3 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

3 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

rasi açılan Köymen, son milletvekil- kaybedince, Cumhurbaşkanı — bizzat Bursa teşkilâtına telefon — açarak; "Lısteden benı çıkarın, Köymeni ko- n" düt etmemiştir. 1946 1950 devresını hâlâ unutma- yan Köymeni yakından tanıyanlar, onun sonuna kadar bu itimada lâ- yık kalacağından emindirler. Bursa milletvekili, Tedbirler Ko- misyonunda da demokrasi hakkın- daki fikirleri ve liderlere sadakati arasında bocalamış, ama her zaman öldüğü gibi bağlılık hissi daha ağır basmıştır. Balyoz — yerine yumruğu seçen diğer birçok komisyon üye- sinde de ayni his mevcuttur. Bu se- beple, bu haftanın ortasında Anka- ranın siyasi çevrelerinde yayılan i- yimserlik havası satıhta kalmakta- dır. Komisyon, raportörü — Bahadır Dülgerin çantasında yatan rapor, si- Damadı hapse girdiğinden — beri onun- evinde ve kızının yanına yer- leşen Inonuyu şu son günlerde had- dinden ' fazla ' çalışmaya zorlayan sebeplerın başında pek yaklaşmış of rulta geliyordu. — İktidar: pek yaklaşmış olan bir partının 1 numaralı adamı olarak İnönü, el- bette ki iyi hazırlanmalıydı Nıte— kim bu haftanın ortasında — Ayten kanını ziyaret ecienler akşam e- meğinde günün lgunu bir 'kadeh rakı içerek çıkarmış n 75 yaşındaki delikanlının, sedef ışleme— li onluk tabakasından alarak yak- tığı Yenit Harman — sigaralarının dumanları arasında bir takım not- lar, yazılar ve bültenler üzerine e- ğilerek çalıştıgım gördüler. Bugün- lerde İnönünün işi başından aşkındı: Bir yandan Kurultaya — hazırlanır- ken, diğer yandan teşkilâtın mahal- li dertleri ile uğraşmak — zorunda YURTTA OLUP BİTENLER Fuat Börekçi düosunun hâkimiyeti altında gelişen hâdise, Emin Halim Ergun, İhsan Uçul gıbı bazı. muha- lıflerının mahkemeye kadar gıtme— sine sebep olmuştu, İnönü bunun u— zerine tarafları cumartesi akşam enel Merkeze çağırtmış ve alt ka— deme kongrelerinde seçilen — bütün delegelerin İl Kongresine katılması hususunda" gayet katı emir vermiş- ti. Doğrusu 1sten Pazar günü yapılan Ankar: Kongresıne 558 de- legeden 523'ü nün katılmasına rağ- men bu pek de yüz ağartıcı bir kong- re olmadı. Herkese bir mavi boncuk vermekte tereddüt etmeyen Genel Sekreterin yarattığı bava zaman za- man tarafların birbirlerinin üzerine yürümelerine kadar vardı. "Yal "in aşağı" sözleri sık sık tekrarlandı Velhasıl Ankara Kongresi- nin bir D. P. kongresine benzemesi için ne lazımsa yapıldı. adar ki bu kongreye C. H. P. ye katıldıkları- Çelikbaş yasi havanın seyrine göre daha pek çok kılığa gireceğe benzemektedir. C. H. P. İktidarın eşiğinde u haftanın ortasında Mebusevle- B rinde iki katlı bir binanın alt katındakı odalardan birinin ışığının göç" vakitlere kadar yandığını- gören semt sakinleri kendi — kendilerine "Paşa gene çalışıyor" diye. düşündü- ler. Gerçekten son günlerde * gündüz- ler bir— türlü kifayet etmediğinden Genel Başkanı geceleri de geç vakıtlere kadar çalıştı. İnönü bu çalışmalara kendini o kadar kap- tırmıştı ki, çok arzu ettiği ve 1ısrar- la davet edildiği halde geçen haf- tanın' sonunda yapılan Bolu — kon- gresine dahi gidemedi. .Durum, An- karada kalıp çalışmayı icap ettiri- yordu. AKİS, 3 OCAK 1959 Güreli İltihaklar hep Karaosmanoğlu "Vatan kalıyordu. Gün geçmiyordu ki Ana- dolunun şurasında veya burasında ir kongre yapılmasın. İnö zamanlarda bu kongrelerden pek ço— ğuna bizzat gıtmıştı Gidemedikle- kkak bir mesaj gön- deriyordu. İş bununla da bıtmıyor— u. Meselâ geçen; pazar günü yapı- Ankara İl. Kongresi arifesinde Ankara teşkilâtı arasında yıllardan eri devam edip giden, son dere vahim neticeler; yerebilecek hızıp— leşmenm halli. bile en sonunda ge- Genel- Başkana düşmüştü. Parti 1çındek1 hikmeti vücudu belki de sa- dece bu tarz meselelerle uğraşmak Sekreterin — tarafların vi boncuğum sende" de- dıkten sonra çekip gitmesi üzerine, ihtilâfı bizzat Genel Başkan hallet- mek zorunda . kalmıştı. İl .Kongre- sine katılacak .delegelerin — tâyini meselesinden çıkan ve Hasan Tez - Öktem Cephesi'"ne olmaz ya Güneş nı.ilân için gelen pek çok Hür. P. 11 hayal kırıklığı içinde geri döndüler. O akşam da, Hür. P. nin eski Genel Merkezinde toplanıp — üzüntülerini ifade ettiler. Bu da gösterdi id C. . tüzüğü -bu aslında pek ehemmıyetsız delege seçimi selesinde bile. aksamaktadır. Ama C. H. P. deki aksaklık — bütün de toplayan, fakat lanmadığı rine — konuşması Meclisine karşı bir Genel Sekreterlik makamının mevcudiyetinden ileri — gelmektedir. Genel Sekreter istediği potu kırabi- lecek, en akla gelmez uçarılığı ya- pabilecek ama birkaç yılda bir üç ün toplanan. Kurultaydan başka hiç bır heyet ondan hesap sormayacak- 9 en büyük selâhiyetleri elin-