5 Aralık 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

5 Aralık 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

du. Bütün arkadaşlar aynı fikirdey- dik. Konuştuk, görüŞtük, ama orta- da bundan başka bir şey yoktu" Sonra Bakan koltuğundan öne doğru eğilerek muhatabına sordu: ”- Peki, siz Üçüncü bir Partinin kurulması taraflısı değil misiniz?" Muhatabı, dudaklarını bükerek biraz düşündü» Daha doğrusu düşü- nür gibi yaptı ve şu cevabı verdi: ”- Tabii taraftarım. Böyle, bir parti ortada muvazene unsuru olabi- lir." Hâdise, bu haftanın ortasında birgün, Maliye Bakanının makam o-- dasında cereyan ediyordu. Bakan Koltuğunda hafifçe (geriye yaslan- mış adam. Ekrem Alicandı. Karşı- sında, sözlerini okesmeden dinliyen gazeteciye düşüncelerini anlatıyordu. Fakat daha evvel söylediklerinden farklı şeyler söylemiyordu. Böyle bir partiye taraftardı. Bu C.H.P. ile C.K.M.P. arasında katalizör vazife- si görecekti Ancak, partinin kurul- ması oldukça uzun mesaiye ihtiyaç göstermekteydi Bu da şimdilik bir ihzari çalışma olarak yapılıyordu. Alican devam etti: " — n ben, 12 senelik politik layan! daima şahıslarla uğraş- manın fikirlerin ötesine çıkıp şah- siyat yapmanın, aleyhinde bulundum. Galiba böyle bir şey de yapmadım. Ne onunla ne bununla bir alıp vere- ceğim oldu. Ben bir fikri savunurken karşımdaki gelir, bu fikrin yanlış olduğunu, kendisininkinin doğru ol- duğunu söyliyebilir. Böyle bir müca- deleyi her zaman kabul eder ve mu- bah görürüm." Maliye Bakanı bu arada ceketi- min sağ cebinden bir Yenice paketi çıkardı, içinden bir sigara alıp yaktı, İki nefes çektikten sonra, Üçüncü Partinin nasıl bir parti olması lâzım geldiğini izaha başladı: “— İşte, bir Üçüncü Parti kuru- lur ve şimdiye kadar maalesef ola- gelen politik çekişmelerin dışında kalır re fikirleri ön plâna alıp şahıs- larla meşguliyeti kir tarafa bırakır- sa ve programıyla tüzüğü, en mühi- mi parti ileri gelenlerinin düşünce- leri söylediğim gibi atarsa, elbette bu partiye girecek ve filen çalışaca- Sigarasından bir nefes daha al- dıktan sonra gülümsedi Biraz daha eğilip “— İşin esasını isterseniz, ben, e- vime dönmeyi bütün bunlara tercih ederim. Ama memleket realiteleri bizi buraya kadar sürüklüyor. İhti- lâl Hükümetinin bir üyesi oluşumun sebebi de budur zaten" dedi Hakikaten, geride bıraktığımız AKİS, 5 ARALIK 1960 hafta bütün nazarların Ekrem Ali- canın üzerinde toplanmasına sebep olan "Yeni Parti" meselesi, saçları kır Maliye Bakanını bir bayii meş- gul etmişti. İhtilâlin ikinci gününden itibaren bu fikrin etrafında toplanıl- maya başlamıştı. Üçüncü Partiyi ilk düşünenler eski Hür. P. lilerdi. Vapuru (o kaçırdıklarını (o söylüyorlar ve Hür P. nin ayakta kalmamış ol- masına yanıyorlardı. Hür. P. ayakta bulunsaydı çok şey kazanacaktı. Böyle düşünenlerin başında, eski Hür. EF. milletvekillerinden Raif Ay- bar ile Ziyad Ebüzziya geliyordu. Ay bar bir müddet için politika ha- yatından çekilmiş, ama şimdi böyle bir fırsat çıkınca tekrar ortaya atıl- mıştı, tik görüşmeler bir ocakbaşı sohbetinden öteye gitmedi. Eski Hür. P. liler, D.P. liler ve hattâ bâ- zı CHP. liler bir araya geldiklerin- de Üçüncü Parti fikrini tartışmaya başladılar. Beraber (oldukları fikir C.K.M.P. nin ikinci büyük parti ha- line gelmesi ihtimali ve bunun orta- ya çıkardığı tehlikeydi. Bu tehlike C.K.MP. nin seçimleri kazanabilece- ği fikrinden doğmuyordu. Parti ileri gelenlerinin daha birinci günden iti- baren giriştikleri faaliyetin istika- meti endişe vericiydi. Hele meşhur Kudret neşir (o hayatına atıldıktan sonra mesele adamakıllı ortaya çık- mış ve C.K.MP. ileri gelenlerinin, mesailerini bir tek noktaya teksif ettikleri kolayca müşahede edilmiş- ti. Ortada bir kitle vardı. Bunlar, peşlerinde gittikleri (o şahısların çü- Raif Aybar Perde arkasındakilerden YURTTA OLUP BİTENLER rüklüğünü, kendilerini aldattıklarını hâdiselerle anlamış Ve şaşkına dön- müşlerdi. İşte bu şaşkın ördekleri -C.K.M.P. lilerin tabiriyle avlamak için öyle mermi harcamağa filân da lüzum yoktu. Bir iki kurusıkı en- daht, ortada dolaşanları avuçlarının içine düşürecekti. Bu oyların kendi taraflarına akması için C.K.M.P. li- lerin her türlü fedakârlığı yapacak- ları ortadaydı. Tâviz Üzerine tâviz veriliyordu. Hiç bir şeyden kaçınıl- mıyordu. Hal böyle olunca, milletin sağduyusuna ne kadar güvenilirse güvenilsin, başıboş oyların bir kıs- mınm akacağı muhakkaktı. İşte .bu fikir ocakbaşlarında pek revaç bul- du. Herkes bunun etrafında birleşi- yordu. Zaten bu, aklı başında herke- sin gördüğü bir dertti. Bunu farket- mek için D.P.li, Hür. P.li, C.H.P.li olmaya lüzum yoktu. Ama, bunun yanında, gönüllerdeki aslan elbette az da olsa ol oynuyordu! İlk teşebbüsler şi kuvveden, fiile çıkarmak için ilk önce. bütün eski Hür. P. lilerin ka- pısı çalındı ve kendileri yeni kurula- cak partiye davet olundu. Eski Hür. P. liler üç sınıftı. Bir kısmı kendile- rini Menderese dolgun ücretlerle sat- mışlardı. Onlar üzerinde pek durul- madı. Zira bunlar bir handikap teş- kil edecekti. İkinci bir sınıf açıkta bekliyordu. Raif Aybar, Ekrem A- lican, Ziyad Ebüzziya, Enver Ada- kan, Hasan Kangal ve denizaşırı li- der Aydın Yalçın bunlar arasınday- dı. Açıkta bekleyenler teşebbüsü sâ- dece benimsemediler, o faaliyete de Gayeleri ü i bulunanları celbetmek, aralarına al- maktı. Bu gayretlerinde, Kasım Gü- leki kendilerine yaman bir yardımcı buldular. Alican ve arkadaşları da, Kasım Gülek da CH.P. ne katılmış, 6 saf- larda canla başla çalışan eski Hür. P. lileri tamamile başka başka se- beplerle yerlerinden etmek isliyor- lardı. Kasım Gülek için bu, bir hizip meselesiydi. Alican ve arkadaşları ise Turan Güneşsiz, Enver Güreli- siz, Fevzi ütfi Karaosmanoğlusuz, Emin Pak sütsüz. Cihat Baban sız ve onlar gibi CHP. ne katılmış diğer Hür. P. lilersiz bi yeni Hür P. nin kurulamayacağını görmüşlerdi. Bu vüzden. Üçüncü Parti müteşebbisle- ri tatlı sözlerle bu şahısları kendile- rine çekmeye çalışırlarken. Gülek ve taraftarları acı sözlerle onları parti- lerinden uzaklaştırmaya bakıyorlar- dı Ama eski Hür. P. liler, çok sami- mi, çok candan, çok inanmış CH.P, liler olarak dayandılar. oPartilerine 25