10 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

10 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

BASIN Cumhuriyetin Ankara Bürosu mensupları Ankara Bürosu değil, Ankara Kalesi "sadece aklı selime tutumunun neticesidir. lerden sonraki sadık" Bir müzisyen Nadir Nadiyi, bu orta boylu, saç- ları kırlaşmış, biraz toplamış ol- makla beraber hala yakışıklı insanı görenler kendisini yakından tanıyın- caya kadar hayli yadırgarlar. Zira Nadir Nadi ilk bakışta, başka bir yanlış o- dünyada yaşıyor intibaını, larak verir. Bu belki de onun, müzis- yen tabiatının bir oyunudur. Nadir Nadinin tahsil hayatına paralel olan bir de müzik tahsili var- dır. Evlerinde kimse müzikle meş- gul olmadığı halde, henüz sekiz ya- şındayken babası onu elinden tuta- rak, o zamanların tanınmış müzis- yenlerinden olan ve geçenlerde ve- fa eden bestekâr Zeki Ungore gö- ürmüş, ona, batı müziği esasları dahılınde keman dersleri aldırmaya başlamıştır.. Evde müzik yapılma- dığı 1ç1n Nadir Nadi ilk zamanlar mMmüziği yadırgamıştır Fakat İstik- lâl Harbinin en karanlık gunlerınde bile bu derslere âdeta zorla dev Ankarada bulundukları sı— tanınmış virtüözümüz — Suna Kanın babası kemancı Nuri Kan ile daha sonraysa Sovyet Sefarethanesi kâtiplerinden bolşevik bir keman- cıyla çalışmıştır. İstanbula gelip tek- rar Galatasaraya girince, tanınmış bir öğretmen olan Carl Berger'den ders almaya başlamıştır. O zamana kadar âdeta zorla çalıştırılan Nadir adi, kemanı, ancak Carl Berger'le çalışmaya başlayınca ciddi — olarak sevmıştır O gündenberi de kendi arzu ve sevgisiyle amatör bir ke- mancı olmakta devam etmiştir. Ken- disi, bugün de vakit buldukça saat- lerce keman çalmaktan zevk duyar 20 ve amatör ' olmakla beraber, bazı profesyonel kemancılarla yarışmak tan çekinmiyeceğini söyler. Nadir Nadi, kafasına uygun bir eşe sahiptir: Berrin Nadi. Çocuğu olmamıştır. Bir çok başyazarın ak- sine, okumaya muntazaman devam etmektedir. Başyazar olarak müte- madiyen kendi kendisini geçmesi, ye- nilemesi bunun neticesidir. Nadir Na- dinin makalelerine hâkim olan, daima aklı selimdir. Bu ise herkes bilir, ancak kültürün insanlara sagladıgı bir meziyettir. Cumhuriyet başyazarı buyuk bir Mozart hayranıdır. Ünlü — müzisyeni yakından bilir, sever. Eserlerini tet- kik etmiştir, tetkik etmektedir. Kon- serleri, mümkün nisbetinde — kaçır- maz. Yaptıgı her Avrupa seyahati, müzik kültürüne bir şey eklemiştir. Avrupayı bılhassa Parisi çok beğe- Buna muka erika, mem- leket olarak kendisini cezbetmemek- tedir. Menderesin gösterdiği anlayış Cumhuriyet son zamanlarda için- de yaşadığımız şartlar — altında insana imkânsız görünen bir başa- rıyı gerçekleştirdi. Kendisini — met- hetmeyen basına düşman gözüyle bakan İktidara, bunun bir samimi- yet, hakiki kanaat meselesi olabile- ceğini kabul —ettirdi. — Seçimlerden sonra Nadir Nadi ve Başbakan Men- deres üç defa beraber yemek yediler. Bu yemeklerin bir tanesi. Cumhuri- yet başyazarının evinde yendi. Hiç. kimse kanaatini değiştirmedi, ama iki adam — birbirlerini — anladılar. Cumhuriyet başyazarı için Menderes maalesef yanlış yolda, fakat bir sa- mimi insandır. Menderes için ise Nadir Nadi iyi yolda olunduğunu maalesef görmeyen fakat kelimenin tam manasıyla bir medeni insandır. Bugün İktidar Cumhuriyeti, "men- faatperest — dos"lardan — tamamiyle farklı gormekte ona kızsa da, nasıl Sezarın hakkını Sezara ve- nı Cumhurıyete vermektedir kim, — tirajıyla — mütenasip Cumhurıyetın son 120 - tonluk kon- tenjanı rötuşa tâbi tutulmuştur. Buna mukabil —gazetenin teknik güçlükleri devam etmektedir. Cum- huriyetin rotatifi, bugün Babiıâlinin en eski rotatiftir ve bu hal hakika- ten üzücüdür. Gazete tam altı sene- denberi, bunun için döviz talep et- mektedır Fakat gerekli anlayış he- nüz gösterilmemiş, başkalarına bu imkân sağlandığı halde Cumhuriye- tin taleplerine kulaklar kapalı tu- tulmuştur. Rotatif eski olduğu için İzmit kâğıdını sık sık koparmakta- dır. Bu yüzden bazı sabahlar gazete postaya yetişmemektedir. 100 binlik tirajın yetiştirilmesi için de sayfa- lar lüzumundan fazla erken bağlan- makta, son dakikada mühim haber çıkarsa kalıp değiştirilmektedir. Olgun bir ekip Buna rağmen çalışan ekibin, ga- zeteye hissi bağlarla bağlı bir e- kip olması teknik müşkilleri kısmen telâfi etmektedir. Cumhuriyet bir zamanlar en çok satan en büyük ga- zeteydi. Şimdi halâ en büyük gaze- tedir ama, en çok satan değil. Cum- huriyet bir zamanlar en çok para veren gazeteydi de. Bugün o vasfını da kaybetmiştir. Buna mukabil Yu- nus Nadinin estirdiği manevi hava- nın oğulları tarafından da devam ettirilmesi, olgun bir ekibi gazetede tutmaktadır. Samimiyet ve arkadaş- lık. Geniş bir hareket serbestisi. Lü- zumsuz müdahalelerin yokluğu. Ni- hayet müessese ruhu. umhuriye- tin iç hususiyetleri bunlardır. Gaze- tenin başında "karakter sahibi" bir insanın bulunması, politik dalgalan- maları Cumhuriyetten çok — zaman uzak tutmuştur. Beş Nadir Nadi, Türk basınının kaderini , değiştire- bilirdi. Cumhuriyet şimdi, — otuzbeşinci senesi içinde yoluna gittikçe gençle- şen bir ekiple devam ediyor. Gazete- nin iskeletini teşkil eden gece kad- rosunda çalışan Ömer Sami Coşar 39. Cem Atabeyoğlu 32, Nuyan Yi- ğit 30, Kayhan Saglamer 27 yaşın- dadır. Ihtıyatlı Nazmı Ulusayın ya- şı 60'dır. Umumi Neşriyatı idare e- den Cevat Fehmi Başkut ise S1'in- edir. Ecvet Güresinin idaresindeki Ankara bürosu da gazetenin ciddiyet- le mütenasip bir faaliyeti devam ettir mektedir. Cumhuriyetin her çevrede- ki itibarı, gazetenin kuruluşundan o- tuzdört sene sonra Cumhuriyetçile- rin en büyük yardımcısı olmaktadır. Cumhuriyetin simdi bir şeyi da- ha meşhurdur: Futbol takımı, Kap- tanlıgını Ömer Sami Coşarın yaptı- ğı tim, Babıâlide rakiplerine duman attırmaktad AKİS, 10 MAYIS 1958