7 Haziran 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

7 Haziran 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

lüm organların yazdıklarının tam ter- sine, yapılan tezahürat pek cansız ve sönük oldu. Şehir Bandosunun çaldığı İstiklal Marşından sonra, — İstanb lun d u hala meşkük ve iddiasız Vali Vekılı kısa bir konuşma yaptı. Menderes İstiklâl Marşını dınlerken halkın gözlerini tetkik ediyor. Bayar ise ufuklara bakıyordu. Yetkınerden sonra, İstanbul Radyosunun haftalık "hukuk konuşmalarının isimsiz ha- tibi Yardımcı harikulade bir konuşma yaptı. Yaşlanmış ve çökmüş görünen Yardımcı, Fatihin "ilme ve alimlere Olan hudutsuz alâkasından" bahseder- ken. Menderes de dahil bütün dinle- yiciler kulaklarını dört açtılar. Binbir gece âlemi K onuşmalardan sonra, içeri girildi. Saruca Paşa kulesindeki Rumeli- hisarı Askeri Müzesi gezildi ve Ba- ar, Menderes, Bakanlar hazırlanmış olan Şeref Setindeki yerlerini aldılar. Bu şırada halk, polis ve belediye za- bıtasının teşkıle çalıştığı barikatı ya- rarak, davetli davetsiz Rumelihisa- rından içeri girdi. Hisarda İstanbu- lun tören gediklilerinin hemen hepsi- ni görmek mümkündü. İstanbul Be- lediyesinin D. P. li Başimamı Hacı Nusret Yeşilçâydan, resmi törenlerin gözbebeği avukat Fehamet — Gökere kadar! Barikatı yarıp giren halk soluğu doğruca soğuk büfelerin başında al- dı. Bu soğuk büfeler Liman Lokan- tası tarafından yirmi bin lira karşı- lığında hazırlanmıştı. Tabii on daki- ka içinde ortalık bir muharebe mey- danına döndü. Hoş, zaten herkes da- ha yolda iken, programın en mühim maddesinin mısafırler için İstanbul Belediyesi tarafından bir büfe hazır- lanmıştır" şeklindeki sonuncu mad- de olduğunda ittifak etmişti Leventler, sipahiler ve yenıçerıler burçlara yerleştırılmıştı Tarihi kıya- fetli şerbetçiler, büfelerin etrafında yer bulmak meharetini gösterenlere limonata ve ayran dağıtıyorlardı. Mehter takımının kösleri, cenk tem- posu etrafiı çınlatırken gür seslerle getirilen tekbirler ve (gökleri aydınla- tan havai fişekleri törene bir binbir gece manzarası veriyordu. Havai fi- şeklerin göğü yaldız yaldız aydınlat- tığı sırada törenin niçin altmış daki- ka tehirle başladığı daha iyi anla- şıldı. Şeref Setinde Bayar İle Menderes yanyana oturmuşlardı. Bayarın sa- ğında sırasıyla Pakistan Büyük Elçi- si Ve Sağlık Sosyal Yardım Bakanı bulunuyordu. Menderesin solundaki- ler de sırasıyla Yardımcı ve — Hadi Hüsmandı. Bayar siyah bir elbise i- çinde oldukça dinç — görünüyordu. Menderes ise petrol rengi bir elbise giymişti, yorgun ve düşünceliydi. Sık sık mimik değiştiriyor, sanki — içini birşeyler kurcalıyormuş gibi durma- an hareket ediyordu. Bazen eli ile Mehter Takımının müziğine tempo tutuyordu. Bayar, bitişiğinde — otu- ran Pakistan Büyükelçisi ile tek ke- AKİS, 7 HAZİRAN, 19568 YURTTA OLUP BİTENLER Et ve Balık Kurumunun Soğuk Hava Deposunun açılışı Yürekler serinliyecek mi? lime bile konuşmadı. Büyükelçi, başlı Avrupa dillerini bildiği de tek kelime türkçe bilmiyordu. Mehter takımından sonra Pakistan askeri mızıkası iskoç gaydaları ve davullarla curcunaya katıldı. Bu ara- da da bir becerikli annenin güzel bir mavi organze elbıseye bürünmüş ma- rifetli kız çocuğu, hiç kimsenin ne olduğunu anlamadığı uzun bir konuş- ma yaptı. Meşhur A.A. nın ertesi gun bildirdiğine göre küçük kız o gün orada, şiir okumuş! bel- hal Protokol dediğin. Ş eref setinin hali, ayrıca görülme ğe değerdi. Hemen herkes ora- daydı. Meselâ halk türküleri sanat- kârı Şen Kardeşlerın büyüğü ve yaş- l1 annesi, Celâ ardımcının beyaz yakalı mavi bir tayyor ve gene be- yaz iskarpin giymiş cazip Zzevcesiy- le hemen hemen yanyana yer almış- lardı. Kibar tavırlı Harika Yardımcı- nın başında fiyonklu kırmızı bandı bulunan kırmızı beyaz desenli güzel bir şapka bulunuyordu. Alkollü içki servısının yalnız Şeref Setine yapıl— ma bu urayı davetli ve davetsiz mi- satîrler için gayet cazip bir hale ge tirmişti. Saat 19.30 a doğru büyükler yer- lerinden doğruldular. Hisardan ayrıl- madan öÖnce, yirmi metre yükseklik- teki Halil Paşa Kulesine asansörle çıkmak onzusunu izhar ettiler. Ta- mamiyle yerli malzemeden — yapılan asansörün içine Bayar, Menderes, Yardımcı ve Pakistan Büyük Elcisi bindiler. Ama kötü tesadüf, asansör tam yarı yolda zınk diye durdu. İda- reciler bu skandal karşısında kıpkır- mızı kesildiler. Üstelik, herhangi bir aksilik olmasın diye iki günden beri İstanbulun fethiyle alâkalı bir. bu asansörü çalıştırmamışlar onu bu mutlu gün için hazırlamışlardı. Ney- se, aşağıdan ve yukarıdan yapılan yardımlarla asönsör kazasız belâsız indirildi. Sonra da büyükler, kalaba- lığı yaran polislerin himayesinde Hi sardan çıkarak 00073 plâkalı araba- ya bindiler ve meçhul bir istikamete doğru hareket ettiler. Kaybolan Tarih B u alayişli ve mutantan tören ni- çin tertiplenmiş, bunca emek ve zahmete niçin katlanılmıştır? Töre- nin yapıldığı gün İstanbulun Fethi- nin 506 inci yıldonumune rastgelıyor— du. Fethin 500 üncü yıldönü ise kutlanmamıştı. günü asl mü- him hale sokan bu yıldonumu değil de, Milli Egıtım Bakanı Celâl Yar- dımcının tâbiri ile umhurbaşkanı— mız Celâl Bayarın müzaher Başvekıhm Adnan enderessın ihti- mamı" neticesinde Rumeli Hisarının rTestore edılmesıydı rak ettiler: Acaba Sultan Mehmet tarafından inşası tamamlandıktan 29 Mayıs 1958 gününe, Rumelihisarında restorasyon dolayısıyla yapılan kadar alayişli ve mutantan bir tören ter- tiplenmiş midir? Hiç bir tarih kita- bı böyle şeyden bahsetmemektedir. Cumhurbaşkanı Ingılız Kralının ce- nazesinde bulunmak üzere Londraya gidip döndükten sonra Mehter Takı- mı gibi Rumelihisarının ehemmiyeti, tarihi ve mimari değeri üzerinde de ehemmiyetle durmuş ve 1953 yılın- , buranın restore edilmesini alâka- lılara emretmişti. Bundan sonra da Bayar alâkasını daima muhafaza et- miş, müteaddit defalar inşaat yerine gelerek direktifler vermişti. akat Yardımcının nutkunda — bahsettiği 13