10 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

10 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

DÜNYADA OLUP BİTENLER Nâsır, Voroşilofla Kruçefin arasında Sovyet Rusya Binbir gece masalı Geçen haftanın ortasında, dokuz jetin refakatinde Moskova hava meydanına gelen, mükellef Tupolev 104 uçağından uzun boylu, beyaz muntazam dişlerini gösteren candan gülüşü, siyah kıvırcık saçları ve ha- fiften beceriksiz tavırlarıyla bütün dünyanın tanıdığı bir sima, Birleşik ap Cumhuriyeti Başkanı Nâsır iniyordu. Bulganin hariç, bütün i Jliderler meydandaydılar. Totaliter memleketlerde âdet oldu- ğu üzere halk da, "bu mutlu güne bir bayram — sevinci içinde" — katıl- makta kusur etmemişti. Yalnız bu- radaki halk, başka yerlerde görü- lenden biraz farklıydı. Sadece elleri bayraklı talebelerden ibaret değildi. Makyavelin Vereceği birkaç yüz cüb- dine de karşılamaya gelenler arasınday- dı. Talihsiz Süveyş seferi dolayı- sıyla Mısırla diplomatik münasebet- leri — kesilen İngiltereyle Fransanın sefirleri tabii ki ortalıkta görünmü- yorlardı.. Batıdaki Cumhurbaşkan- lığına tekabül eden Sovyet Presidi- um'unun Başkanı Voroşilof, üç ke- lime içinde emperyalizme ateş püs- AKİS, 10 MAYIS 1958 Dostun da şarap gibi eskisi küren kısa bir konuşma yaptı. Reis, suya sabuna dokunmıyan bir muka- belede bulundu. Sonra Cadillac'lar- dan aşağı kalmayan muhteşem Zis'- lere bınılerek Kremlin yolu tutuldu. Başk Nâ Belçika Elizabeht, İran ve gibi Kremlin'de misafir edildi. Ruslar, Nâsırın ziyaretinin mu- azzam bir hâdise olması için hiç- bir şeyi esirgememeye hazır görünü- yorlar. Hatta Almanyadan gelen ha- berlere inanmak 1lâzım gelirse, Nâ- sırın gelişi şerefine fezaya son ay- ların modası bır hava fişeği tılacaktı. Ne çâre ki, adına Sputni denilen bu dört tonluk hava fişeği, ilk Amerikan fişekleri gibi kaza- Fakat Sputniksiz de bütün Kremlın Nâsır için se- ferber olm uştu abrikaları ziya- retler, zıyafetler bırbırıne takıp . et- mektedır Reis 1 Mayıs nin'in mezarı yanında, münist liderlerle ya uğramıştır. olsa, günü Le- kalpaklı ko- birlikte yüz bin- lerce işçinin geçıt resminde — hazır bulunmuştur. Reis, on — sekiz günlük ziyaret zarfında, en az yir- mi nutuk verecek, bir o kadar da dinliyecektir. Bu rakama tabii ki, kadeh kaldırırken Ziyafetlerde ya- pılan konuşmalar dahil ' değildir. Nâsır, Kremlindeki ilk akşam yeme- ğinde hakikaten formundaydı. Batı- ya karşı ateş püskürdü. "Orta Doguda kaybettiği — mevkileri yeni- den' ele geçirme dıran emperyalizmin aklını oynattı- ğını" — söyledi. Batıyı İsrail — dola- yısıyla ithamı, daha da endişe kıymetlidir vericiydi: Nâsıra göre emperyalizm "Arapları tehdit ederek Batının hi- mayesine sığınmalarını temin için, Arap milletlerinin — ortasında İsrail Devletini yaratmıştır." "Batı İsraile silâh vermekte, Araplara hayır de- mektedir." Ateşli nutukların yanı sıra kapa- l1 kapıların arkasında, diğer Sovyet İiderleriyle, iktisadi konuşmalar da tır.. Reisin iktisadi bakımdan mu- azzam rakkamlara erişen yeni kre- dilerle döneceğinden şüphe — edilme- melidir. Birleşik Cumhuriyetin ikti- sadını, Sovyet blokuna tâbi bir ha- le getırmek ve ğu ve Batı arasın- da tereddütler geçiren diğer az ge- lişmiş memleketleri özendirmek için Rusya, kesenin ağzını açmaktan ka- çınmıyacaktır. Siyasi bakımdan ne gibi, sürprizler hazırlandığı bellı de gıldır Kremlinin Nasırı, Or- ta Doğu petrolünün mıllıleştırılmesı hususunda bir a açmaya teşvik etmesi kuvvetle muhtemeldır.. Dulles, geçen haftaki basın konfe- ransında petrolün millileştirilmesi mevzuundaki endişelerini — saklama- mış, Musaddık'ın talihsiz deneme- sinden ibret alınmasını — söylemiştir. Dulles'a göre, petrolün yegâne alıcı- sı Batıdır, Rus teknisyenlerinin yar- dımıyla tesisleri — işletmek — kabilse de, millileştirilen petrol müşteri bu- lamıyac ktır. Avrupanın, bir sürü fırtınadan sonra, ister hususi, ister milli olsun Orta Dogu petrolün den vazgeçmiyeceği de bir başka ha- kikattir. Nitekim, millileşti diye hiç 23