10 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

10 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

vaplar yapılmıştır. Demokrat tah- kiktiler, Orgeneral Mustafa Muğla- İmnın ailesine gitmişlerdir. Orgenera- lin esine ve kızlarına adeta "Canım, Örgeneral bu işi kendi başına yap- mamıştır ya, elbette ona bir emir veren olmuştur, o da emrin sahibini Bize bıldırmıştır, şimdi bize emir sa- hıbının ismini açıklayın, rahmetliyi temize çıkaralım" — demi şlerdır Da- yanılması böylesine güç ıgvaya rağ- men Muüuğlalı ailesi, bir emrin mev- cudiyetim — bilmediğini — söylemekle ıktıfa etmiştir. Orgeneralın bir kızı ocam, yani babamın dama- dı avukattır; en buhranlı — günlerde dahi babam damadına bu. hususta bir tek şey söylemiş değildir" demiş- tir. Tâli komisyon, dinlediği şahitle- ri hakikaten sonuna kadar sıkıştır- mıştır. Kenan Çığman adlı eski bir Demokrat milletvekili. Muğlak aile- sine atfen bazı iddialarda bulunmuş, akat Muğlalı ailesi Kenan Çığman dıye birini tanıdıgını bile kabul et- miş, iddia için açıkça "yalan" de- mış ir. Bir tek delil, bir tek şahadet.. Bir tek şahadet.. iki dudak arasın- dan çıkacak bir tek söz.. Dudaklar kimin olursa olsun. İki dudak ki: "Evet, Muğlalıya katil emrini İsmet İnönü vermiştir", desin. Şayanı hay- rettir, böyle biri çıkmamıştır. Çık- ması insana bu kadar kolaymış gibi gelırken, çıkmamıştır Tali komisyo- nun bütün tahkikatına ait zabıtlar basılmıştır Zabıtlardan Demokrat üyelerin gayretleri açıkça görülmek- tedir. Aynı açıklıkla gorulen, İnönü hakkındaki bütün itham — teşebbüs- lerinin uğradığı hüsrandır. B üzerine Tâli komisyon, tahkikatına uygun bir rapor hazır- lamıştır. Evet, hadise varittir. Hâdi- se kaziyei muhkemeye baglanmış- tır. Yapılacak bir muamele yokt Acı hâdise, devrin — şartlarının bır neticesidir. Hepsi o kadar. Yeni gayretler âli komisyonun Traporu gelince, Muhtelit komisyon tekrar toplan- mıştır Eski içtüzüğe göre başkanlık divanı Anayasa komisyonunun baş- kanlık divanından teşekkül ederdi. Yeni içtüzük bu usulü değiştirmekte ve alfabedeki sırası evvel komisyo- nun başkanlık divanının, — Muhtelit komisyonların — başkanlık — divanını teşkilini derpiş etmektedir. Bunun üzerine ilk toplantıda — başkanlığa Adalet Komisyonu Başkanı Cevat Ülkü, mazbata — muharrirliğine de Adalet Komisyonu mazbata muhar- riri Servet Sezgin getirilmiştir. On- dan sonra, müzakerelere geçilmiştir. İkinci toplantıda ise, ne künün, ne de Servet Sezginin bulun- duğu görülmüştür. Bunun üzerine Başkan Vekilliğine Halil GÖzyörük, mazbata muharrirliği vekilliğine de Sabri Dılek seçılmışlerdır Muzake- relere dev:. olun . Bazı De- mokrat mılletvekıllerı, bu rada Sabri Dilek, ilk defa olarak eskı AKİS, 10 MAYIS 1958 Cumhurbaşkanının ısmını ortaya at- mışlardır. Sabri , İnönünün me- İ vıcdanı kanaatı şeklınde ifâde etmiştir. O zaman alkçı üye- ler demişlerdir ki: "Can vicdani kanaatle — mesuliyet dagıtılır mı? Şımdı biz de, 6/7 Eylül hadıselerının mesulü; vicdani kanaatim filan- cadır desek, bunun hukuka uygun tarafı olur mu?" Komisyon bir ü- çüncü toplantı daha yapmış ve me- sele yeniden görüşülmüştür. Netice- de, "Tali komisyonun raporu s tutularak" bir raporun hazırlanması karar altına alınmıştır. C. H P li üyelerden Faik Ahmet Barutçu "“ye- niden toplanıp, kaleme alınacak ra- poru müzakere ederiz" Başkan Halil Özyörük bir mütalâa serdetmeden, celseyi kapatmıştır. YURTTA OLUP BİTENLER Hüseyin Bayrı (Bursa), Mazlum Ka- yalar (Bursa , İ. Hadımlıoğlu Deniz- li), Ali Şahin (Gazıantep) Mehmet Öölek (İçel), Sait Bılgıç (Isparta), Necla Tekinel (İstanbul), Necd Davran (İzmir), Ekmel Kavur (Iz— mir), Atıf Akın (Manisa), Nusret Kirişçioğlu (Sakarya), A. Keleşoğ- lu (Samsun), S. Zeki Hanoğlu (Trabzon), Sıtkı Koraltan (Konya), Kemal Biberoğlu (Çorum). Buna mukabil, raporda kömisyonun diğer yirmi dört D. P. milletvekilinin im- zası yoktur. "Dilek raporu" abri Dilekin raporu basına, bizzat Sabri Dilekin bazı açıklamalarıyla birlikte verılmiştir Raporunda Tâli komisyonun Trab- raporunu aşa zon milletvekili, şifahi izahatında Cevad Ülkü ve Halil Özyörük Hukuki başkan ve hakiki başkan Grup toplantısı Komisyonun —muhalif üyeleri, yeni toplantıyı boşuna beklemişlerdir. Fakat Halil Özyörük, komisyonu iç- timaa davet etmemiştir. Buna muka- bil, fevkalâdeden bir başka toplantı olmuştur. Komisyo Demokrat milletvekilleri kendı kendılerıne bır- araya gelmişler ve "Dilek raporu"- nu dinlemişlerdir.. Buna "Komisyo- nun D. P. Grubu topl ntısı adı ve- rilmiştir. "Dilek raporu" muhalif ü- yelere, sadece ımzalamaları için el- den gönderilmiştir. O z n görül- müştür ki, bunu dece yirmi D. P. milletvekili ımzalamıştır Yirmi mil- letvekili şunlardır: Halil Özyörük Sabri Dilek — (Trabzon), Nail Geveci (Aydın), Vacid Asena (Balıkesir), da kaleme bizzat aldığı Taporu aş- mış ve "İnönüyü manen mesul ad- dettik" demiştir. İşte kıyameti de bu koparmıştır. P. liler derhal toplanmış lar ve rapora muhalefet şerhi yaz- mışlardır. Muhalefet şerhinde "Di- lek raporu" reddedilmektedir ve iti- raf etmek lâzimdır ki bu şerh, esas rapordan çok daha kuvvetlidir. Zira Sabri Dilek, işin başında, Tâli Ko misyonun raporuna sadık kalmamış İsmet İnönü ve Mareşal Çakmak gi bi şahsiyetleri "hâdisenin alâkalıla rı" arasına sokmuştur. Bilhassa ra porun İsmet İnönüyle ılgılı aşırı bir zorlamanın maktadır. İsmet İnönü l 'Şarka git, hudut hâdiselerini hal let” demiş, İsmet İnönü Erzurumda