başbakandan ilân fiatlarının dü- şürülmeyeceği vaadini aldılar. ÜUste- lik Başbakan kâğıt fiatlarının tesbi- tinde bu işle uğraşan komisyona ga- zete sahipleri adına bir temsilcinin de dahil edılecegını soyledı Salı günü ise sekiz ay 13 gün önce "muvakka- ten" kaydıyla kapatılmış olan İstan- bul Gazeteciler Sendikası. İstanbul Savcısı Hicabi Dinç tarafından ya- pılan- tebligattan sonra açıldı. Küba- lının kürsüsüne avdeti, şu satırla- rın yazıldığı sırada bir an mesele- siydi. İktidar ileri gelenleri sert söz- ler söylemekten yekiniyorlardı. AKİS. 22 MART 1958