3 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

3 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

DÜNYADA OLUP BİTENLER Lowndes birliği paralamağa ve İki bölgeyi ayrı ayrı devletler haline getirmeğe Macon çalışıyorlardı Nasırın Suriyedeki Wilcox Beyazların nüfusu 3214 Zencilerin nüfusu 14804 Kütüğe kayıtlı beyaz 3206 . Kütüğe kayıtlı zenci 0 Rey kullanan zenci 0 sağ koluna göre, Mısırla Suriyenin birleşmesi komunıstlerın işine gelme- mişti, çünkü Kahirenin kuvvetli oto- ritesi bunların gayrıkanunı usüllere başvurmalarım önlemiş, faaliyetleri- 4777 4912 25784 1886* 8016 3183 den iki gün önce, riyetin Başkanı Nasır, Kahirede söy- lediği bir nutukta, her iki bölgedeki komünistlere şıddetl hücum etmiş, 1100 0 968 0 nın -daha doğrusu hanı yapanların, seçmenlik imti- Öönüne geldiği za- man, kendisinden Amerikan Anaya- sasının ikinci maddesini bir kağıda kopya etmesi istenmişti. İkinci mad- de, kitap sayfasıyla tam üç sayfa tutuyordu, fakat işin nereye varaca- ğını merak eden zenci kız. hiç sesini çıkarmayıp oturmuş, bütün dikkati- ni toplayarak, bir tek kelime olsun atlamadan kopya işini bitirmişti Fakat sonunda Komisyon, yazısı çirkin diye Fidelia'nm — seçmenlik hakkını reddetmişti! Zenci çiftçi Aaron Sellers de, ay- nı işi altı defa denemiş, altısında da kütüğe kaydedilmeden — geri çevril- mişti. Hele Kenneth Leroy Breford adındaki 41 yaşında bir zenci rahi- bin başına gelenler daha komikti: Adamcagız bir iki üniversite bitir- miş ve daha önce New Jersey ve Ca- lifornia eyaletlerinde reyini rahatça kullanmıştı. Fakat, Alabamaya ge- lince iş değişmişti. İmtihan heyeti, kendisinin seçmen olabileceğine ka- naat getirmemişti. - Başka bir zenci kadıncağız da, iki arkadaşıyla birlikte kütüğe kay— dolmak için kayıt bürosuna gittiği zaman, kendilerini bir odaya almış- lar 1çlerinden sadece birine anaya- ukukuyla ilgili sorular sormağa başlamışlardı İş bununla kalsa yine iyi: üç kadından biri sorulan sorula- rı cevaplandıramayınca, — öbürlerine de kapıyı göstermişler, "hadi gidip biraz daha okuyun da Ööyle gelini" demişlerdi. Kara kuşak labama gibi eyaletlerın kuzey kı- sımlarında durum e de nisbe- ten ıyıydı Fakat Amerıkanın bu böl- gesinin güneyinde — öyle topraklar vardı ki, buralarda zencilerin en ba- sit Vatandaşlık hakları bile reddedil- mekteydi. Meselâ, Alabama eyaleti- nin güneyindeki üç mıntaka hakkın- da verilen şu yukardaki rakkamlar, beyazları beyazlıklarından utandıra- ma, kadarı da çok fazladır eyaletinin Montgomery, şehrınde faaliyette bulunan komı - mdi Amerikanın dem i gelenegıne sürülen bu kara lekelerı temizlemekle meşguldür. AKİS, 9 OCAK 1959 bunların ancak Batılı emperyalistle- re hizmet ettiklerini ileri sürmüştü. El Ehrama verilen beyanatı oku- anlar, Suriyedeki son toprak re- formlarının da büyük güçlüklerle karşılaştığını öğrenmiş oldular. Ab- dülhamid El Saraç, ıslahat hareket- lerının nımetlerınden uyu mah- etm nistlerle mür- tecılerın elele verdıklerını soylem k- tedir Beyanat, Suriyedeki iktisadi ha- yatta rastlanan sıkıntıları da açığa vurmaktaydı. Halk, iktisadi vaziyet- ten şikâyet etmeğe başlamıştır. İç- işleri Bakanı bu şikâyetleri de ko- münistlere yüklemektedir. Bunlar, halkı Mısırdan soğutmak için butun yatırımların Kahireye aktığını, Su- riye parasıyla Nil üzerinde barajlar inşa edildiğini iddiaya başlamışlardır. El Saraç efendi böyle yalan yanlış haber ortaya atanlara da şiddetle hü- cum etmektedir. Hele, Suriyedeki ik- tısadı durumu tenkid edenlere verdi- ği cevap tam Tevfik İleri stilindedir: Içışlerı Bakanı "bazıları iktisadi du- rumun kotulugunden şikâyet ediyor- lar ama, unutuyorlar ki, biz iktidara geldıgımı zaman Surıyede iktisat bile yoktu!" demektedir. Abdülhamit El Saraç Nâsırın hangi kolu ? B.A.C. Kardeşliğin Arapçası irleşik Arap Cumhuriyetinin Su- riye bölgesindeki İçişleri Bakanı dülhamid El Saraç, geçen hafta sonunda, büyük Mısır gazetesı El Ehrama hayh mühim nat * verdi. Beyanatı dıkkatle ıncelıyenler iki gövdeli cumhuriyetin geçirmekte olduğu sıkıntılar hakkında hayh en- teresan bazı ipuçları bulmakta ge- cikmedile Abdülhamid El Saraç, Surıyelı Komünistlere hucum etmekteydi. İç- işleri Bakanına gö istler Bırleşık Arap Cumhurıyetı idarecile- ri aleyhinde şayialar çıkarıyorlar, 23