10 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

10 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP BİTENLER Millet Tahakkuk etmeyen hayal G önül ne kadar istiyordu ki Baş- bakan Adnan — Menderes egzo- tik Uzak Doğu seyahatinden dogru ca başkente dönsün ve hükümet ola- rak, İktidar olarak, bekleyen ışlerın üzerine eğilirisin. Arzu maalesef ta- hakkuk etmedi. Meşhur Sec uçağı Ankara yerine İstanbula indi ve Ad- nan Menderes ilk, imar sahalarını gezdi Hukumet olarak, İktidar olarak, bekleyen işlerin üzerine egılınmesı lüzumu bu hafta da ortadan kalk- mamıştır. D.P. ye ciddi bir ekip ça- lışması lâzımdır. Meselelerin ciddi- yetle, realistce ele Aalınması ve ge- rekli kararlara varılması.. Herkesin beşlediği budur. Zira İktidarın bü- yüklerine mutlaka duyurulmalıdır ki, çekilen sıkıştılar hakikaten art- mıştır ve organı gazetelerin tâbiriyle ne fethedilen — Uzak Doğu memleketleri, ne oralarda sokaklara döktürülen yuzbınler gündelik der- diyle meşgul — vatandaşın — yarasına melhem olmaktadır akissiz kalan C. liğinin ,bu sefer pohtıkayla alâkası mahdut halk kalabalıklarına kadar derin tesirler yapmış olması, Meclisinin iktisadi vaziyeti ele alma— sının neticesidir. Hiç bir — cila, hiç bir yaldız bu vaziyetin gittikçe va- him hal aldığını unutturamamakta- dır. Pek k kimsenin, Menderesin dönüşünü tehalükle — beklemesinin sebebi bundan başka — şey değildi. Hükümet başkanının dinlenmiş, gö- rüşlerine daha liberal mâhiyet ver- miş, sakin bir haleti ruhiye içinde memlekete avdet edeceği Ve çalışma arkadaşlarını derhal toplayarak kol- nun yerine İstanbul başkanlığı — payesinin lüzum fazla ciddiye alınarak, en mühim me- sele oymuş gibi imar sahalarını gez- mek iyi karşılanmamıştır. İyi karşılanmayan başka bir şey daha olmuştur. Başbakana egzotik seyahatte refakat edenlerin - Adnan Menderes, Sıtkı Yırcalı ve Muam- mer Çavuşoğlu hariç - Yeşilköye ko- nan uçaktan ellerine varıncaya kadar paket, paket paketle çıkmaları ve sayısız bavullarını otomobillere dol- durup şehre süratle hareket etmele- ri.. Galiba "fethedilen Uzak Doğu" bu paketerde, bu bavullardaydı. İktidar Trende mülakat Bu haftanın başında bir gece, An- karadan İstanbula gitmekte o- lan eksprese ilâve edilmiş bulunan hu- susi vagonda iki adam karşı karşıya oturup konuştular. Bunların biri Cumhurbaşkanı Celâl — Bayar, öteki 4 Başbakan Adnan Menderesti. İki İk- tidar büyüğü, birbirlerini hayli za- mandır. görmemişlerdi. — Hükümet Başkamnı Devlet Başkanı, Uzak Do- ğu seyahatine çıkarken uğurlama- mış, Hükümet Başkam da dönüşte, uçağını Ankaraya değil, İstanbula in- dirmiş, bir kaç gün orada kalmıştı. Şimdi, Cumhurbaşkanı Almanyaya gıdıyordu Uçağı İstanbuldan kalka- an Menderes kendisini Haydarpaşada karşılar, Yeşılkoyde uğurluyabilirdi. Fakat bu, doğru gö- rülmedi. Cumhurbaşkanı Başbakanın bulunduğu şehre gitmedi, Başbakan Cumhurbaşkanının bulunduğu şehre geldi. Hakikaten haftanın başında, salı günü, Adnan Menderes akşam üstü uçakla başkente döndü ve gece Celâl Bayarla birlikte yeniden İstan- mak üzere İstanbula gelmiş olan ba- zı bakanları Park Otelde kabul etmiş ve onlarla, hasbihal mahiyetinde gö- rüşmüştür. Resmi bir kabine toplan- tısı yapılmamıştır. Adnan Menderes üyük Meclisin çalışmalarına katıl- mak lüzumunu da henüz duymamış- tır. Aynı şekilde, ehemmiyetinden çok kaybede eclis Grubu toplantılarında da yerini almamıştır. al, D. P mılletvekıllerını üzmektedir. Zira halkla temasları, nihayet resmi sıfat taşıyanlardan da- ha fazla olan milletvekilleri kütlenin neye hasret çektiğini daha iyi bil- mektedirler. Henüz su sathına çık- mamış olmakla beraber, Grupta baş- layan bazı kıpırdanmaları da buna bağlamak gerekmektedir, İşlerin ye- ni baştan revizyona tabi tutulması, Adnan Menderesin Çantası Protokol meselele- aldığı bula hareket etti. rinin hayli spektaküler şekil anlaşılıyordu. Trende, bir panorama gözden ge- çirildi. Başbakan Menderes Uzak Do- ğu intibalarıni kısaca nakletti. Al- manya seyahati de fazla zaman al- madı. Daha ziyade iç politika geliş meleri üzerinde duruldu. Zihinler, a- sıl onunla meşguldu. İktidar, kendisi- ne bir hareket hattı çizmek lüzumuy- la karşı karşıyaydı. Gene bekleyiş Tahminlere göre, iç politikada yeni gelişmeler bu sefer de Cumhu başkanının Almanyadan dönüşüne te- hir edilmiştir. Adnan Menderes muh- temelen, daha bir müddet lstanbulda kalacaktır. Başbakan, yurda avdeti- nin ertesi günü, kendisini karşıla- karşılanışı boş dönen adam Başbakanın kendi mesai arkadaşları ekibini tekrar gözden geçirmesi, car- ka canlılık verilmesi İktidar Meclis Grubunun temayülleri arasındadır. Fakat Grupta, etrafında toplanılabi- lecek bir, şahsiyetin henüz kendisini belli edememış olması — gayretleri münferit çalışmalar arzular haline sokmaktadır. bit bu da, müessiri- yeti fena halde zedelemektedır Fakat geçen devrede, gene iktisa- di meselelerm dertlerin ve sıkıntıla- rın bunalttığı bir şırada Burhaneddin Onatın etrafında bile toplanılmış ol- ması, hâdiselerin insanları yarattığı prensıbının delili sayılabilir. Gerçi lider kifayetsizliği, o hareketi az za- manda felce uğratmıştır ama, Gru- bun celâdetinin kısa vadeli de olsa neticesiz kalmadığı herkesin hatırın dadır. AKİS, 10 MAYIS 1958