3 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

3 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER. tır! Ondan sonra da C. P., Vatan sathında her Allanın gunü "efendim başımıza ne geliyorsa hep muraka- besizlikten" diye bağırmaktadır. A- ma Kurultay günü yaklaştıkça, hal- li zaruri gözüken ciddi meseleler i- kinci plâna itilmekte, seçım endişe- leri ön plâna geçmekted Aday bolluğu Hakikaten bu haftanın ortasında Ankarada C. P. Vrelerını en çok meşgul eden mesele C Meclisine kimlerin gırebılecegı kım— lerin dışarda kalacağı sualleri etra- rında toplanıyordu. Bu yıl, Parti Meclisinin teşekkülünde — büyük de- gişikliklerin olacağı muhakkaktır. Zira seçimlerden sonrakı ilk Kurul- tay, aynı zamanda Güç Birliği Ku- rultay, olacaktır. Parti yüksek kade- meleri, Güç Birliğinin her bakımdan dört başı mamur bir teşebbüs oldu- ğunu mek maksadıyla Güç Bırlıgı cephesıne katılanların parti- nin sevküidaresin de fiilen katıl- malarını arzulamaktadırlar Bu se- beple sabık Hürriyetçilerin ve dıger— lerinin Parti Meclisinde büyük ölçü- de temsilini temin etmek için. Par- ti üst kademeleri Kurultayda el- lerinden geleni yapacaklardır raosmanoğlu, n Parti Meclisi adaylarıdır Ku- rultayda bol bol alkış ve "yaşa, va- rol" nidalarım toplayacak olan Güç Birliği havası içinde sabık Hürriyet Partili' liderler, Parti Meclisine ko- layca geçılebıleceklerdır Ne var ki 30 kişilik Parti Meclisi, talibi pek fazla olan bir teşekkuldur Üye sayısının, arttırılması -meselâ 30' an a çıkarılması- bugün için mümkün — değildir. O halde yeni- lere yer açmak için eskilerden bazılarının sahneden .çekilmesi lâ- zımdır. Birçok eski — meşhurları şimdiden seçilememek endişesi sar- mıştır. i man Sabri Adal, bir Necati İlter, bir Hasan Reşit Tan- kut, bir Mebrure Aksoley, bir Ratip Tahir Burak ve diğer bazı eski şöh- *retler bu endişeyi kuvvetle hissetme- si lâzım gelen kimseler arasındadır. Parti Meclisine girme mücadelesi bununla da bitmemektedir. Kurultay gençlerin ateşli bir taarruzuna sahne olacaktır. Gençler, Parti teşkilâtının yüzde sekseninde faal vazife aldık- ları halde, kendilerinin üst kademe— lerde temsil edilememelerinden şikâ- yetçidirler. En az Genel Sekreter ka- dar seyahat eden ve teşkilâta kendini sevdiren bazı genç ve çalışkan mil- letvekilleri Gençler Grubunun eleba- şılığını yapmaktadırlar Ya talihsiz milletvekili adayları? Onlar da pek haklı olarak kendileri- ni Parti Meclisi için biçilmiş kaftan saymaktadırlar "Bizim onlardan ne eksinimiz yar" sözü, ille bir "mec- lis"e gırmek aşkıyla yanan talihsiz adayların 'son günlerde ağızlarından düşürmedikleri bir laftır. Fazla iyimser olmayan son tah minler, Parti Meclis üyeliği için a- 10 İlâhi Necati Bey!.. e I stanbul Şoförler Cemiyeti azalarından biri, devr-i de- mokrasinin icaplarını "yerine getirmiş olmak için, Başbaka- na bir telgraf çekmiş. İstan- bulda yapılan yeni yollardan teşekkür ve bağlılıkla- rını Başbakan ve D.P. enel Başbakanı Sayın Adnan Mende- rese ulaştırıyor. Zafer de bu tel- grafı ve Başbakanın telgrafın keşidecisine verdiği cevabı ya- yınlamış. İşte Menderese çeki- len telgrafın altındaki imza ve Ad nbul Şofbrler Cemıyetı Idare Heyetı D. Genel Başkanının bu telgrafa verdıgı cevabın başlı- ğı da şu "Sayın Bay Necati. — İstan- bul ’Şo )förler Cemıyetı Idare Heyeti yerine İstanbul." (31.11.1958) Zafer daylığını koyacakların sayısının ra- hat Trahat 200 ü asacağı merkezin- dedir. Bir başka bahara... eçim endişeleri Ve Güç Birliği bayramı hazırlıkları Kurultayın halletmesi lâzım gelen en mühim meseleyi -tüzük tadili meselesi- u- nutıiturmuş gibidir. Son günlerde Ba- yındır. Sokaktaki Genel Merkezde sık sık toplanan Tüzük Tadili Komis- Kâmil Kırıkoğlu Gülekin kefaretini ödiyecek yonu, çetrefil meselelerin yanından dolaşma temayülündedir. — Kurulta dan bir iki gün önce toplanacak olan Parti Meclisim de ayni hava sarma- başlamıştır. Genel Sekreterlık mevkiini işgal eden kimsenin hiç gılse bir heyete karşı mesul elması fikri -ki en basit bir aklıselim kaide- si ıcabıdır— şimşekleri çekmemek ve haksız ıthamlara maruz kalmamak endişesiyle bir kenara bırakılmıştır, Bunda, işgal ettiği makamın her tür- lü murakabeden uzak olmasını arzu- layan -her fâninin zaafı, bazı işkilli zevatın el altından ustaca yürüttüğü kulis faaliyetinin payı büyüktür. İş- killi zevat, Tüzükte yapılacak en u- fak bir degışme bahis mevzuu oldu- ğu zaman, hemen kendilerini- ortaya sürüp "aman dikkat edin, aslında bunlar benim sandalyeme göz dikti- ler; maksat bu..." diyerek ortalığı bulandırmaktad rlar Meselâ parti- ciliği münhasıran kulısçılık diye an- lıyan Genel Sekreterın kıymetli yar- Kırıkoğlu, — nerede devirmeğe çalışıyorlar" atılmaktadır. diye ortaya Fikri dedikoduyla cevaplandıran usta kulisçilerin çalışmaları _ı_nuvaf— met değiştirmesi muvaffk delılıdır Ama Komisyon, hiç. bir yapmamak ve kırıntı reformlarla ye- tinmek niyetinde değildir. Komis- yon Genel Sekreterlik mevkiinde:; de- ğilse bile, Genel Sekreter yardım- cılıkları ve Merkez idare Kurulu mevzuunda esaslı değişiklikler yap- mak kararındadır Bu haftanın or- tasında Komisyonda, Genel Sekre- er' Yardı mcılarının fından seçi lmes e nel Sekreter Yardımcılarının yanında Merkez İdare Kurulu uyelerının sa- yısını arttırmak ve Kurulu bir "dost- meclisi" olmaktan armak. Geni Başkanın salahı— yetlerını genişletmek de üzerinde 1s- rarla durulan meseleler arasındadır. Bu arada "tabu" haline gelen yüzde yirmiler meselesine de el atmaya kimse niyetli değildir. Halen Ankarada aklıselim sahibi parti çevrelerinde hâkim olan en bü- yük endişe. Kurultayın coşkun bir Güç Birliği gösterisinden ibaret mi kalacağı, yoksa iktidara namzet par- tinin kendisinden beklenen olgunluk ve cesaretle en mühim meselelere parmak basmaktan kaçınmadıgının arlak bir misalinin mi vereçeğidir İkinci hal, günden güne itibârı. yük- selen C. H. 'P. yi, iktidarın eşiğine çok daha kuvvetli olarak getire- cektır 'Aksi halde yaraların tıma- bır müddet daha geriye kalacak- AKİS 3 OCAK 1959