3 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

3 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Yavuz Emlak Mülk Alım, Satım, Kiralık ve Otomobil alım satımında hizmetinizdedir. Adres : Mithat Paşa Caddesi No: 32/B Tel: 28955 RESTORAN BEKİR En Temiz malzeme En Mükemmel Servis En Lezzetli Yemekler Yalnız Restoran Bekir'de Yenişehir Tuna Caddesi Telefonlar Ofis: 29102 Vestiyer : 29114 Haraççı Kardeşlerin Mithat Paşa Caddesi No: 34 deki yeni mağazasının büyük teşhir salonlarını, geziniz. Haraççı Kardeşler Tel: 24858 PIKNIK Temiz Servis, Temiz Malze- me, Taze çeşit ve itina ile PİKNİK sayın müşterilerinin hizmetindedir MAJESTİK RESTORAN PAVYON görünüz Dikkat: Pavyon Majestik Bü- yük Tiyatro yanındadır. Tel : Telefonla masa ayrılır. (Savcılık elıyle, Nihat Erimden aldığımız tekziptir.) İbret ve İnsaf!. Ş ahsıma karşı yıllardır. yürüt- tüğünüz malüm ampanyayı son sayınızda da devam ettirmiş- Nihat Erim dünkü demek suretıyle okuyucularınızın zihinle- rinde yanlış düşünceler uyandır- maya çalışmışs Yazan ve ko bir insana kendisine yabancı f kirleri isna- detmek kolay değildir. .Nitekim sizin bu son gayretiniz aradıgmız neticeyi değil, bana, arla mada belli başlı meseleler üzerin- deki görüşümü tekrar ortaya koy- muştum. Bu- türlü ana davalar hakkında dün, hatta evvelki gün, ve tabif bugün hep ayni şeylerı söylediğim insaflı gozlerd en el- bette kaçmayaca Kocaeli deki konuşmam şudur: "Sayın delege arkadaşlarım, değerli hemşehriler Hepinizi ıçten sa ygı ve sevgı- lerle selâmlarım. 1957 de C. H. Kocaeli ko ngremızı yaptıktan bır kaç ay sonra mebus seçimlerine girildi. Vilâye tımızde netice az bir farkla aleyhimize çıktı. Bu vesi- leyle, Seçim Kanuna hakkındaki şikâyetlerimize yenilerini eklemek zarureti doğdu. Boşlukları doldur- mak, açık kapıları sım sıkı kapa- mak ihtiyacı bir kere daha du- yuldu.. İçinde bulunduğumuz demok- rasi re_ıımını ilk ve son kademe- si, biricik dayanağı seçmen — va- tandaşın oyudur. Bundan dolayı seçim —serbestliği ve dürüstlüğü, rakip partiler arasında eşitlik her türlü şüphe ve münakaşanın üs- tünde kalacak sağlamlıkta olma- hdır. C H. P. nin idaresinde yapı- lan 1950 seçimleri bütün dünya- nın takdırlerıyle tarihe geçti. O seçimi mümkün kılan zihniyet şuydu: Seçim neticeleri hakkında en vesveseli vatandaşın dahi yü- reğinde şüphe uyanmamalıdır. Bugun de yürürlükte olan ka- nun ayni seçim kanunudur. Fa- kat, kanunlar millet hayatının a- kışı ıçınde daıma canlı bırer mü- hüvi muhafaza ede- bıldıgı olçude degerlıdır 1957 de beliren resmi neticelere göre mu- halefete verilen oylar yarıyı geç- miştir. Madamki vatandaşların bu kısmına terceman olan muha- lefet hep bır agızdan rejımın te- meline ait bu lı lde daha iyiyi ısrarla is uzerıne dikkatle egılmek ıktıda- ihmal edemiyeceği bir borçtur. Seçım Kanununun, en başta kü- tüklere ve sandık lıstelerıne dair maddelerı vakit geçirmeden — dü- zeltilmelidir. İç politikada İktidarla muha- lefeti büyük anlaşmazlık halinde tutan, havayı ağırlaştıran sebep- lerin en başında bu v: Sayın delege arkadaşlarım. ğ Demokraside dürüst ve serbest seçim, yapının temelidir. - Lâkin bunu sağlamakla re_ıımın tekmil şartları, ana şartlan yerine gel- miş olmaz. Daha doğrusu — öyle muesseseler vardır ki, onlar ra- hat işleyemezse, seçim de, dürüst- lük, serbestlik, eşitlik vasıflarını kısa zamanda tamamen —kaybe- der. Meselâ basını ele alalım. Gaze- rek gibi endışelerden uzak tutulmalı- dır. Vakıaları, doğru olarak, ek sıksız yazabılmelı, takdır veya tenkitlerini serb oyleyebılme— li; ama iftirası tahrıf siz, yalan- sız ve tam olarak oylemelı Va- kıaları şahıslara sataşmak için bahane yapan, bu yoldan şöhret Ve servet arayan maceracılar ba- sın âleminde yaşayamamalıdır. Açıkça soylemelıyız" Çok partili hayata gırıldıgınden beri bu nok- gereği gibi tanzim edilebilmiş degıldır Bır yanda ciddi gazete- ler turlu sıkıntılar çekerken, öte- de, pervasızca şahıslar hedef ya- pılabılıyor 194 beri bu alan- da bir kör doguşudur sürüp gidi- yor. Değerli hemşehrilerim, Bu seleyi kökünden kolay- ca halletmek mümkündür. Her man bu konuda şu fikri savun— hasında tek çıkar yoldı lâ ben İngiliz sistemini pek uy- gun buluyorum Onu hiç değiştir- meden alalım. O vakit basit ha- karet veya ıtıbar kırma fiilleri i- çin hapis cezası verilmez. Bunun yerine muayyen — işlerde — ispat hakkı da tanınmış olur. Ancak, bi- le bile yalan yazanlar yahut vakıa- ları, vesile yapıp sahsa sataşanl r onbinlerce, hatta yüz binlerce li- ra tazminat ve para cezasına çarptırılırlar. Bir kaç ay önce İn- giltere'de bir gazete yalana da- yandığı ve şahsa sataştığı iddiasını ispat edemeyince türk parası tutan 750.000 lira tazmi- nata mahkum oldu. için, Hâkim teminatı hakkında da ayni şeyleri söyleyeceğim. İktidar, teminat vardır ve hakimin vic- damndadır, diyor. Muhalefet, ada- leti sağlam teminata — kavuştur- mak 1lâzım geldiğini belırtıyor Bu hususta düşüncem şudur. Hâkim teminatı hakımın vic- damndadır. sözü —yetmez.