10 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

10 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

AKİS önümüzdeki hafta yeniliklerle dolu olarak beşinci neşir yılına giriyor * ** AKIS'in 210. sayısını almayı ihmal etmeyiniz AKİS bir dahaki hafta nefis bir kapak içinde çıkacak ilân Sahipleri İlân Servisi yeniden hizmetinizde En faydalı ilânlar herkesin okuduğu yerlerde çıkan ilânlardır. AKİS, 10 MAYIS 19568 SİNEMA A Sanatkârlar Skoç viskisi e ngiliz sahne ve perdesinin dört devinden biri olarak vasıflandırı- lan Alec Guinness şımdıye kadar on- yedi film çevırmesıne rağmen mem- leketimizde ismi etrafında yeni yeni şöhret yapmaya başlamış bir kıymet- tir. Memleketimizde "The Ladykillers -Kadın Katilleri", "Great Expectati- ons * Büyük Umıtler , gıbı fılmle- ri gösterilmiş olmasına rağm o- nun bizdeki asıl şöhreti Grace Kelly ile birlikte oynadığı "The Swan-Ku- ğu" ile başlar. William Bolden ile çevirdiği "Kwai Köprüsü" filmin- de -30 senelik bir film ve sahne ha- yatının verdiği tecrübe neticesinde- dile getırdıgı oyunuyla Oscar'ı ve bir sürü mükafatı kazanması şöhret borsasmdakı değerini bir hayli yük- seltmiştir. Alec Guinness ismi artık, bir fil- n değeri mevzuunda seyır iye şim olm dıye kadar vaki mış bir tem ınat yerine geçiyor. Ingılız sıname ve sah- ne sanatının do üyükleri den -di- üçü Laurence Olı vie! John larak kabul edılen Alec Guınness'in Gilgud ve Ralph Richardson- biri o- hayatı ve çalışmaları üzerine eğildi- ğimiz zaman bunun hiç de kolay elde edilmiş bir başarı olmadığım görürüz. çok küçük bir çocukken, 0- kul tiyatrosunda Macbeth'den — bir sahneyi oynarken öğretmeni bütün hevesine rağmen onun asla bir aktör olamıyacağını söylemişti. Bu sözler sonra daha bırçok defalar onun yü- züne, “Aktörlük için — kabiliyetin yok," cümlesinin ilâvesiyle vuruldu. Aradan yirmi yıl geçtikten sonra bu- gün Alec Guinness'i oyunlarında her seviyeden seyircinin — anlıyabileceği bir mimik ve Jest oyununun üstadı 0- larak görüyoruz. Guinness'in filmleri vartanı İngilterenin Skoç viskisi veya Harris kumaşları kadar kaliteli ve i- tibarlı sınıfa dahil olmuştur. Si- nema pazarlarına sürülen son eseri şu meşhur "Kwai Köprüsü"nün sa- dece Amerikada 50 milyon — seyirdi tarafından seyredileceği 20 — milyon dolar gelir sağlayacağı ferahça tah- min ediliyor Fılmlerınde degışık tipleri derin- lemesine inerek iç davranışlarını an- cak Charly Chaplın de — rastlanan bir kolylıkla yüz mimiklerine M hareketlerine aksettirerek oynayan Alec Giunness'in teatrikal geleneği- ni Garbo veya Paul Muni çapında görenler de var. Onun için Sir La- urence Oliver, "Siyah bir beygır, derken son filminin rejısoru David Lean de, —"Derin birisi" diyerek "Karakteri son derece dugumlenmış ve sırrı devrımızde en iyi, muhafaza edilmiş bir insan." diye ilave ediyor. Alec Guinness, yakınlarının çeşit-