3 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

3 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

16 AKİS'in Yazı Müsabakası "Milletlerin İktisadi Kalkınması Niçin Hürriyet içinde Olmalıdır" M illetlerin iktisadi kalkınması- nın neden hurrıyet içinde o| ması İcap ettiği meselesı, iktisadi kalkınmanın millet ve fertler bakı- mından mâna ve ehemmiyeti izah edilince kolayca anlaşılabilir Mev- zuun gayesi ile bu gayenin tahak- kuku yolundaki faalıyetlerde hurrı ne derecede yapıc saslı bır rolu olduğu, adeta bırıncı dere- cedeki unsur mahiyeti açıkça beli- recektir. Mılletlerın iktisadi kalkınması, basıt ilmi bir deyişle fertlerın hayat sevıyesının yükse lmesı, mıl- li gelirin -yekün olarak ve fer sına- artması, ihtiyaçların en ıyı seviyede tatmini dolayısı ile en i- leri medeni şartlara yaklaşılması- dır. Bu tarıfe göre fertlere ve on- ların mecmuu olan millete iktisa- di refah sağlanabılıyorsa, milli ge- lir hakikt olarak artıyor ve vatan- daşlar arasında âdil bir şekilde in- kisama uğruyorsa, fertler en basit hayati ve lüzumla ihtiyaçlarından başka devrin icap ettirdiği ve çağ- daş mılletlerın faydalandığı medeni vasıtalardan âzami istifadeyi sağ- lıyabiliyorlarsa, iktisadi kalkınma- dan bahsedilebilecektir. ' Bil mefhumun gayesi millettir, yani fertlerdir. Bugün hiçbir şekil- d mllet fertl rden olarak meydana gelebıleceğını düşünmek hayaldir. O halde millet- lerın iktisaden kalkınabilmesi için fertleri kalkındırmak lazımdır, İşte bu noktada hürriyetin luzumu, ikti- sadı kalkınmanın neden hürriyet i- çindı mak ıcap ettiği — meseleni kendını hıssettır mensup oldukları dev- letin faalıyetlerıne hürriyetleri nis- betinde iştirak ederler, idareyi hür- riyetleri nisbetinde kontrol adet- ler ve devletin sağladığı menfaat- lerden hürriyetleri nısbetı de fay- dalanırlar. İns lar a suııstımale i olmaya, şahsı menfaatleri peşınde oşmaya müsaittirler. Bunun için devleti idare edenler milletçe bir kontrola tâbi olmazlarsa, faaliyet- lerinde milletin arzu ve temayülle- rinl gözetmezlerse icraatlarında su- XVI iistimallerin, ıhtırasların menfaat aiklerinin rol tesırle olacağı muhakkaktır. Netıcede ya bir ta- kım kısır, şahsi arzulara göre yü- rütülen faaliyetlere — girişirler, ya sağlanan menfaatler, artan milli gelir sadece bir kısım zümreye ma- ledilir, artan yolsuzluklar, yaratı- lan sıkıntılar fakir, muhtaç ve ge- ri halkın kin ve gazabım tahrikten başka bir şeye yaramaz. AKİS'in Müsabaka Şartları — AKIS in bu senekı azı musabakası İçin me "MILLETLERIN IKTISADI KALKINMASI NİÇİN HURRİ- İÇİ ND DIR" kaya katılmak İ- çin gonderılen yazılar kağıdın bir yüzüne makinayla ve orta aralıkta yazılacak, uzunluğu da 23x30 ebadındaki kâğıtlarla iki sayfayı tecavüz etmiyecek- tir * — Gelen yazılar önce A- KİS'in yazı işleri kadrosundan kurulacak bir küçük jüri tara- fından incelenecek, uygun görü- len A İS'te neşredılecektır — Yazıların neşrine 1 Temmuz 1958 de başlanacak- tır. 30 Nisan 1959 dan sonra gelen yazılar müsabaka dışında bırakılacaktır. — AKİS'te neşredilen ya- zılar 1959 Mayı tarafından incelenerek, irin- ciliği kazanan yazının sahibine 1000, ıkıncılıgı kazanan yazı- nin sahibine 600 ve üçüncülüğü kazanan yazının sahibine de 250 lira telif hakkı — ödenecektir. Bundan başka birinciliği kaza- nan yazının muharririnin resmi 1959 Mayısının ortasında çıka- cak Olan Altıncı yılımızın ilk sayısının kapağını süsliyecek- tir. * — Müsabakaya katılacak yazıların "AKIS Me cmuası, ya- -1 Müsabakası rvisi P. 882 - Ankara'* adresıne posta- lanması lazımdır. Attilâ ÇİLEK İşte bütün bu elverışsız şartları önliyebilecek, — millet rin- devlet faalıyetlerıne Iştır kını, kontrolunu, ıstıfadesını sağlıyabıle- hürriyetler, basın hurrıyetı, hürriyeti, üniversite, seçim hürri- yeti v.s. Bu hurrıyetler neticesinde millf arzular belirecek, kontrol sis- temi teessüs edecek, suiistimaller açıklanacak ve ön lenecek devlet faaliyetleri en iyi hedeflere yönel- tilip en rasyonel şekilde icra edile- cek ve bunlardan hasıl olan neti- e ve menfaatlerden fertler en adıl şekilde faydalanacaklardır. En yakın bir misal tarihe mal olmuştur; devlet olarak zengin ik- tisadi kaynaklara sahip olan, fakat alkından esirgenen hürriyetler ne- ticesinde fertlerinin ekseriyeti sefil olan bir ülkede yürütülmekte olan polis rejimi bir ihtilâl ile yıkılmış, baştakılerın şahsi servetleri, saray- ları alkın efretını çeken deb- dehelerı akıbetler en önemli tahrik unsurları olmuştur Tarihin üzerinde iktisadi amille- rin rolünü unutmamak —lazımdır. Misalimizdeki ülkede; bu, halkının ekserıyetının lıurr iyetsiz, — sefil ve fakir olduğu ecle zengin iktisa- di kayn klara men — kuvvetli, zengin, kalkınmış hır millet ve dev. let hâkim olmamıştır. ; Bu misalde devletin ve milletin İktisaden kalkınabilmesi için ferdi kalkınmanın lüzumu ve bu ikili münasebette hürriyetin rolü görül- mektedir. Aynı şekilde — fertlerin, kendi kalkınmalarında bir tahr ık ve faydalanma unsuru olacak mil- li iktisadi kalkınmanın tahakkuku için bu yoldaki faaliyetlerin müs- miriyetinde hürriyetlerin rolü ya- karıda belırtılmıştır Netice olarak söyliyebiliriz ki, hürriyetler milletlerin iktisadi kal- kınmasında yardımcı mahiyette, tali bir unsur değil, izah edilen çok mühim rolleri dolayısı ile esas ma- hiyette ondan ayrılamıyan bir u sur vaziyetindedir. ve ferdı kalkınma arasında olduğu gibi, bu- rada da iktisadi kalkınma ile hür- riyetler arasında karşılıklı bir se- bep - netice münasebeti — vardır; birisini ihmal, diğerini inkar de- ektir. AKİS, 3 OCAK 1959