10 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

10 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

vakyanın bu konferans masasına oturmasına ise Batının razı olması imkânsızdır. Bu durum — karşısında yakınları Dulles'a, konuşmalara son vermesi tavsiyesinde bulunmuşlardır. Fakat Dulles aynı fikirde değildir. Batılı sefirlerin Gromyko tarafından teker teker kabul edilmesine ses çıkarmıyarak konuşmalara devam etmektedir. Maamafih Batı çevrele- rinde Rusyanın sertleşmesi karşı- sında Zirve Konferansının muvaffa- kiyet şansının azaldığı düşünülmek- tedir. Bazı tefsirciler, bu sertleşme- yi Kruçefin mevkiinin sarsılmasına hamletmektedirler. Bu — görüşe gö- re, atom bombaları denemelerine Rusyadan sonra Batının da son ve- receğini iddia eden Kruçef, arkadaş- larının itimadını kaybetmiştir. Ma- caristanda 10 Nisanda yaptığı ko- nuşmanın ilk defa olarak Pravda ta- rafından sansürü, Tito — ziyaretinin tehir edilmesi ve Yugoslavya — aley- hinde neşriyat yanılması bu — tezin dayandığı — deliller arasındadır. Ha- kikaten Rusyanın Yugoslavyaya takındığı son tavır ve "Sos cephesinin vahdeti" uzerınde ancak bir sertleşme — siyaseti içinde mânâ kazanmaktadır. Keza, Güvenlik Konseyindeki şikâyet, Si- lâhsızlanmadan ümit kesilince man- tiken anlaşılır bir hale gelmektedir. Fakat bu sertleşmeye rağmen zirve konuşmaları herhalde yapıla- caktır. Ana konferansın muvaffaki- yet şansları hakkında iyimser dav- ranmak gittikçe güçleşmektedir. Malta Ya al, ya bırak Geçen haftanın ortasında, İngilte- n Akdenizde Kıbrıstan çok ge guvendıgı Maltadan gelen haberler, NATO üssü bulunan bu adada da huzursuzluğun başladığını göster- mektedir. Maltayı bir İngiliz Vilâye- ti haline getirmeye çalışan ve iki yıl evvel Avam Kamarasında büyük sempati toplıyan Başbakan Mıntoff istifasını vermiştir. İşçi Partisi — li- derinin istifasını protesto için sendi- kalar yirmi dört saatlik bir grev ilân etmişler, nümayişler yapmışlardır İkinci Dünya Harbinde gozunu bu- daktan — sakınmayan şeflik eden Ada Valisi Sır Laycock, Mintoff'un — müdahalesine rağmen bir kısmı atlı 900 polis kul- lanarak — nümayişleri — bastırmıştır. i karışıklıkları önlemek için Va- -- Maltadaki fevkalâde emniyet tedbirlerini arttırmıştır. Mintoff öf ke içindedir. Valiye atıp - tutmakta, " O sadece bir askerdir, politikadan hiç ama hiç anlamamaktadır. İsti- famı kabul ettikten sonra benden günlük işlere bakan bir hükümet kurmamı istiyecek kadar devlet iş- lerinin cahilidir!" demektedir. Maamafih geçen haftanın — sonu- na doğru, ada yeniden sükünete ka- vuşmuştur. Dan Mintoff, halkı İngi- AKİS, 10 M AYIS 1958 liz aleyhtarı nümayişlere son ver- meye davet etmiştir. Fakat Malta Bayrakları 1 Mayıstan itibaren, Va- li fevkalâde tedbirleri kaldırmadıkça iç bir yere asılmıyacaktır. Malta hâlen bayraksızdır. Mintoff, Malta- yı bir İngiliz Vilayeti yapmaktan ü- midini kesmemiştir. Ama "bu gaye- de muvaffak olamazsa" Mintoff Mal- talıların istiklââ yolunu seçecekleri- ni söylemektedir. Arjantin Demokrasiye doğru Geçen haftanın sonuna doğru Ar- jantinde Aramburu'nun askeri i- daresi son buluyor, seçimle işbaşına gelen Cumhurbaşkanı Frondizi vazi- fesine başlıyordu. İlk iş olarak Mec- lis önünde yemin eden Cumhurbaş- kanı hasta yatağından yeni kalkmıştı. Zayıf ve solgun görünüyordu. Baş- kan yardımcısı Gomez de yemin et- tikten sonra Frondizi mesajını o- kumaya — başladı. Cumhurbaşkanı berrak ve yüksek bir sesle "Hükü- metin, halk adına bu ana kadar olan bıtenın üzerine bir perde çektıgını söyledi. Arjantinde "geniş ve cö- mert bir af” ilân edilecektir. Bütün siyasi partiler yeniden serbestçe ku- rulabilecektir. Demek ki Peroncular Arjantinde — yeniden faaliyetlerine başlıyabıleceklerdır Peroncuların re- yiyle işbaşına gelen Cumhurbaşkanı, bu kararıyla sadece şükran borcunu ödemekle kalmamakta, demokrasinin bir icabını yerine getırmektedır Yal- nız Peron ve taraftarları demokra- si oyununu oynamaya hazır madır- lar? Yoksa zorla işbaşına gelmenin yollarını mı arıyacaklardır? Diğer Dan Mintoff İlle de birleşelim! DUNYADA OLUP BİTENLER taraftan seçim neticelerine boyun eğen askeri junta, demokrasiye ta- hammül edebilecek midir? General Aramburunun mutedil davranması- na mukabil, Amiral Rojas'ın iktida- rı hiç te ıstıyerek terketmediği söy- lenmektedir. Cumhurbaşkanının va- zifesine başlamadan evvel, Juntanın bir iki nahoş hareketi, ordunun da demokrasi oyununu canı — gönülden oynıyacağı hususunda — şüpheler u- yandırmaktadır. İşte Arjantinde de- mokrasi devresi böyle ulutlu bir sema altında başlamaktadır. Cum- hurbaşkanının maharet ve dirayeti- nin bu bulutları dağıtacağını ümit etmek lâzımdır. Amerika, Arjantinin yenı yetçi ve solcu hükümetine karşı anlayışlı davranmaktadır. Başkan yardımcısı Nixon'un merasimde ha- zır bulunmak için gönderilmesi bu- nun delilidir. Nixon, Frondizinin ko- nuşmasında Amerıkaya çatan cüm- leleri olgun bir tebessümle karşıla- masını — bilmiştir.. Cumhurbaşkanı bilhassa, Amerikanın dışarıya zirai mahsul fazlalarını satmasına çat- mıştır Frondizinin ng" adı- nı verdiği bu satışlar, başlıca, zirai mahsul satıcısı olan Arjantini ra- hatsız etmektedir. Ar]antırı Cumhur- başkanı, Sam Amca zirait — mahsul fazlasını satmaktan vazgeçerse, Türkiye ve diğer bazı memleketlerin etsiz, buğdaysız kalacağına tabii ki aldırış etmemektedir. milli- Fransa Hep aynı Hikâye ransa bu haftanın ortasında hâ- F lâ hükümetsizdir. Tabii ki hü- kümetsiz kalmaya alışık olan Fran- du sızlar bu ruma aldırış etmemek- tedir. Hükümetsiz de işler hemen hemen eskisi — gibi yurumektedır Bidault'dan sonra Plev de hükü meti kurmaktan Vazgeçmıştır Bida- ult'nun muvaffakıyetsızlıgı mevcut şartlar altında şiddet taraftarı sağ- cı bir hükümetin kurulamıyacagını göstermiştir. ne en mantıki — hareket, Cumhurbaşkanı Coty'nin Cezayirde anlaşma taraftarı liderlerden birini, meselâ Mitterand'ı Hükümeti maya davet etmesi o- lacaktı. Fakat Cumhurbaşkanı Ple- veni işbaşına — çağırmıştır. — Pleven Cezayir hakkında dayanacağı bütün partilerin üzerinde — anlaşacağı bir beyanname hazırlamakla işe başla- dı. Ortaya konan beyanname her türlü tefsire müsaitti. Eski Başba- kanlardan Pinay, Cezayir beyanna- mesini zetmiştir. Buna rağmen Sosyalistler Plevenin teşebbüsünü beğenmemiş- ler ve Başbakan adayı — sahneden çekilmek zorunda kalmıştır. Şimdi şansını denemek sırası Hristiyan De- mokratlardan Pfilimlin'indir. Pfilim- lin'in Pleven'den daha şanslı olacağı- 25