7 Haziran 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

7 Haziran 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

BİZDEN HABER B u hafta içinde okuyucularımız- dan pek çok mektup aldık. Mec- muanın Ankara Toplu Basın Mah- kemesi -yeni başkanı Emin Gebizli- oğlu- tarafından seri halinde mah- kümiyetlere uğratılması karşısında tessürlerini bildiriyorlar. Arala- rından bir kısmı serzenişte bulunu- yorlar. "AKİS'in mahküm olduğunu başka, gazetelerden öğreniyoruz. Onlar da mahküm edilen yazının sadece ismini yazıyorlar. Siz — ne- den, biz okuyucularınıza mahkümi- yetinizin haberini vermiyorsunuz?" diyorlar Bir çok mektupta ise 3 sene 4 ay hapse mahküm edilen Yu- suf Ziya Ademhana bulunan kaba- hatin ne olduğu soruluyor. Bir o- kuyucumuz: "3 sene 4 ay hapis! Di- le kolay bu! Ademhanın suçu ne- dir?" diye merakım bildiriyor. Davalarımız bir değil ki, rahat- ça anlatalım, izahat verelim. Yeri- miz yok, sütunumuz yok. Ama, şu bir sayfa içinde — okuyucularımızın merakını izaleye çalışacağız. Halulunun mahkümiyeti Su bir ay içinde ilk defa mecmu- | 5 amızın sahip ve yazı işleri mü- dürü Tarık Halulu Başbakan Ad- | seçimleri hemen | nan Menderesin, takip eden haftada "kapak adamı" olması hâdisesinden dolayı hapis ce- zası yedi. Menderesin hayat hikâ- yesi, Toplu Basın Mahkemesi tara- fından "hususi fına işaası" sayıldı. Kararın mucip sebebini Mahkeme şöyle izah etmiş- tir; "Devlet ve Hükümet adamları hakkında Bıyografîler mücerret hu- suslardan ayrılarak hususi ve aile- vi hallerin neşrınde bıyografısı ya— pılacak kimsenin rızası şar sastır. Biyografisi hazırlanacak kimseye hususi ve ailevi hâl ve ha- yatına müteveccih suallere cevap verdiği takdirde, muvafakati inzi- mam etmiş olabilir. Hadısede oldu- ğu gibi bir üçüncü şahıstan Triva- yet nakil ve dedikodu yolu ile hu- susi ve ailevi ahval hakkında neş- riyat yapmak veya ihtilat suretile beyanda bulunmak hürriyetini ta- nınması muhatabın şahsı hurrıyetı— nin inkarı neticesini ver. Tarık Halulu bu se b pten 16 ay hapse mahküm edildiği gibi. AKİS de aynı yazıdan dolayı 1 ay kapatı- lacaktır. Ademhanın serencamı . kinci mahkümiyet, Yusuf Ziya Ademhanın 12 aylık bir mahkü- miyetidir. Bu ceza, Temyiz hakim- lerinin emekliye sevkleri hadisesini anlatan "Adalet" başlıklı bir yazı dolayısıyla verilmiştir. Ankara Toplu Basın Mahkemesi, mahkümi- yetin mucip sebeplerini şöyle — an- AKİS, 7 HAZİRAN, 1958 hayatın rıza hila- | latmıştır: "Yazı. Temyiz Mahkemesi Reis ve âzalarının emekliye şevkleri se- bebi halikında hiç bir bilgi ve esas muameleler meçhulleri oldugu halde zan ve tahminlerle idari tasarrufun, muhtemel siyasi maksad ve menfa— atlerin tahakkuku için yapıldığı ve bir hazırlık mahiyetinde bulunduğu telkin edilmek — suretiyle devletin temel müessesesi ve kaza kuvveti- nin en son mercii Temyiz Mahke- mesine karşı, halkın beslediği iti- mat ve emniyeti sarsabilecek su- uniyetli ve maksatlı suç mahiyetin- de görülmüştür." Yusuf Ziya Ademhan Yusuf Ziya Ademhanın 3 sene 4 aylık mahkümiyetine sebep olan ya- zı ise Başbakan Adnan Menderesin Yeni Sabah gazetesine giderek ora- da Sefa Kılıçlıoğlu ve Nihad Erim- le yemek yediği hâdisesinin anla- tıldığı "Şenlenen Sokak" başlıklı yazıdır Bu mahkümiyet kararının mucip sebepleri henüz tebliğ edilme- miştir. Ancak Ankara Toplu Ba- sın Mahkemesinin uyduğu savcı id- dianamesinde, Ademhana bulunan suç şudur: "Gerek yazılar mefadından, ge- rekse yazılar arasına konulmuş fo- toğraflardan istihraç edilecek tek sıhhatli nokta, sayın hükümet Re- isinin Yeni Sabah Gazetesi idareha- nesine muayyen zevatla bir ziyaret yaptığı hususu olup bu cihet ger- çek bir vakıadır. Ancak bu ziya- retin maksat ve mevzuu, — bilhassa hazır bulunanların görüşmelerinin neden ibaret olduğu sadece ken- dilerince malüm bir keyfiyetken A- KİS yazar ve muhabirlerinin sanki bu toplantıda hazır bulunmuşcası- na veya kendilerine beyanat veril- mişcesine muayyen maksatla bir toplantı yapılmış olduğu ve ciddi mleket meselelerinin halline mü- tevakkıf görüşmelerin bir gazete i- darehanesinde cereyan ettiği, fikir teatisinde bulunulduğu, hem de Hü- kümet başlığı konulan bir yazıda i- fade edilmek suretiyle gerçek bu- lunmıyan bazı ususlar karie bir hakikatmış gibi ve mecmuanın mu- tadı veçhile hayal ve kariha mahsu- lü ipda edilen bir takım dedikodula- rın istihza yoluyla okuyucunun önü- ne serilmek istendiği açıkça görül- mektedir. Filhakika ayni konu ve üslupta- ki birbirini tamamlayan yazıların heyeti umumiyesi ve bilhassa nak- lettiğimiz cümlelerle mudahıllerden Prof. Nihat Erim ve Sa lıçlı- oğlunun şeref ve ıtıbarlarma teca- vüz olunmakta şöhret ve meslek- lerine zarar verebilecek mahiyette neşriyatta bulunulmakta ve yine ya- zarın kendi kabul ve telakkisine gö- re şahsiyet ve hususiyetlerini ele alarak efkarı ammenin ve enzarın husumetine maruz bırakılan Nihat Erim ve Safa Kılıçlıoğlu gibi şa- hıslarla bir hükümet reisinin ciddi ve mühim memleket mevzularında teşriki mesaide bulunarak bunların fikirlerinden ve tecrübelerinden' is- tiane ve istifadeye kalkıştığı, bu suretle ne günlere kalınmış olduğu yolundaki neşriyatla da resmi sıfa- tı haiz bulunan sayın Başvekilin sı- fat ve hizmetinden dolayı küçük düşürülmesinin hedef — tutukluğu, tezyif ve istihfaf edildiği anlaşıl- maktadır." Yusuf Ziya Ademhanın ilk mah- kümiyetinden dolayı AKİS |1 ay. i- kincisinden dolayı da 3 ay kapatıl- ma cezası yemiştir. Metin Tokerin mahkumiyeti M etin Toker ise Nihad Erim ta- rafından verilen muvafakat ile açılan bir dâvada 1 sene hapse mah- küm olmuştur. Yazı "D. P. Kopan kıyamet" başlığını taşımaktadır ve Başbakan yardımcısı — Nihad Erimin Menderese Dışişleri müşa- viri olmasının D. P. içinde uyan- dırdığı akisleri belirtmektedir. Mah- keme, bunun yazılmasının Nihad Erimin haysiyet ve şerefini renci- de ettiği neticesine varmıştır. Mu- cip sebepler henüz bildirilmemiştir. myiz etmiş bulunduğumuz mahkumıyetlerımızın hülasaları ve sebepleleri bunlardır.