5 Aralık 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

5 Aralık 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

RA D Y O Ankara İmtihan neticeleri 28 Kasım 1960 pazartesi günü An- kara. Radyosunun 1 numaralı en büyük stüdyosunda tam 243 spiker adayı imtihana girmek için sıra bekliyordu. İmtihanın yapılacağı ta- rih ilk olarak 12 Kasımda, saat 12' 15.de radyodan ilân edilmiş ve o ta- rihten kayıtların kapandığı tarih o- lan 22 Kasım perşembe günü saat 17.00'ye kadar Ankara Radyosunun telefonları ve müracaat memurluğu durmadan işlemişti. Spikerliğe he- vesli olanlara i resinin karşılaştığı en büyük mesele- lerden ikisi olmuştu. İdare, 27 Ma- yıstan önce spikerler arasında ya- pılan kayırmalara ve spikerlik im- tihanlarındaki düzensizliklere (o son vermek maksadıyla, kesin kararlar almıştı. İmtihana girmek istiyenler arasında aranan şartların başında, Memurin Kanununun 5. maddesinde- ki özelliğe sahip olmak Liseyi bitirmiş olmak, fili görevini yapmak, spikerlik yapabile- ceğini doktor raporu ile belirtmek te üstünde titizlikle durulan şart- lardan birkaçı idi. Bir şart daha vardı ki, radyo idaresi bunun üstün- de de dikkatle duruyordu. Kadın adaylarının 20 ilâ 32, erkek Sesin -bilhassa spikerlerde- yen bir yastan sonra bozulduğunu düşünen ve gelecek yıllarda da An- kara Radyosunun bugünkü durumu- na düşmesini arzu etmiyen idareci- ler imtihanın bu şartını ön plâna al- mışlardı. İşte bu şartları hâiz olduğu idare tarafından kabul edilen 243 spiker adayı 28 Kasım 1960 pazartesi günü, saat 10'30'dan itibaren jürinin önü- ne çıkmaya başladı. Ankara Radyo- sunda ve diğer radyolarımızda spi- kerlik imtihanına girmek istiyenle- rin sayısı şimdiye kadar hiç te bu derece yüksek olmamıştı. Spiker a- daylarının 47'si yüksek tahsil, 159'u lise mezunuydu. 311 yüksek tahsile devam ediyordu. Aralarında, bir kıdemli binbaşı, bir yüzbaşı, Anka- ra Radyosunun yurt içine yayın ya- pan uzun dalga kısmında çalışan bir spiker, yine aynı radyonun kısa dal- den uzun müddet spikerlik yapmış o- 34 lan iki kişi de bulunmaktaydı. Böy- lece, geçen pazartesi günü başlıyan spikerlik imtihanına aynı zamanda çeşitli mesleklere ve tahsil durumu- na sahip kimseler girmiş oluyordu. Hem de Ankara Radyosuna imtihan- sız alınmış olan bütün spikerler ve- ya durumları hakkında bir fikir e- dinilmesi gereken eski spikerler de bu imtihana tâbi tutuluyorlardı. İmtihanın ilk birbuçuk gününde bütün adayların sesleri dinlendi ve jüri bu seslerin radyodan yükseldiği zaman dinleyicinin kulağına hoş ge- lip gelmiyeceğini bir karara bağladı. İmtihanın ilk elemesinde ortaya çı- kan netice yürekler acısıydı. Mik- rofonik bir sese sahip olmak tama- men Allah vergisi bir özellikti. Bu- nu bilmeyen yoktu. Fakat ilk o ele- mede adaylardan mikrofonik bh: se- se sahip olmaları beklendiği gibi, hiç olmazsa, Türkçeyi birazcık iyi konuşmaları, telâffuzlarının bir neb- ze yerinde olması da umuluyordu. Dilimizin geçirmekte olduğu buhran ve nesil hataları jüri üyelerinin dâ- ima göz önünde tuttukları noktalar arasındaydı. Fakat bilhassa (tahsil gençliğinin basit kelimeleri dahi yanlış okumaları ve günlük hayatı- mıza pek te yabancı sayılmayan bâ- zı Arapça veya Farsça kelimeleri de hiç okuyamamaları ise o affedile- cek gibi değildi. İlk eleme birbuçuk gün sürdü ve bu engeli 243 kişi 1- çinde ancak 30 kişi aşabildi. Ankara Radyosunda yapılan son spikerlik imtihanı ortaya bir kaç noktanın çıkmasına sebep olmuştu. Bu noktalardan en önemlisi, -imti- hanı kazananlar da dahil- Türkiyede spikerlik özelliğine sahip? kimselerin bulunmadığı ve uzun bir müddet te bulunamıyacağı İdi. Henüz spiker- liğe bir meslek olarak bakan yoktu. Fakat imtihandan sonra Ankara Radyosu Müdürünün yaptığı açık- lamaya göre eski ve yeni bütün spi- kerlerin en az üç ay, en fazla altı u sürecek olan kurslarda eğitim gör cekleri anlaşılıyordu. Bu şekilde eski spikerlerin bozulmaları (o önlenecek, yeni spikerlerin de mikrofona o çık- madan önce dikkatle yetişmeleri sağ- lanacaktı. Ankara Radyosu bu şe- kilde radyo tarihinde ilk defa önem- li bir adım atıyordu. AKİS, 5 ARALIK 1960