7 Haziran 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

7 Haziran 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

PULCULUK Pul Borsası Ilmi simya Son zamanlarda bazı insanlara bir hal arız oldu. Tuttukları her şeyi altın yapmak için simya ilmiyle uğ- raşıyorlar. Nasıl bir zamanlar tası toprağı altın yapacağız dıye kafa patlatanlar var, ıdıyse bu gün de bir koyup bin almak için turlu türlü yol- lara başvuranlar türedi. Bu tipin son zamanlarda keşfettiği bir saha bulu- nuyor : Pulculuk. Aslında bu keşif pek de yanlış değildir. Zira Merkez Banka sı emisyonlarının durmadan arttığını buna karşıhk paranın kıymetini kay- bettiğini gören bir takım kimseler paranın kıymetinden kaybetmesi kar- şısında başka yatırım imkânları da bulamadıkları için ellerindekini ya altın, gümüş gibi kıymetli madenlere ya da şarap gibi durdukça kıymetini arttıran arsa, pul gibi şeylere ya- tırmaktadırlar. Bugün artık pek çok sermayedar, elindeki parayı seri ha- linde çıkarılan pullara yatırmakta ve bu yüzden de hakiki pul meraklıları aradıkları pul serilerini bulamamak- tadırlar Pulculuk, sadece bu işin tıcaretı ile geçınenler için cazip bir m değildir. Avrupada ve Amerikada ol— duğu gibi Türkiyede de yarı amatörce yapılacak bir koleksiyonculuk ilerisi için bir gelir kaynağı teşkil edebilir. İlk nazarda inanılmıyacak gibi görü- nebilir ama, yapılacak şu kısa he- sap pulculuğun amatörlüğünün bile ne kadar kârlı olduğunu göstermeye yeter, Bir baba bundan 20 yıl ön- ce doğan çocuğu namına çıkan her seriden on adet alsa bugüne kadar 1844 lira 11 kuruşluk bir yatırım yapmış olur. Bu gün elinde birikmiş olan bu pulların kıymeti ise 27150 lira dır. BEee, herha ayda ortalama 760 kuruşluk pul alarak 20 senede 27150 lira elde etmek de pek zarar- lı bir iş olmasa gerektir. Bu kadar para ile bir baba, pek âlâ çocuğunu dört sene için Amerikaya gönderebi- lir ve talebe kuruyla rahat rahat ay- da ikiyüz dolar ödeyebilir. Muhakkak ki bütün bu hesaplar, pulculuğun inkişafında mühim oynamıştır. Bilhassa şu son bir iki yıl- dır pulculuk simya ilmi meraklıla- rının sayesinde dev adımlar ile iler- lemiştir. Cumhuriyetin ilânından be- ri ortalama tirajları 75 ilâ 80 bin ara- sında oynayan pullar 1955 den bu yana muazzam bir kay- detmiştir. Bugün artık bir iki istisna haricinde seri pullar, en azından ya- rım, veya bir milyon tiraja sahiptir. Bu milyonluk tiraja sahip ilk mevyesi Antalya serisidir. cusu ise bir milyon ikiyüz bin tıraj— lık Pamukova turistik serisi. Bu iki serinin arasındaki diğer seri- ler de hemen aynı sırayı takip et- miştir. 150 binlik tam seri Antalya 32 bir milyonluk Türk Tarih Kurumu, 200 binlik Anneler Günü, 100 v e 50 binlik İran Şahı serileri vs.. Türkiyeden başka dünyanın her yerinde hatıra pulları serileri, kolek- siyoncu sayısı göz önünde tutularak tirajlar dahilinde bastı- Fakat Görülmemiş Kalkınma memleketi Türkiyede böyle hesaplar yapmağa hiç de lüzum yoktur. Zi- ra pul, degerınden her gün kaybeden paranın yerini almağa başlamıştır ve pek çok insan parasını pula yatır- makta ve ancak bu suretle kendisini emniyette hissetmektedir. Şayet, il- mi simya meraklılarının varlığı göz önüne alınmadan bir hesap yapılsa, son bir kaç yıl içinde — Türkiyedeki amatör pulcuların sayısının en azın- dan on misli arttığını kabul etmek gerekir. Ama ne yazık ki hakikat pek de böyle değildir. 1955 den bu yana emisyonla beraber pul tirajla- rında da bir artış gorulmege başlamış- tır. P.T.T. nin bu emisyon hacmi ile Merkez Bankasının para emısyon hac- mi adeta at başı gitmektedir. Elindeki paranın sağlam olmadığını görüp tut- mak istemeyenler, paralarını pula yatırmakta ama, yağmurdan kaçar- ken doluya tutulmaktadırlar. Zi- ra 6 - 10 bin seri, hatta bazen 30-40 bin seri pul alan spekülatörler ve nasıl olsa pullar satılıyor diye dur- madan tirajı arttıran P. T. T. Türk Pulculuğunu son derece tehlikeli bir mecraya sevketmektedirler. Şayet bu hava bir müddet daha devam e- derse, günün birindebüyük speküla- törlerin ellerindeki pulları piyasaya sürmesi ortalığı alt üst edecektir. Nitekim bunun küçük ölçüde de olsa bir misali geçenlerde görülmüştür. Bir zamanlar otuzbeş kuruşa dahi pi- yasada bulunmayan Truva hatıra pulları serisi bugün piyasaya bol mik- tarda arz edilmiş ve 20 kuruştan bi- le alıcı bulamamıştır. Enflasyon sari bir hastalık gibi pul sahasına da si- rayet etmiştir ve bunun da kısa bir zamanda önüne geçilmezse pul bor- sası perişan olacak, hakiki pul ama- törlerinin kökü kuruyacaktır CEMİYET Gazetecılıkte 1 numaralı prensip- tir. Derler ki: "Bir köpek, bir insanı Iısırırsa, o havadis değildir. Ama bir insan bir köpegi ısırırsa O havadistir", Buna rağmen bu hafta hemen bütün gazetelerde şöyle bir havadis çıktı: "Kasım Güleği köpek ısırdı". Kıssadan hisse: Prensibin i- fade tarzını değiştirmek — lâzımdır. Demek lâzımdır ki: "Bir köpek ale- lade bir insanı ısırırsa, o havadis de- ğildir. Ama köpek Kasım Güleki ısır- dımı, o havadis olur". Gülek ise, va- ziyeti başka turlu izah etti. "Köpek çok asildi" dedi. u hafta bir nevi Galatasaraylılar Bbayramı oldu. Haftayı açan pazar Ankaradaki Galatasaraylılar kaşık attılar. Haftayı kapay pa- İstanbuldakiler pılava kaşık pilava zar da, atacaklar Bu pilâvlarda İktidar ile Muhalefet mensupları sarmaş dolaş oluyorlar, — kucaklaşıp opuşuyorlar Memlekette huzuru temin için daima İktidar lideriyle — Muhalefet liderini aynı mektebin talebeleri arasından mı seçmek lazımdır, nedir ? İstanbul şöhretli turistler akınına uğradı. Çok kocalı kadın Barbara Hutton, meşhur aktör David Niven, ondan da tanınmış yıldız Katherine Hepburn, meçhul şöhret Mary BLan- chard Gazetelerimiz bunlardan u- zun uzun bahsetti. Yalnız, dünyanın başka taraflarında turist diye döviz bırakan mahlukata derler. Bize ge- lenler ise, üstelik mürekkep sarfına yol açıyorlar. osyete hanımlarının en boş sos- yete mecmuasını çıkartabılecek— lerine dair delili Ankaralı Bülent So- kollu verdi. Güzel dulun Kadın Dün- yası mecmuasının ilk sayısı âdeta kapış kapış gitti. Belki de mecmua- nın ilânlarında "karınızın dırdırından kurtulmak için bir Kadın Düny alıp eline sıkıştırınız" deniliyordu da ondan Ankaradakı Galatasaraylılar toplantıda kaşık Pilâva sallanan AKİS, 7 HAZIRAN 1958