3 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

3 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Somuncuoğlu M. Ali İyi bir haminin nan Akına hıddetle soruyordu "Kim vermiş bu haber: Bahsedilen haber Cumhuriyette çıkmıştı ve şuydu: "Öm: mer ve ortağı — Ser- ver.. şırketının avukatı Halük Yah- mın "“Fikir teknisyeni" olarak Ba- sın-Yayın ve Turizm Bakanlığı kad- rosuna alındığı ve Türkiyeyi Tanıt- a Dairesi Müdürlüğüne getirildiği ogrenılmıştır Gene iddialara naza- mser Şirketi memurlarından dordu daha önce aynı şekilde Ba- kanlık kadrosuna dahil edilmiştir". Cumhuriyet şunları da ilâve edi-. ordu 'Se rver Somuncuoglunun radyo ilânlarını daha sıkı bir kontrol al- tında bulundurmak maksadıyla ha- zırlık yaptıgı ve bu yolda Istanbul Radyosu Müdürlüğüne de yeni du- rumla alakalı ilk tamimi yolladıgı bildirilmektedir. İstanbul Radyosuna aş vurup ticari ilân vermek iste- yenlerin talebi, Ankaraya Bakanlığa bıldırılecek ve oranın tasvibi alın- dı nra — yayınlanabilecektir. Soylendıgıne göre, ticari ilânlarla alâkalı bir şirketin — kurulması da mevzuu bahistir. Bu vaziyette bütün ilânlar şirkete gelecek ve Bakanlı- ğın da kontrolundan geçtikten sonra radyoya — yollanacaktır. — İddialara göre, şirketın başına İka ajansının sahimi Ziya Tansu — getirilmektedir. Ziya Tansu, Server Somuncuoğlunun bacanağıdır." Sıra tekzipte yoluyla bir tekzip gönderiyordu. Ancak bu tek- zip, sayısı son günlerde bir hayli ço- ğgalan mutad tekzıplerden bir yeni- slydi. Turizm Bakanımna-göre, radyo— lara verilecek ticari ilanlar için bir 12 Görmüşün nikâhında koltuğu, altında Sivrisinek Mantığı ! . P. İktidarı bir taraftan D Milli Korunma Kanununu yürürlükten kaldırırken, bir taraftan da kendisini garip bir komplekse kaptırmışa benzi- yor. İşte meşhur Zaferde çıkan bir başyazıdan iki üç satır: "Şimdi muhalefet, yanına o malüm goygoycu mızıka takı- mını da alarak, işte benim de- diğim oldu şeklınde böbürle- necektir fer başyazarı boş yere kendını üzmesin! Muhalefet de, goygoycu mızıka takımı" de— basın da son kararların in alındığım pek âlâ bılmektedırler ve bunda böbür- len bir taraf da görme- mektedırler, Hoş, bir şey bil- meseler bile, aynı başyazıdaki şu satırlar her şeyi anlatmağa kâfi gelecektir: "Sekiz seneden beri, mu- halefetin — sivri-sinek mantığı kulaklarımızın dibinde vızıldadı durdu! Boş verdik! Biliyorduk ki, Türkiye muazzam bir kal- kınma hamlesini başaracaktır. ve gene biliyorduk ki, dünya politikası plânında men- faat ve kader iştirakine gitmiş dost memleketler memle etı— onun iktisadi ve mali hşmesı nısbetınde desteklıye— ceklerdir El düdük çalsın, sen de bö- bürlen bakalım, Zafer başya- zarı, böbürlen! şirket kurulacağı hakkındaki haber tamamiyle hayal mahsulü idi. Tansu, Server Somuncuoğlunun ba— canağı değildi. Teşkilâtı takviye için yüksek tahsil yapmış, — yabancı dil bilen elemanların alınması zaruri gö- rülmüştü ve kanunun verdiği salâ- hiyetle yapılan bu gibi tâyinlerin hizmetin daha iyi ifasından başka hiçbir maksadı olmıyacağı aşikârdı. Umum Müdürlük kadrosuna alınan avukat Halük Yalım böyle bir zaru- retle tâyin edilmişti ve kendısı hiç- bir zaman Ömser Şirketinin avukatı olmamıştı. Eksik kalan noktalar C umhuriyet — hakikaten — hataya düşmüştür. Zira Halük Yalım, Ömser Şirketinin avukatı değil, Om— i avukatının oğludur. İh- k tahsil ettiği gibi ya- bancı dil bilmek meziyetine de sa- hıptır Hattâ ne biçim bir iş oldu- ğunu Turizm Bakanının açıklama- masına rağmen, "Fikir teknisyeni" vazifesini görmek için gereken. bü- tün vasıflara sahip olması da müm- kündür. Ama bunun aksini idda e- den de yoktur ki... Nitekim gezip do- laştığı yerde Somuncuoğlunun "süt kardeşi* olduğunu söyliyen Bonn Ba- sın Ateşe Muavini Ulvi Kaya -Alman ca ekmek, su ve evet demesini bile bilmez- nın hangi zarurete ve vazife- ye tâyin edildiğini kimse merak et- miş midir? Ömser Şirketi memurların dan Nigâr Baltaoğlu da herhalde yüksek tahsili ve yancı dildeki bil- gisi dolayısiyle teşkilâtta vazifelen- dırılmış olmalıdır. Merih Güngör? eza... atta Ozel Kalem Müdürü üşün € Öm- ser Şırketınde çalıştığı için değil, kufu dolayısıyla bu vazifeye getiril- diğinden kim şüphe edebilir? Nev icad İstanbul Temsilciliğine, Somun- cuoğlunun hayattaki en yakın arka- daşı Adnan Akandan daha isabetli bir tâyin yapılabilir miydi? Sen kimin yârisin... M ademki Ziya Tansu için Server Somuncuoğlu, bacanağım değil- dır diyor, değildir. Ama bacanak ol- amak, becerikli 'bir iş adama olma- ga mani değildir ya. Ziya Tansu, meşhur Milli Sanayi' Sergısı hakkın- da bir broşür hazırlamış ve broşü- ründe sergiye katılan resmi ve husu- si,bütün müesseseleri verdikleri ilân- larla "çok geniş bir muhite tanıtma gayretini — esirgememiştir. Bunun neticesi olarak ta memleketin haki- katen kalkınmakta olduğuna iman etmıştır Ziya Tansunun bu işteki di- ir kazancı da böyle büyük te- şebbüsleri başaracak ehlıyette bir adam olduğu osta- düşmana kar şı ispat etmesıdır Bu sayede Ziya Tansu, birçok mühim çevrede itimat kazanmış bir isini olmuştur. Nite- kim bir büyüğün irşadı ile Tarih Mecmuasını çıkarması, için .Niyazi Ahmet Banoğluna bir kredi veril- AKİS 9 OCAK 1959