10 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

10 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

K A Sosyal Hayat Başarılı bir sergi mokratik bir sistem içinde, ba- Aşarılı bir - çalışma yılı geçiren Üür Amerikan Kadınlar Kültür Derneği, Türk-Amerikan Derneğinde güzel 'bir sanat sergisi açmış bulun- maktadır. Bu sergide üyeler ve ü- yeleriri eşleri, bir senelik sanat fa- aliyetlerini teşhir etmektedirler. Gü- zel tabloların yanında el işleri, hat- tâ moda kolunu ilgilendirecek güzel giyim ve süs eşyaları vardır. Meselâ bu sergide Ayten Gürelinin gri sa- ten üzerine işlenmiş nefis bir gece elbisesi ve gece çantası teşhir edilmek tedir ve gene Ayten Gürelinin yapma çiçekleri, küçük sanatlar sınıfından ayrılıp güzel sanatlara dahil edilebi- lecek kadar' ince ve emek mahsulü çiçeklerdir. Bilhassa Ankara mbe- si ismini taşıyan güller, seyircilerin hayranlığını kazanmıştır. Münevver Fıratın el işleri de büyük bir eme- ğin ve merakın meyvesi olarak bir hayli alâka çekmiştir. Geçen sene güzel tabloları ile ilgi çeken Ayte- kin Kayahanın mozaik portresi de hakikaten Zevkle — seyredilmektedir. Leman Tantuğ ve eşi sı hem zengin hem de kaliteli resimlerle iş- tirak etmişlerdir. Sergi daha birçok Türk ve Amerikalı üyenin el emeği- ni ve göz nurunu bir araya getirmiş ve Türk - Amerikan Kadınlar Kültür Derneğinin sanat kolu faaliyetini gözler önüne sermiştir Sanat kolu başkanı Selva Tamka- nın Üüyelere yapmasını Öğrettiği fer forle ayaklı mozayik masa, hem Selva Tamkan Herkese bir iş D 1 N çok zarif, hem çok faydalı bir ev eşyasıdır Şimdi bir çok üye evlerin- de, böyle çok ucuza mal edılmış bir masaya sahip olmuşdur. Gene Selva Tamkanın sergide teşhir ettiği vazo, tabak ve portre çok alâka toplamış- tır. Sanat kolunun Amerikalı başka- nı Mrs. Dunlop ta seramik tabakları ile sergiye iştirak etmiş ve çalışkan bir başkan olduğu kadar, çalışkan bir sanatkâr olduğunu da ispat et- miştir. Bir elçi G enç bir kız, heyecan içinde etra- fiını alan gazetecılere izahat riyordu. İsmi Hamiye Çolakoğluydu, Hamiye Çolakoğlu ressamdı. lerden beri Türk Elişlerini Tanıtma Derneğinde faal olarak çalışmış, bu maksatla Anadoluyu karış karış do- laşarak Türk elsanatlarını yakından tanımak fırsatını bulmuştur. Renkli kilimlere, pırıltılı bakırlara, Tür kokan herşeye hayrandır. Zaten Mü- nihe davet edilmesinin sebebi de bu olmuştur. Münihte İstanbul Lokan- tasını açmış olan Elazığlı Hasan Remzi Kulu rgün, — Ankaradaki Türk elişlerini Tanıtma Derneğinin Adil Handaki satış mağazasını ziya- rete geldiğinde gördükleri karşısın- da hayran kalmıştır. Genç iş adamı o gün, bu şık mağazadan hasırlar ki- lıml_er satın aldı. Bunlarla Münihte- ki İstanbul Lokantasının alt 'katın- da bir Türk kahvesi açmak istiyor- du. Fikrini etrafındakilere de söyle- di. Bu kahve, meselâ — İsviçredeki Türk kahvesinden tamamiyle farklı olacaktı. Hasan Remzi Kulu tam ma- nasiyle bir Türk Kahvesinin hususi- yetlerini meczedecek bir yer hazırla- mak istiyordu. Dekorasyon Türk mo- tifleriyle, Türk malzemeleriyle ve Türk zevki ile hazırlanmalıydı. Me- selâ garsonlar milli Türk kıyafetleri giymeliydiler ama bu öyle uydurma şalvarlarla, pos bıyıklı, korkunç man- zaralı acayip kahveci tıplerıyle ya- pılacak iş degıldı Dior'a ilham ver- miş olan bir uç etek", bır "sırma- lı cepken", bir "paralı başlık" ecne- bilere Türk zevkini bütün inceliği ile tanıtabilirdi. İşte bunun için Türk Elişlerini Tanıtma Derneğinin Adil Handaki mağazasını ziyarete gelen Hasan Remzi Kulu oradan kilimler ve bakırlarla, hasır ve Türk işi bib- lolar beraber Münihe bir de Türk ressamı götürmeye karar verdi. Hamiye Çolakoğlu işte bu ressamdır. Hamiye Çolakoğlunun en büyük gayesi, dekorasyona resmi sokmak ve Türk Elişlerini bugünkü zevke — uy- durmaktır. Türk motiflerinin modern dekorasyonda çok önemli bir yer iş- gal edebileceğine inanmakta ve bu i- şe ümit bağlamaktadır. Yanında gö- turdugu kıyafet albumunden ilham a- larak ürk tarzı" elbiseler yarat- mak Türk kahvesinde servis yapan- lara bu elbiseleri örnek olarak ver- mek niyetindedir. Türk Elişlerini Ta- Hamiye Çolakoğlu Münihte bir Türk nıtma Derneğinin, Münihte Türk el- sanatlarını tanıtacak olan elçisi bu yeni vazifenin verdiği heyecan için- dedir. Türk Elişlerini Tanıtma Der- neği üyeleri uzun bir toplantı yapa- rak Hamiye Çolakoğluna bazı tavsi- yelerde bulunmuşlardır. Meselâ Türk Kahvesine bir Türk avlusu manzarası vermek mümkündür. Şadırvanlı bir avlu, folklor, müzik ve Türk kıyafet- lerinden ilham almış garsonlar, her- yerde Türk kilimi, Türk bakırı. Türk motifleri ve Türk renkleri.. Şimdilik Hamiye Çolakoğlunun gözünün ö- nünde canlanan manzara budur. Fa- kat yeni ilhamlar, muhit, yer elbet- te ki projeye bazı şeyler ilâve e- decek veyahut onu değiştirecektir. Münihteki bu Türk Kahvesini, Almanyayı ziyaret edecek olan Cum- hurbaşkanı Celâl Bayar açacaktır. Meslekler İstikbali olan meslek Nisan Pazar günü, Ankara Hem- ireler Derneği üyeleri, Ankara Hastahanesinin Hemşire, Ebe, Labo- rant okulunda güzel bir çay tertıple— diler. Bu çayın tertiplenmesindeki gaye, hemşirelik mesleğini sevdirmek ve tanıtmaktı. Zaten bir hayli za- mandır, Türkiyenin dört bir köşesin- de bu gaye için çalışılmakta ve kafa işletilmektedir. İstanbul Hemşireler Derneği bir yardım kampanyası aç- mıştır. Ankaralılar ise, 31 Mayıs için büyük bir balonun hazırlıkları için- dedirler 12 Mayısta ise, yani Hemşi- reler Bayramında, Ankara Hastaha- nesinde bir kep giyme töreni yapıla- caktır. Bunlardan başka, onar kişilik -talebe grupları, ikişer hemşire ile bir- leşip ekipler teşkil ederek bulunduk- ları yer yakınlarındaki ve civardaki AKİS, 10 MAYIS 1958