5 Aralık 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

5 Aralık 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

YURTTA OLUP BİTENLER sıkı sıkıya bağlıydılar ve C.H.P. nde bu teşekkülün umdelerine bağlılıkla- rı, yakından tanıdıktan sonra büsbü- tün beğendikleri lidere inandıkların- dan dolayı kalıyorlardı. Bir Turan Güneşin, bir Emin Paksütün otuz yılık CHP. liden zerrece farkları yoktu ve siyasi (o hayatlarını orada tamamlamak niyetindeydiler. (o Bu zaviyeden, şahsi gayelerle partiyi bölme peşinde koşan bir takım sözüm ona C.H.P. lilerden çok'daha CHP. liydiler. Kendilerini opartiden dışarı itme gayretleri karşısında üzüldüler ama kırılmadılar. Zaten hakiki ka- rakterlerini anlamış bulunan dürüst CHP. liler de onlara karşı sıcak ya- kınlık gösteriyorlardı. Bu yüzden, dışardan ve eski arkadaşlarından gelen teklifleri tereddütsüz reddetti- ler. Hem, kendilerini bir "profesyo- nel parti kurma ekibi" mi zannedi- yorlardı? Yâni, ne zaman bir parti kurulacak olsa onlara mı gelinecek- ti? D.P. devrinin anormal şartları kendilerini parti değiştirme zorunda bırakmıştı. Ama o günler geride kal- mıştı. Şimdi, sâdece birer CHP. liy- diler ve öyle kalacaklardı. Bunun üzerine Üçüncü Parti mü- teşebbislerinin çalışma istikameti değişti. Bu sırada aralarından bazı- ları, maalesef, kestirme yolu açık- gözlük saymaya başlamışlar ve baş- kendisini obelli etmeye Takım değişti, fakat medi. başlamıştı. gayret eksü- Lider kim?. cakbaşı sohbetlerinin bir müddet sonra konusu yavaş yavaş geniş- ledi. Şimdi kaneva kurulmuş, lider a- ranıyordu. Lider yaşlı olmamalıydı. Lider dinamik olmalı ve hakikaten ilerde partinin kuruluş fikirlerinin dışına çıkmamalıydı. o Eski' Hü lilerin akıllarına ilk gelen isim Ek- rem Alican oldu. "Alican fikri", Ay- bar ve Aydın Yalçından doğup ge- nişledi. Kır saçlı, sakin politikacı ge- rek D.P. devrinde, gerek Hür. P. içindeyken geniş sempati (o toplamış bir adamdı. Adı hiç bir dedikoduya karışmamıştı. Üstelik İhtilâl Hükü- metinin sayılı Bakanlarındandı. Bu bakımdan da hayli avantajlı sayılır dı. Alicana mesele, gene bir ocakbaşı sohbetinde açıldı. Ancak teklifi, kır saçlı politikacı (o ihtiyatla karşıladı. Hesabına göre, evvelâ helva yapıl- malıydı. Sonra okaşıklaması kolay olacaktı. Ancak şart, helvanın mal- zemesinin iyi olması ve dibinin tut- İl Yeni parti, yeni isimler- den ve yıpranmamış politikacılardan teşekkül edecekti. Ocakbaşı 26 sohbetlerini duvarların Fevzi Lüfi Karaosmanoğlu Akıl biraz da yaştadır arasından çıkaran ilk n eski € li politikacı İstanbul- Adakan oldu sonra Hür. P. adam Enver Demokrat, da temaslara başladı. İhzari çalışma- İbrahim Öktem Hayal peşinde koşmuyor lan ve hazırlık safhasını üzerine al- dığı yeni partinin malzemesini top- lamağa koyuldu. Elde bir kere eski Hür. P. liler vardı. Adakan C.H.P. ne intisap etmiş parti arkadaşlarına yeniden başvurdu. Mesele hallolun- duğuna, mücadele edilen şer kuvveti yıkıldığına göre, C.H.P. den ayrıla- bilirler ve aynı çatı altında toplana- bilirlerdi. Bir Orhan Köprülü ile, bir İbrahim Öktem ile görüşüldü. An- cak, Adakanın düşünceleri öyle he- men tahakkuk edecek cinsten değil- di. Nitekim kendisi de, yaptığı te- maslar sonunda bunu anladı, öyle ki, geçen haftanın ortasında İbra- him öktemle Fevzi Lütfi Karaos- manoğlu, Ekrem Alicanı evinde zi- yaret ettiklerinde pek çok kimse A- dakan gibi düşünmüş, eski Hür. P lilerin yeniden bir çatı altında top- zehabına kapılmıştı. ne Karaosmanoğlu, ne de öktem bu fikirde idi. CHP. içinde, kalmayı tercih ediyorlar ve bunu açıklamak- tan çekinmiyorlardı. İşte bundan ö- türüdür ki gazetelerde Oo ziyaretleri dolayısıyla yakıştırılan haberleri iki politikacı, zaman, kaybetmeden ya- lanladılar ve niyetlerinin C.H.P. i- çinde kalmak olduğunu açıkladılar. Adakanın, temasları o sırasında karşılaştığı güçlüklerden biri de A- licanın tam manasıyla (o vaziyet al- maması ve yeni kurulacak partide şu veya bu şekilde vazife alacağım belirtmemesiydi. Bâzı kimseler, içinde Alican varsa, biz de varız" demişlerdi Adakan bunun için Ali- cana tekrar müracaat etti. Maliye Bakanının cevabı enteresandı: "— Siz, ben varmışım gibi hare- ket edin. Benim söylediğim şartlar tahakkuk ettiği takdirde elbette ki aranızda olacağım çi, gene ke nd ifadesine vi istenilen şartların tahakkuk edeceğine, kurucuların istenilen ev- safta adamlar olacağına inanıyordu. Ama ne olur ne olmaz, gene de ted- birli davranmayı uygun bulmuştu. Bidayette yeni parti için düşünü- len lider hakikaten Alican oldu. Bil- hassa eski Hür. P. lilerin fikri bunun etrafında sıkı sıkıya birleşmişti. Ay- dın Yalçın - Fikret Ekinci ikilisi, li- der hususunda o beraberdiler. Ama işin içine Hükümette bulunan ve sa- mimiyetle böyle bir partinin kurul- masını arzulayan bâzı isimler karı- şınca işler biraz değişti. İhtilâl Hü- kümetinin birçok OBakanı yeni bir parti taraftarıydı. Aşağı yukan di- ğerleriyle aynı fikir etrafında ve ay- nı gerekçelerle böyle bir partinin doğmasını ve fakat sağlam temeller üzerine bina edilmesini istiyorlardı. Temellerden birisi ise partinin lideri AKİS, 5 ARALIK 1960