5 Aralık 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

5 Aralık 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

YURTTA OLUP BİTENLER Millet Bir tasarı inceleniyor Bitirdiğimiz hafta başkentin siyasi çevreleri bir ohadisenin dediko- dusu, bir hâdisenin de esasıyla meş- guldü. Dedikodu, düşünülen bir yeni partinin kuruluşuna odâirdir. Esaslı meseleye gelince o, Kurucu Meclise ait Geçici Anayasadır. u haftanın başında, yeni par- tiyle alâkalı bir husus millet tarafın- dan sezilmiş bulunuyordu. Diğer si- yasi teşekküllere karşı kin ve iğbirar esasına (o dayanmayacağı, bilâkis, o yolda bulunan C.K.M.P. nin elinden Muhalefet bayrağını alacağı, sâdece fikirler, prensipler ve dâvalar peşin- de koşacağı Oo bildirilen Oo müstakbel partinin en faal elemanlarından iki- sinin bir başkent gazetesinde yazdık- ları değil, kustukları yazılar!her ta- rafta hayal sukutunun en derinini yarattı. Sâdece bu zatları tanıyanlar, meşreplerini ve hırslarını bilenler- dir ki hiç şaşmadılar, ancak onlarla birlikte yola çıkmış bulunanlara acı- dılar, İki "öfkeli Adam" uğradıkları başarısızlıktan, herkesin her zaman yaptığı gibi C.H.P. ni ve onun lideri- ni sorumlu tutuyorlar, ağız dolusu küfürü tam bir pervasızlıkla sütun* larına boşaltıyorlardı. Halbuki, yeni partinin tutulmasını sağlamak için "Partimiz dogmatik olmayıp fikir- leri bir sentez plâtformunun skolas- tik kadrosundan kurtararak palya- tif tedbirlere (o umursamaksızın ras- yonel ve doktriner istikamette kar- teziyen adımlar atacaktır" neviinden cümleleri bir yazıda oaltalta sırala- manın kafi geleceğini sananlar el- bette ki bu akibete katlanmak zorun- dadırlar ve kusuru başkalarında de- gil, kendilerinde aramalıdırlar. Hele bunu, birikmiş bâzı komplekslerin te- zahürü için fırsat saymak ancak bir şeyi ortaya koyar: Hür. P. ni batırıp kapağı Amerikaya atanlar, en iyi ni- yetlerle kurulmak Oo istenilen teşek- küllere de o tedavi kabul etmez C.H. P. düşmanlıkları ve İnönü kompleks- leriyle sızdılar mı, Yeni Parti de en kısa zamanda Hür. P. nin yanma gi- decek, üstadlar ise bu defa muhte- melen Avustralyada hürriyet müca- delesine koşacaklardır. Zira temelin- de harç diye bu hisler bulunan bir partinin memlekete hizmet etmesi- ne imkân yoktur. Memleketin bek- lediği parti, bunları elinin tersiyle it- miş teşekküldür. Allahtan ki dedikodu o sahasında kalan bu hâdisenin yanında bir cid- di mesele, bitirdiğimiz hafta büyük ehemmiyet kazanmış ve alaka mer- kezi haline gelmiştir. Talihsizlik, C. H.P. düşmanlığı, İnönü kompleksi- Peyzioğlu hasedi içinde kendi kendi- ni yiyenlerin yeni parti kurma tec- rübeleriyle Kurucu (Meclis tasarısı- nın açıklanmasının aynı zamana te- sadüf etmesidir. Gerçi birinci hare- ket ikincinin neticesidir ama, gene de hırslı, fakat başarısız politikacı- ların Kurucu Meclisi , dejenere etmek bulunmaları yapmaları pek de- uygun değildir. Şimdi gayret, M.B.K. nde bir kompleks yaratmak- tır. Bahis konuşu başkent gazetesin- de yazı kusan iki hırslı zat Kurucu Mecliside, M.B.K. ni de Cemal Gür- sei de C.H.P. nin tesiri altında bu- lunmakla suçlândırmaktadırlar! 4- sil maksat elbette ki bu teşekkül ve şahıslarda böylesine Uydurma isnat- lar neticesi bir kompleks yaratmak, H.P.nin tesiri altında bulunmadık- larım göstermek için onları C.H.P. düşmanlığına itmektir. Böyle bir tecrübe bundan bir kaç ay önce de yapılmış, ama müteşebbislerin pa- ketlenerek dışarıya sevkinden başka netice vermemiştir. Yediler Komisyonu faaliyet halinde AKİS 5 ARALIK 1960 Sürat — Başarı 15