7 Haziran 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

7 Haziran 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

1956 ilkbaharı: 1955 sonbaharı: 1958 ilkbaharı: AKİS, 7 HAZİRAN 1958 10 ağaçta, 1 yerde 19 ağaçta, 1 yerde. 10 ağaçta, 10 yerde YURTTA OLUP BİTENLER Hür. P. Pompeinin son günleri Geçen haftanın sonunda bir gün Hür P. nin Ankarada Menekşe sokaktaki Genel Merkezine gelen bir mektup elden ele dolaştı. Doğrusu 1stenıhrse mektubun, mahiyet itiba- riyle Ö le fazla alaka çekici bir ta- rafı yoktu Mektup bir istifa mek- tubuydu ve birara doğurduğu ümit- lerin hepsini bilhassa — seçimlerden sonraki tutumuyla yerle bir — eden partiye bu neviden mektuplar son günlerde adeta sepet sepet geliyordu. Ama elden ele dolaşan — istifaname muhteviyat bakımından eğlenceliydi. İstifa eden Hür. P. li şöyle diyordu: "Buyuk polıtıkacı mütefekkir, — U- munii İdare Heyeti azası muhterem Aydın Yalçının 29 Mayıs 1958 ta- rihli Yenigün gazetesindeki — Pers- pektif Meselesi adlı — makalesindeki "Partiden ayrılanlara içimiz sızla- mıyor, güle güle"sinden mülhem ola- rak benim de Allahaısmarladığımın kabulünü saygılarımla rica ederim". Mektubun altındaki imza Naşit Me- lekti. Naşit Meleki Hür. P. liler ha- tırladılar. Zengin bir adamdı. Parti- nin Ankaradaki — kurucularındandı. İlk Merkez binasını hemen hemen o döşemişti. Ne büyük polıtıkacıydı mütefekkirdi, ne de Umumi Idare Heyeti azasıydı ama pek âlâ güzel düşüncelerle, başka şeyler bekliyerek Hür P. hareketine karışmıştı. İstifalar zinciri Bu hafta, tıpkı bundan evvelki haf- talar gibi, Hür. P. için — uğurlu geçmedi. İstifalar zincirine yeni hal- kalar takıldı. Daima temiz bir insan olarak kalmış Sabahattin Çıracıoğlu- nu Selâhaddin Toker takip etti. Se- lahaddin Toker Umumi İdare Heye- ti azasıydı. Onlardan evvel de Cemal Kıpcak, Nail Karabuda, — Safaeddin Karanakçı, Ziya Termen ve başkala- ri aynı yolu tutmuşlardı. Muhlis E- te ile Feridun Ergının Hür. P. den uzaklaşmaları için "alâkalılar" hiç bir himmeti esirgememişler, — basın yoluyla tehditler bile savurmuşlardı. Aynı şekilde, Ragıp Karaosmanoğlu ysiyet Divanına verilmek su- retiyle istifaya adeta itilmişti. Bu haftanın ortasında Hür. P. üzerindeki sular mütemadiyen akan bir kevgire benziyordu. Partinin bo- şalmasının başlıca iki sebebi vardı. Birincisi, Partinin Meclis Grubundan sadece iki kişi -Fethi Çelikbaş vı Behçet Kayaalp- yeniden seçilmişler- di, ötekiler kurdukları büyük ha- yallerın sonunda bula bula "geçim derdi"ni bulmuşlardı. Hemen hiç bi- rinin parası yoktu. Ne yapacaklardı ? Karakterlerine göre, önlerinde Üü yol açık duruyordu Ciddi politikacı- lar, geçim işini pek âlâ, biraz gay- retle halledebılırler ve muayyen sı- kıntı devresinin sonunda suyun yü- zünde kalabilirlerdi. Aynı akıbet 1950 de C. H. P. lilerin başına gelmişti. Bir çok genç C. H. P. li günün bi-