5 Aralık 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

5 Aralık 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

tazaman 500 lira aylık çekmişti. Bu parayı -herkesçe malüm olan- vazi- feleri karşılığı aldığım söylemektey- di 957 yılından sonra da, D.P. ye yap tığı hizmetler Beyfendisi tarafından unutulmadığı için, bir gün Ahmet Salih Korur tarafından çağırılmış ve geçmiş yıllardaki gayretleri karşılı- ğı olarak bir kalemde kendisine 3000 lira verilmişti. Dediğine bakılırsa, bu 3000 lirayı artık milletvekili oldu- gu için almaması gerekirdi ama, al- mıştı bir. kere.. Reddedememişti! -Sanki milletvekili oOolmayan herkes öteki 500 liraya hak sahibiymiş gi- bi...- örtülü ödenek suiistimali kında bütün bilgisi bunlardan ibaret- ti. Fakat salonu tıklım tıklım doldu- ran dinleyicilerin olduğu gibi, Baş- savcının da Belge hakkında bu an- latılandan çok daha fazla bilgisi var- dı. Nitekim, sabrı tükenen Egesel: "— Şahit Burhan Belge, zannedi- yoruz ki, hakikatleri ketmediyor. O, millete söğmek için millet okesesin- den para almıştır!." demekten kendi- sini alamadı, İşte Başsavcının bu ye- rinde ve zamanında, Belgeyle Men- deresin suratlarına bir (o balyoz gibi inen çıkışıdır ki o gün Yassıadanın tarihi duruşma salonunun dakika- larca alkış ve "yaşa - varol" nidala- riyle çınlamasına (o vesile verdi. Ko- pan bu alkış fırtınası karşısında bir an ne diyeceğini şaşıran Burhan Bel- ge, Radyo Gazetesini hatırlatan o tok ve ağır ses tonuyla, Başsavcının sözlerine cevap vermek istediğini he- lirtti. Verdiği cevap, mülete söğme- diği ve hakikatleri gizlemediğini ifa- deden ibaretti. Fakat bu ifade, Bel- genin çoktan hak ettiği bir tezahü- rata sebep olmaktan başka fayda sağlamadı. Dinleyiciler Sahibinin Se- sini ancak yuhalamakla Devlet radyosundan, yine devletten aldığı parayla millete küfreden geç- miş devrin meşhur kalemşoru Belge yerine oturmadan önce Başkan Ba- şol, Kendisine hitaben: Devlet radyosunda millete sizl. alçaklar diyenler peki kimlerdi?" diye sordu ve arkasın- dan da, "Elbette, sövdüğüm için ör- tülü ödenekten para aldım diyecek değilsin ya!" demeyi İhmal etmedi. Numan beyin kumar borçları Bitirdiğimiz haftanın o sonlarındaki gün, Yassıadada, Menderes fir- ması tarafından çevrilen en entere- vam ediliyordu. Filmin bir önceki seansında seyredilen cımbızlı koyuvermelerine sebep filmde, devr-i sabıkın iki ka- AKİS, 5 ARALIK 1960. yetindiler. Ahmet Salih Korur Fenalaştı din milletvekili, yıldız olarak arz-ı endam etmişlerdi. Bunlar, erkek gibi saçlarını enseden traş etmiş, düz koyu gri tayyörlü Nazlı Tlabar ile beyaz fiyonklu bir bluz üzerine kah- verengi kareli tayyör giymiş Nuriye Pınardı. Bu iki kadın yıldızın, filmin Avrupa şehirlerinde çevrilen sahne- lerinde, omuvaffakiyetli bir oşekilde rollerini oynadıkları ibretle seyredil- di. Nazlı Tlabar, sözde memleketi temsilen örtülü oödenekten binlerce lira alarak Amerikaya kadar uzan- mış, Nuriye Pınar ise Viyana ve İs- panyaya sözde ilmi kongrelerde bu- lunmak üzere binlerce liralık devlet parasıyla uçmuştu Fakat hemen her zabıta filminde olduğu gibi, örtülü ödenek fününde de o gün perdeler, dışardan gönderi- len iki mektubun okunmasıyla açıldı. Ziraat Fakültesi Dekanlık kâtipliği tarafından gönderilen birinci mek- tupta Menderesin viskill, üzüm sulu alemleri hikâye (edilmekte, emekli Gır Gir la mümkündür GIR GIR eve girince Dır Dır çıkar dışarı YASSIADA DURUŞMALARI Başkonsolos Hülüsi Tamer tarafın- dan gönderilen diğer mektupta ise, Menemencioğluyla ilgili bir rezalet ifşa edilmekteydi, ölmekle o gün ifade vermekten kurtulmuş olan Nu- man Menemencioğlu Pariste Büyük elçi olarak bulunduğu yıllarda ku- mar âlemine dalmıştı. ğı kumar yüzünden 105 bin lira bor- ca girmiş olduğu söylendiği zaman, dinleyicilerin ağzı hayretle açıldı. Numan Menemencioğlu, diğerlerine nisbeten iyi bir insan olarak tanınır- dı. Fakat kumar borçları için 105 bin lira, bu iyi intiba bir fiskede yıktı. Paris (Büyükelçisinin kumar borçları, düşük Menderes iktidarım Fransada kepaze etmiş, durum kısa bir zamanda Menderese duyurulmuş- tu. Ne yapılmak kolayı bulunmuştu: Gelsin memleke- tin emniyeti için ayrılan örtülü öde- nek paraları!.. Nasıl olsa Menderes Örtülü ödeneği (babasından kalan Aydındaki çiftliği gibi kullanmıyor muydu?. 105 bin liracık bu milyonlar arasından çıksa ne olurdu? Bu se- beple hemen, iki taksitte paralar, Merkez Bankası vasıtasiyle Frânsa- daki kumar klüplerine frank olarak ödenmişti. Borç, 35 bin dolar tutu- yordu. Ama bütün bu yüz kızartıcı hareketlere karşılık ne yapılmıştı? Menemencioğlu geri alınmış, 1957 seçimlerinde İstanbuldan D.P.. mil- letvekili adayı gösterilerek, Meclise sokulmuştu! Bütün foyalar meydana çıkıyor Kk" belki de altmış kısımdan mü- teşekkil film gittikçe ğe bir hal alıyordu. Devri sabıkıi m göz- deleri, şimdinin düşük tanık ve 'sa- nıkları figüran olarak sahnede boy gösterdikçe, (o Yassıadaya gelenler bol böl gülme fırsatını elde ettikleri İçin memnun gözüküyorlardı. Oysa sabah uykusunu haram etmek paha- sına emektar Fenerbahçe vapuruna yetişenler o gün, hiç te öyle iç açıcı bir sahneyle karşılaşacaklarım tah- min etmemişlerdi. Sâdece, daha ön- ceden bilinen birkaç eski memur ta- nık dinlenecek ve bu yüzden en geç, saat 13'te duruşma bitmiş olacaktı. Bu, bilhassa basın mensupları için, bir an önce işlerinin bitmesi yönün- den memnuniyet vericiydi. Fakat belirli gündemin son şahi- di olan eski Ceza İşleri Genel Müdü- Rahmi (oErgilin odinlemesinden sonra söz alan Başsavcı Egesel, ba- sın mensuplarına sürprizini yaptı E- gesel, örtülü ödenekten para almış ve bu konuda bilgileri mevcut bulu- nan yedi kişinin hâlen Yassıadada tutuklu bulunduğu, diğer birkaç ki- 13