7 Haziran 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

7 Haziran 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DÜNYADA OLUP BİTENLER niayı merkez ve sol cenah milletve- killerinin General aleyhinde olmala- rı teşkil ediyordu. Bu hususta son sözü, ilk reaksiyonu De Gaulle'e ha- yır demek olan Sosyalist milletvekil- leri söyleyeceklerdi. Zira sosyalistler De Gaulle'e taraftar olurlarsa, radi- kallerin ve hristiyan demokratların sürüden ayrılmayacakları muhakkak- tı. Parti Genel Sekreteri Mollet. bü- tün marifetini göstermek zorundaydı Baş aktör Mollet, arkadaşlarına iç harp tehlikesini, komünistlerin ma- nevralarını, Generalin Cumhurıyetı kurtarmaya çahştıgını, onun "nereden gelirse gelsin amme nizâmını bozacak hareketleri tasvip etmeyeceği" söz- leriyle asileri takbih ettiğini, parti- lerin De Gaulle kabinesindeki temsil- cilerini bizzat seçeceklerini uzun uzun anlattı ve "düşününüz.." diyerek Par- lâmento Grubunun toplantısını ter- tanınan ve 1945-46 yıllarında kurtarıcıya açıkça kafa tutmaktan çekinmiyen Auriol'u — davaya kazan- mak büyük bir muvaffakiyetti.. Eski Cumhurbaşkanının "Birkaç gün ev- veline kadar De Gaulle'ün aleyhindey- dim. Fakat siyasetini — öğrendikten sonra kendisini tamamen deştekliye- ceğim" sözleri, bir çok Sosyalist mil- letvekilini yumuşattı. Mollet'nin sadık adamları da iyi çalıştılar ve Genera- lin önündeki son mania kaldırıldı. Colombey'deki evinde, bagajlarını hazırlamakla meşgul bulunan Gene rale yeşil 1şıgm yandığı haberini bız— zat Mollet getirdi. Bu haberden son- radır ki General, karısıyla birlikte si- yah Citroen'i içinde Parise doğru tarihi yolculuğuna başladı. Tarihi bir an eni Başbakan adayının Milli Mec- listen itimat alması, beklenenden Milli "Meclis, askeri bir kuvvetin işe ka- rışmasıyla" serbestliğini kaybetmiş- tir, münakaşalar bu kuvvetin tesiri altında cereyan etmektedir", Hiç şüp- hesiz, ıçımızden bazıları bir dahili harbi önlemek maksadiyle lehte oy vereceklerdir. Fakat fesatçıların ve sokağın baskısı önünde — haysiyeti- miz buna boyun eğmekten bizi men- etmektedir." - Mitterand daha ağır konuşmuş ve "General De Gaulle bu akşam Milli Meclisin iktidarını hu- kuk yoluyla ele geçirecektir. Aslın- a ise Cezayirdeki kuvvet darbesin- den beri iktidarı zaten ele geçirmiş bulunmaktaydı" demiştir. Üç saat süren müzakerelerde ya- pılan bu son gayretler bir işe yara- madı. Hafta ortasında Mendes-Fran- ce'ın — Sosyalistlerin ve bir çok üni- versite hocasının — katıldığı 250 bin kişilik nümayiş hadiselerin istikame- Paris sokaklarında yol başlarını tutan polisler Bunlar da De Gaulle'cü ketti. Bu izahata rağmen Grup, De Gauvlle aleyhine karar verdi. Ama Mollet, ilk coşkunluk geçtikten son- ra arkadaşlarını ikna edeceğinden e- mindi. Bu arada komünistler de son kartlarını oynuyorlardı: Komünistle- re bağlı iki milyon üyeli C. G. T. işçi Sendikası, bütün işçileri De Gaulle aleyhinde grev yapmaya çağırmıştı. Hristiyan demokratlara ve Sosyalist- lere bağlı diğer iki sendika bu dave- te icabet etmediler. C. G. T. nin grev emri de, bu sendikanın üyesi bir çok işçi tarafından dinlenmedi. Parlâ- mento oyunlarından bezgin işçi küt- leleri, kıpırdamak niyetinde değildi. Bu durumda De Gaulle'ü iktidara ge- tirmek için, Sosyalist milletvekillerini ikna etmek kâfiydi. Mollet bu bakım- dan eski Cumhurbaşkanı Vincent Au- riol'un şahsında kıymetli bir yardım- cı buldu. De Gaulle aleyhtarı olarak 22 Bir ın — milletvekilinin De milletvekilini kovala- yıp, yüzüne bir tokat aşketmesi is- tisna edilirse kavga —olmadı. Tarihi bir an yaşandığını söyleyen Başkan Le Traguer, büyük çanını nadiren çalmaya mecbur kaldı General programını bitirir bitir- mez Meclisten çıktı, neticeyi bekle- mek için oteline döndü. General De Gaulle 324'e karşı 329 oyla hükümet az fırtınalı bir hava içinde geçti. komünist kad Gaulle'cü bir başkanhğına seçilmişti. Yeni hükü- met Baş oyla iş ba- şına gelmek niyetindeydi. Fakat 150 komünistin dışında, bir kısım sosya- listler, Mendes France ve Mitterarnd taraftarı milletvekilleri de, De Gaul- le'e rey vermediler. Kabinede kolay- ca bir koltuk elde edecek olan Men- des France aleyhte rey vermesinin sebebini —şöyle izah — etmektedir: tini değiştiremedi. — Nümayişçilerin "müze yollamak istedikleri" — De Gaulle, Hotel Matignon'a yerleştı Mamafih bazı tefsirciler bu nüma- yişi, ileride teşekkül edecek bir Halk Cephesinin ilk adımı — olarak karşı- lamıştır. Bugün pek kıpırdamayan sol kuvvetlerin, yarın harekete ge- çeceklerini düşünmektedirler 6 dakikalık program eneralin altı dakika dört saniye süren hükümet programı sessiz- lik içinde dinlendi. Fikirleri hakkın- ok az şey bilinen De Gaulle'ün altı dakikalık programı, bu çok az şeye, fazla birşey ilâve etmemekte- ir. General altı ay için Meclisten tam selâhiyet ıstemektedır Hükü- met anayasanın tadilât usulünü de- gıştıren bir tasarıyı - derhal Meclis önüne getirecektir. Bundan sonra Meclis yaz tatiline girebilecektir... AKİS, 7 HAZİRAN, 1958