7 Haziran 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

7 Haziran 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER rinde kendilerini meteliksiz bulmuş- lardı. Onların da içinde ciddi politi- kacı olanlar, politikadan ayrılmaya lüzum görmemişler, zorlukla — dahi suyun yüzünde kalabilmişlerdi. İsma- il Rüştü Aksallar. Cemal Reşit E- yüboğlular, — Barutçular, — Barlaslar ve arkadaşları bu tipin temsilcileri- dir. Politikaya tesadüfen atılmış, ta- ben politikacı olmayan, memurluk- tan gelmiş ve memur kalmış bulu- nan ikinci sınıfın Öönündeki yol ise, politikadan çekilmek, memuriyet al— e eski hayata avdet etmekti. da C. H. de misalleri var- dır Zıhnı Betiller, Abdurrahman Melekler hep — böyle yapmışlardır ünü gün etme şampıyonu bir ü- çuncu sınıf içinse yol "İktidara sı- ğınma, İktidara katılma, İktidarı öv- me" idi. Bunun C li temsilci- leri öylesine maruftur ki misal ver- meye dahi lüzum yoktur. Bunun Hür. P. den gittikçe artan ve dı- şardakileri içerdekilerden fazla hale getiren istifaların birinci sebebi bu- dur. İkinci sebep ma, polıtıkacı kalmak, — politika yapmağa devam etmek isteyenle- rin dahi Hür. P. ye Allahaısmarladık demelerinin bir ikinci sebebi vardır. Bu sebep büyük politikacıların, mü- tefekkirlerin zaptettiği Hür. P. nin manasını tamamile kaybetmiş olma- sıdır.. Hadiseler politikacıları getirip 1k1 yolun ağzına bırakmıştır: Ya D. a C. H. P. Başka çarklarda dön- mek Hür. P. etiketli havanlarda su dövmek zaman, enerji, kıymet kay- bından başka şey değildir. Üstelik büyük politikacıların, mütefekkirle- rin ele geçirdikleri partiye verdikleri istikamet, bazılarınca zararlı hal al- mıştır. Hele bunların kullandıkları -birbirlerine karşı dahi kullandıkla- rı- metodlar tasvip edilir cinsten ol- maktan çıkmıştır. Bu bakımdan, sa- fim düşünen bir çok hakiki polıtıkacı eğer muhalifseler, gayretlerini C.H. P. nin gayretlerıne katmayı tercih etmektedirler. Nefis V aziyet bu iken, bu haftanın başın- da Hür. P. nin İkinci Başkanı İb- rahim Öktem, bütün İstanbul gazete- leri içinde ancak -Hür. P. sempati- zanı- Dünya gazetesinde ciddi yer işgal eden bir beyanat verdi. İkinci Başkan beyanatında bütün kabahati D. P. ile C. H. P. ye buldu. Bu iki parti, Hür P. yi boşaltıyorlardı! İb- im Öktem, partiye iki arkadaşıy- la birlikte bızzat verdiği istikameti Hür. P. nin boşalma sebebi olarak elbette ki göstermeyecekti. Ama, a- rif olanlar bu gayrıresmi nefis mü- dafaasının manasını anladılar. müdafaası Fakat bu haftanın ortasında baş- kentte, nefis müdafaasını başka tür- lü yapanlar vardı. Bunların yaydık- larına göre, ayrılanlar hep İktidara sığınanlardı. Bunlar yakında D. P. ye gireceklerdi. Bir çoğu Adnan Men- 12 deresle bizzat görüşmüşlerdi. Adnan Menderese iltica etmişlerdi. D. P. ye satılmışlardı. Ahlâk zaafı göstermiş- Doğrusu istenilirse bunları söyle- yenler gayet tesirli bir silâhı ellerin- de tuttuklarını biliyorla rdı P n 1955 de ayrıl, işlerin D P. kımından 1955 mumla arattıgı 1958 de "Oo, bu D, P. mükemmel bir par- ti" diyerek gene aynı saflara dön! Ama işin aslında, o yolu tutacaklar Hür. P. den ayrılanlar içinde çok ol- mıyacaktır. Ayrılanların ekseriyeti, geçim derdinden ayrılırlarsa dürüst- çe -Muhlis Ete gibi- politikayı ter- kedeceklerdir; Hür. P. nin bilinen klik elindeki tasvibi asla caiz olma- yan politikası yüzünden — ayrılacak- larsa gayretlerini, sabit fikirleri bı- rakıp C. H. P. nin gayretlerine ka- tacaklardır. de beş senede restore edilmişti. Per- şembe günü otomobillerden ve otobüs- lerden müteşekkil bir kafilenin saat 17 sularında Rumelihisarına — doğru akın etmeye başladığı görüldü. Şen- likler için altıbin davetiye dağıtıl- mıştı. Yalnız, saat 17 de başlayan a- kın ortaya büyük bir hakikati koydu: Millet, İstanbul radyosunun haberler bültenini dinlemiyordu. Zira tören, ilk tesbit edilenin aksine saat 17 de değil, 18 de başlayacaktı ve bu hu- sus İstanbul radyosu vasıtasıyla ilân edilmişti. Fakat işte anlaşılıyordu ki. belki haberler bülteni değil, kös din- lemişti. Zaten şenlik saatinin bir sa- at ileri alınması sebebi de ayrı şenlik- ti ya.. Törende havai fişeği atılması kararlaştırılmıştı. Ama sonradan far- kına varılmıştı ki, şenlik saat 17 de başlarsa bu fişekler görülmiyecektir. Onun üzerine saat 18 münasip görül- Tarihi Rumelihisarından bir görünüş Üç ayda yapılıp beş yılda restore edilen eser Tabii damla Her kevgirden bir iki da D. P. suna düşecektir. halde, bogulmak için!.. Şenlikler Gam dağıtma I stanbul halkı geçen hafta, pek hoş iki gün geçirdi. İktidar tarafından tertiplenen Görülmemiş — Şenlikler, bunları hemen takip eden zamların agızlarda bıraktığı buruk lezzeti ha- fifletti mi bilinmez ama, doğrusu ya törenler son derece haşmetlı ve eğ- lenceli oldu İlk şenlık Fatihin eseri Rumelihi- sarında cereyan etti. Sultan Mehme- din üç ayda inşa ettirdiği Hisar, mo- dern vasıtaların kullanılması sayesin- ştü. Bu yüzden halk saat 17 de tö- ren mahallini doldurdu Tören başlıyor Tören Dağ Kapısında başladı. Res- mi arabalardan müteşekkil — bir kortej, saat 18 civarında uzaktan gö- ründü. Davet sahibi Celâl Yardımcı. Rumelihisarına çoktan gelmişti. Ba- yar, kortejin en önünde ilerleyen ve Cumhurbaşkanlığı forsunu — taşıyan Menderesin İstanbuldaki makam, ara- bası 00073 plâkalı siyah Cadillactay- dı. Cumhurbaşkanının plâkasız siyah spor Cadillac'ı ise boş olarak sırada ikinciydi. Bayar, Menderes ve Lütfi Kırdar ile Hadi Hüsman Dağ kapısı- na geldiklerinde vakit 18.10 olmuş ve saatlerden beri büyükleri bekleyen halk, yorgunluktan bitkin hale gel- mişti. Bu bakımdan ertesi günkü ma- AKİS, 7 HAZİRAN 1958