7 Haziran 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

7 Haziran 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

Kulüpler Tarihi bir kongre Hafıf bir Karadeniz şivesi ile ko- nuşan adam, elindeki kalın pu- rodan derin bir nefes çektikten son- ra "Tam selahiyet istiyorum anla- dınız mı?" dedi. Son derece sert bir eda ile soyledıklerının tesirini an- lamak için de etrafındakilerini süz- dü ve devam etti "Benim Ankarada boş durduğumu sananlar yanılıyor. Kulübü ve sizleri oradan kısaca kontrol ettim. Gördüm ki, Fenerbah- Türkiyenin en buyuk Kulübü Bu işi, siz iş bilmiyenler yapıyordunuz Artık mü- sade etmiyorum, sizi ve başkanınız Zeki Rızayı seçtırmıyecegım Kon, de görüşelim." Bu bir konuşmanın son sözleri oldu. Daha evvel Osman Kavrakoğlu çok şey söylemiş ve kar- şısındakileri mükemmelen korkut- ştu. Kavrakoğlu Rize milletvekilidir ve Fenerbahçe kulübünün, kulüple ade- ta alâkasını kesmiş ikinci başkanıdır. Ancak, son sözleriyle yeniden sah- neye çıkacağını anlatmıştır. Bu, Os- man Kavrakoğlunun evvelden beri a- lışılmış davranışıdır. İkinci reis, pe sessiz iş görür. Fakat Fenerbahçenın karşı karşıya kaldığı en tehlikeli me- selelerde, aniden ve büyük gürültü ile ortaya atılır dikkati üzerine toplar, türlü yollardan tehlıkeyı bertaraf e- dip bas ve umumi efkarı günlerce meşgul ed Osman Kavrakoglu_ Fenerbahçe camiasında sevilir mi? İşte cevaplan- dırılması hayli zor olan sual budur. Kavrakoğlu, Fenerbahceyi şahısları- na alet etmek isteyenlerle çok çar- pışmış ve her defasında "Kendi Fe- nerbahceyi alet ediyor" hukmunu giymişti. Ancak, Rizeden çok takımı- nın mılletvekılı olan Osman Kav- rakoğlu Fenerbahçeye daima kazan- dırmış bir ikinci reistir. Aynı titri ay- nı kanaldan kazanan eki Rıza Sporel veya Firuzan Tekilden çok da- ha Fenerbahçeli, "yüzüksüz" fakat hiç değilse Fenerbahçe için faydalı bir u- zuvdur. Kavrakoğlu son sözlerini söy- ledikten sonra iktidarcılar — denen zümrenin karargâhı sayılan banka- dan emin adımlarla çıktı, — kapının hemen önünde, kendisini göstererek fısıldaşan iki gence baktı ve gülüm- sedi. Demek, artık bütün Kadıkoy bütün Fenerbahçe aynı şeyleri söy- lüyordu. Kavrakoğlu da herkes gıbı söylenenleri — duymuştu. Kapıdaki genç, arkadaşına "Kavraka bak!.. Hem de dikkatle bak., Çünki bir ay sonra Fenerbahçenin reisi odur. Bun- ları da kulübün başından ancak Kav- rak atar, nedir canım çektiğimiz?" dedi. Harp başlıyor eçen yıl İdealıst" Fenerbahçe- Tilerin, vulmalarından sonra İktıdar tarafından kazanılan AKİS 7 HAZİRAN, 1958 Firuzan Tekil Geçmiş zaman olur ki.. Fenerbahçe Kongresi kapanmış ve aradan henüz bir saat geçmişti ki, Moda Gazinosunda toplanan Idealıst— ler, harp çanını çalmışlar ve Fener- bahçeyi bir sene sonra da olsa, kur- tarmağa söz vermişlerdi. Ancak bu toplantıya öyle biri davet edılmıştı ki, o güne kadar Fenerbahçe camia- sında hakim cemiyetçilik tutumu bu davetle sanki kökten yıkılıyordu. Bu biri, bir saat evvel Kongrede en faz- la rey alan ve rakiplerin sözcülüğünü yapan Osman Kavrakoğluydu. Dert- ler deşiliyor Ve Kavrakın "Siz Kong- reyi kazanırdınız, fakat kongre ka- zanmasını — bilmiyorsunuz" — teşhisi haklı bulunuyordu. Muhalefet — bu kongreye pek zor şartlar altında git- mişti. Üyeler arasında kanun dışı ka- yıt silmeler vuku bulmuş, Idealıstle— rin kongre kartları son güne kadar verilmemiş, buna mukabil taraftarla— rın kartları otomobillerle dağıtılmış, yepyeni taraftar üyeler icat edilmiş ve muhaliflerin söz hakları daha baş— tan Kongre reisi Firuzan Tekli tara- Sizlere İngilizceyi pratik ola- rak öğretecek veya İngilizce - nizi ilerlettirecek yegâne mec- mua: TEMEL İNGİLİZCE DERGİSİ Bayilerde satılmayıp yalnız- ca Aabonelere gönderilen bu mecmuaya: Temel lngılızce Dergisi — Posta Kutusu: 43 - Samanpa- zarı — ANKARA adresine 7,5 liralık havale göndermekle tam bir yıllık abone olabilirsiniz. fından harcanmış, kulübün eski üye- leri Daglaroglu ve Yaşarla muhale- fet sözcüsü M. Eren içeri alınmamış- İ Tabii ki netıcede de seçimler kay- bedilmişti.. İşte enerbahçenin bir yıl daha eski ellerde kalması İdea- listlerin pek güvendikleri bir liderin cemiyetler politikasıyla taban taba- na Zzıt davranışı yüzünden hasıl ol- muştu. Bu lider Yavuz İsmet Uluğ- du. İsmet, Fenerbahçede par- lak bir futbol hayatına guvenılır bir üyelik mazisine sahipti nca i- dare ve politikadan hiç anlamaz. Bir yıl içinde yaptıklarını, kongre umu- mi heyetine sunarak rey almak ye- rine çok aşka yollar tutan iktidar- cılar Yavuz Ismeti pek kolay av- Yavuz, "Fenerbahçeliler üyesidir. Daha ilk konuş- malardan bütün kuvvetleri ile Cemi- yete hücuma başlayan İktidarcılar, Yavuz İsmeti, Cemiyetin savunması- na kışkırtınca olanlar olmuş, idea- listler hakiki tenkitlerini umumi he- yete sunmak fırsatını bulamamışlar ve Kadıköylüler büyük bir sevinç için— de adeta bedava bir kongre kaz mışlardır. Yavuzun hatası, tamiri ka— bil olamayacak kadar buyuktu Fe- nerbahçenin bir yılı heba olmuştu. Fa- kat İdealistler birbirlerine sıkıca bağlıydılar Fenerbahçeyi idare eden- ler çok ağır tenkitlere uğruyorlardı. Kulüp, bir cemiyet olarak kötü yol- daydı. Artık Yavuz İsmetin liderliği ikinci planda kalmalı, Fenerbahceyi kurtarmak öne alınmalıydı lamış eski ve kuvvetli — Fenerliler İdealistleri desteklemişler, kul"b" başına çok talihsiz bir macera sonun da gelenlerin derhal uzaklaştırılma— ları için en kudretli birliğin kurul- masına başlanmıştı. Yavuz İsmet, Kulüp idare heyetine girmiş birbirini tutmayan hareket ve beyanatlarla yalnız kalmıştı.. İdealistlerin — böyle bir lidere değil, harp işaretini vere- cek becerikli bir uzva ihtiyaçları var- dı. Birliğin bu önemli uzvu da pek çabuk teşekkül etti. Bir gün Anka- radan şöyle bir tel geldi: "Geliyorum.. Sızınle beraberim. Osman Kavrakoğ- lu. İktidarın dertleri Dort yıl önceki Fenerbahçe Kong- resi sırasında, Türk spor tarihine "İfşaat" adıyla geçen hâdiseyi yara- tarak o zamanki Fenerbahçenin haki- mi sayılan Rüştü Dağlaroğlu — Hay- rullah Güvenir çiftini bir saat içinde kulüp bünyesinden adeta söküp atan- ların grubu bugüne kadar muhte- lif değişikliklere uğrayarak sürüp gel- miştir. İfşaatli Kongrenin Fenerbah- çe tarihinde asla unutulmayacak bir yeri vardır. Dağlaroğlu ve Güvenir gibi iki kurt idareci, ümit etmedik- leri bir anda en ağır şekilde itham edilmişler ve bu ithamın üzerine o vakit heyecandan hiç düşünülmeden kulüpten uzaklaştırılmışlardır. - İfşa- atlı Kongreden yıllar sonra, Kadıköy- deki bir bahçede, Fenerbahçeli fut- bolcularla hasbıhal ederken Hayrul- 33